Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPizzanu Kanongchaiyos-
dc.contributor.authorKosit Nopvichai-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2012-03-07T09:47:47Z-
dc.date.available2012-03-07T09:47:47Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17464-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2009en
dc.description.abstractA 2D image sequence can be a great source of motions for animating a 3D model. However, depth information cannot simply be extracted from a two-dimension image. Thus, there is a need for a method to obtain this third dimension data. Several methods have been presented over the years. But most of them employed a complex mathematical concept which makes it unavoidably slow. Moreover, there is an inherent problem of reflective ambiguity which must be addressed. In this study, we present a technique to perform a 3D coordinate estimation of 2D hand motion from an image sequence. In our method, the orthographic projection model is used to determine the Z coordination. Additionally, information from the previous frames and interdependence of a hand model are used to handle occlusion. We also propose a set of constraints on the finger joints in order to deal with reflective ambiguity. In our experiment, XY coordinates of a set of feature points are extracted from a Maya animated Hand Clinching motion. The missing data and depth information are then calculated. Finally the resulting Z coordinates are evaluated by comparing with the actual Z values from the Maya animation. The result shows that our method can estimate the Z coordinated quite well and can correctly solve the reflective ambiguity in most common casesen
dc.description.abstractalternativeภาพเคลื่อนไหวสองมิติมีศักยภาพที่จะถูกใช้เป็นแหล่งข้อมูลในการแอนิเมทโมเดลสามมิติได้ แต่ปัญหาสำคัญในการกระทำดังกล่าวคือการหาวิธีที่มีประสิทธิภาพในการคำนวณหาข้อมูลมิติที่สามจากภาพสองมิติ ในปัจจุบัน หลายวิธีการได้ถูกเสนอขึ้นมาแต่เนื่องจากวิธีเหล่านี้ส่วนใหญ่จะใช้สูตรทางคณิตศาสตร์ที่ซับซ้อนจึงมีผลให้การทำงานล่าช้า นอกจากนี้ปัญหาเกี่ยวกับความคลุมเครือแบบสะท้อนกลับก็จะต้องถูกนำมาพิจารณาด้วยเพื่อให้ผลที่ได้มีความถูกต้องมากขึ้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เสนอเทคนิคการประมาณตำแหน่งสามมิติจากภาพเคลื่อนไหวของมือ โดยใช้วิธีแบบจำลองการฉายแนวตั้งฉากตามมาตราส่วนในการคำนวณหาค่าพิกัดของมิติที่สาม ปัญหาการถูกบดบังหรือการขาดหายของข้อมูล ได้ถูกแก้โดยการพิจารณาใช้ข้อมูลจากเฟรมก่อนหน้าและความเกี่ยวเนื่องกันของการเคลื่อนไหวของข้อนิ้ว นอกจากนี้ ปัญหาความคลุมเครือแบบสะท้อนกลับก็ถูกแก้โดยการกำหนดข้อจำกัดที่ข้อนิ้ว ในการทดลอง เราใช้ข้อมูลสองมิติจากมายาแอนิเมชั่นของการกำมือเป็นข้อมูลเข้าของโปรแกรมที่ใช้ในการคำนวณหาข้อมูลที่ขาดหายและข้อมูลมิติที่สามตามลำดับ จากนั้น เรานำข้อมูลมิติที่สามที่คำนวณได้มาวิเคราะห์โดยการเปรียบเทียบผลที่ได้จากการทดลองกับข้อมูลจริง ที่ได้จากมายาแอนิเมชั่น ผลการวิเคราะห์แสดงให้เห็นว่าวิธีการที่เราใช้สามารถคำนวณหาค่าพิ กัดของมิติที่สามได้แม่นยำและสามารถแก้ปัญหาความคลุมเครือแบบสะท้อนกลับได้ดีในหลายกรณีen
dc.format.extent1161342 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectThree-dimensional imagingen
dc.subjectComputer animationen
dc.title3D coordinate estimation for hand motion image using scaled orthographic projection modelen
dc.title.alternativeการประมาณตำแหน่งสามมิติจากภาพเคลื่อนไหวของมือโดยใช้แบบจำลองการฉายแนวตั้งฉากตามมาตราส่วนen
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Sciencees
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplineComputer Sciencees
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorpizzanu@cp.eng.chula.ac.th-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kosit_no.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.