Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18532
Title: ผลของการใช้แบบฝึกโคลซต่อสัมฤทธิด้านความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ห้า
Other Titles: The effect of cloze procedure exercises on the achievement of reading comprehension of prthom suksa five students
Authors: จรรยา เรืองมาลัย
Advisors: ปานตา ใช้เทียมวงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมายของการวิจัยนี้ เพื่อเปรียบเทียบสัมฤทธิ์ผลความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ห้า ที่เรียนโดยฝึกทำแบบฝึกโคลซและไม่ได้ฝึกทำแบบฝึกโคลซ ผู้วิจัยได้ดำเนินการวิจัยกับตัวอย่างประชากร 2 กลุ่ม ซึ่งเลือกมาจากนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ห้อง 2 และห้อง 7 โรงเรียนวัดป้อมวิเชียรโชติการาม จำนวน 60 คน โดยแบ่งเป็น 2 กลุ่ม ตัวอย่างประชากรนี้มีพื้นฐานการเรียนรู้อยู่ในระดับใกล้เคียง และไม่มีพื้นฐานความรู้ทางภาษาอังกฤษมาก่อนเลย ผู้วิจัยได้ดำเนินการสอนตัวอย่างประชากรทั้ง 2 กลุ่ม โดยให้กลุ่มทดลองเรียนโดยทำแบบฝึกโคลซ ส่วนกลุ่มควบคุมไม่ได้ทำแบบฝึกโดลซ ใช้เวลาในการสอน 14 คาบ หลังจากสอนจบเนื้อหาที่กำหนดแล้ว ผู้วิจัยได้ทดสอบสัมฤทธิ์ผลด้านความเข้าใจในการอ่านของตัวอย่างประชากรกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยใช้แบบสอบที่สร้างขึ้น ซึ่งได้นำไปหาอำนาจจำแนกค่าความยากง่ายและความเชื่อถือได้ก่อนนำมาใช้กับตัวอย่างประชากร และนำคะแนนที่ได้มาทดสอบความมีนัยสำคัญโดยใช้ค่าที่ ผลการวิจัยสรุปได้ว่า นักเรียนที่เรียนโดยทำแบบฝึกโคลซมีสัมฤทธิ์ผลด้านความเข้าใจในการอ่านสูงกว่านักเรียนที่เรียนโดยไม่ได้ทำแบบฝึกโคลซอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: Purpose: The purpose of this study was to compare the achievements in English reading comprehension between Prathom Suksa, Five Students, using and not using Cloze Procedure Exercises as supplement to the lesson. Procedure: The samples were Prathom Suksa Five Students from Watpomwichienchotigaram School who had equal scores in Prathom Suksa 4 in the Academic year 1981. They were divided into controlled and experimental group. Each group consisted of thirty students who had no background in English Language. Both groups were taught English by the researcher herself and the Cloze Procedure Exercises were used with the experimental group after the lessons. While the controlled group doing the usual exercise. At the completion of 19 lessons both experimental and controlled groups were given the English reading comprehension test constructed by the researcher with experts’ approval and proved reliable. The obtained scores were then analyzed by using t-test to compare the difference between the effectiveness of both groups. The conclusion was that the experimental group had significantly higher achievement of reading comprehension than the controlled group at the .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18532
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanya_Ru_front.pdf430.21 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_ch1.pdf501.74 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_ch2.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_ch3.pdf500.11 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_ch4.pdf314.84 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_ch5.pdf457.51 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_Ru_back.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.