Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10248
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้วิชาภาษาไทย ความวิตกกังวลในการสอน และสมรรถภาพด้านการสอนภาษาไทยของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Relationships among knowledge of Thai language of student teachers in Rajabhat Institutes, Bangkok metropolis
Authors: สุขรัก สร้อยทอง
Advisors: กมลพร บัณฑิตยานนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Kamonporn.B@chula.ac.th
Subjects: ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
ความวิตกกังวล
นักศึกษาครู
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความรู้วิชาภาษาไทยกับความวิตกกังวลในการสอน ของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์จากความสอดคล้องระหว่างความรู้วิชาภาษาไทยกับสมรรถภาพด้านการสอนภาษาไทยไทยของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์จากความสอดคล้องระหว่างความวิตกกังวลในการสอนกับสมรรถภาพด้านการสอนของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ความรู้วิชาภาษาไทยและความวิตกกังวลในการสอนเป็นนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สาขาภาษาไทย สายมัธยมศึกษา สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร จำนวน 70 คน และตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการสังเกตพฤติกรรมการสอน คือ นักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู 10 คน ซึ่งสุ่มจากตัวอย่างประชากรในกลุ่มแรก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบวัดความรู้วิชาภาษาไทย แบบวัดความวิตกกังวลในการสอน และแบบสังเกตพฤติกรรมการสอนภาษาไทยของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ หาความสอดคล้องระหว่างความรู้วิชาภาษาไทยกับสมรรถภาพด้านการสอนภาษาไทย และหาความสอดคล้องระหว่างความวิตกกังวลในการสอน กับสมรรถภาพด้านการสอนภาษาไทยของ นักศึกฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1. ความรู้วิชาภาษาไทย มีความสัมพันธ์ในทางลบกับความวิตกกังวลในการสอนของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. ความรู้วิชาภาษาไทย มีความสัมพันธ์กันกับสมรรถภาพด้านการสอนภาษาไทยของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร 3. ความวิตกกังวลในการสอน มีความสัมพันธ์เชิงผกผันกับสรรถภาพด้านการสอนภาษาไทยของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สถาบันราชภัฏ กรุงเทพมหานคร
Other Abstract: The purposes of this research were 1) to study the relationship between knowledge of Thai language subject and anxiety in teaching of student teachers in Rajabhat Institutes, Bangkok metropolis. 2) to study the relationship from concurrence between knowledge of Thai language subject and competency in teaching Thai language of student teachers in Rajabhat Institutes, Bangkok Metropolis. 3) to study the relationship from concurrence between anxiety in teaching and competency in teaching Thai language of student teachers in Rajabhat Institute, Bangkok Metropolis. The samples for collecting data in knowledge of Thai language and anxiety were 70 student teachers in the field of Thai language in secondary education program at Rajabhat Institutes, Bangkok metropolis and the samples for observing teaching teaching behavior were 10 student teachers randomly selected from the samples in the first group. The research instruments were the knowledge in Thai language test, the anxiety in teaching scale, and the teaching behavior observation checklist. The obtained data were analyzed by Pearson product moment correlation coefficient, finding the concurrence between knowledge of Thai language subject and student teachers' competency in teaching Thai language, and finding the concurrence between anxiety in teaching and student teachers' competency in teaching Thai language of student teachers. The results of this research revealed that: 1. There was negative correlation between the knowledge of Thai language subject and anxiety in teaching of student teachers at Rajabhat Institutes, Bangkok Metropolis at 0.01 level of significance. 2. There was a correlation between the knowledge of Thai language subject and competency in teaching Thai language of student teachers at Rajabhat Institute, Bangkok Metropolis. 3. There was an inverted correlation between the anxiety in teaching and competency in teaching Thai language of student teachers at Rajabhat Institutes, Bangkok Metropolis.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10248
ISBN: 9741312385
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sookluck.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.