Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49020
Title: ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการศึกษาต่อและการเข้าสู่ตลาดแรงงาน ของผู้จบหลักสูตรประถมศึกษา ปีการศึกษา 2529 จังหวัดสมุทรสาคร
Other Titles: Factors associated to the eductional continuation and labor market entering of the elementary school graduates, academic year 1986, Changwat Samut Sakhon
Authors: สวลี อาชาสุวรรณ
Advisors: สำลี ทองธิว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sumlee.T@Chula.ac.th
Subjects: ตลาดแรงงาน
Labor market
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการศึกษาต่อและการเข้าสู่ตลาดแรงงานของผู้จบหลักสูตรประถมศึกษา ปีการศึกษา 2529 จังหวัดสมุทรสาคร ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยสำคัญที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการศึกษาต่อและการเข้าสู่ตลาดแรงงานของผู้จบหลักสูตรประถมศึกษาเป็นไปตามสมมุติฐานที่ตั้งไว้ ดังนี้คือ ผู้จับหลักสูตรประถมศึกษาที่ศึกษาต่อ จะมีผลการเรียนดี ฐานะทางเศรษฐกิจของครอบครัวอยู่ในระดับดี โดยมีรายได้เฉลี่ยเดือนละ 2,000-3,999 บาท นอกจากนี้ยังมีปัจจัยอื่น ๆ ได้แก่ ความต้องการความก้าวหน้า ผู้ปกครองส่วนใหญ่ประกอบอาชีพเกษตร จำนวนพี่น้องในครอบครัวระหว่าง 1-3 คน สถานภาพการสมรสของผู้ปกครองที่ทั้งพ่อและแม่ยังมีชีวิตและอยู่ด้วยกัน ผู้ปกครองจบการศึกษาในระดับประถมศึกษา ผู้ปกครองเหล่านี้คาดหวังให้บุตรของตนศึกษาต่อในระดับมัธยมศึกษาหรือสูงว่า การได้รับการแนะแนวการศึกษาจากครู และการได้รับสิ่งจูงใจทางสังคมจากข่าวประเภทส่งเสริมการศึกษาในหนังสือพิมพ์ สำหรับผู้จบหลักสูตรประถมศึกษาที่เข้าสู่ตลาดแรงงาน ส่วนใหญ่จะมีผลการเรียนดี ฐานะทางเศรษฐกิจของครอบครัวอยู่ในระดับดี โดยมีรายได้เฉลี่ยเดือนละ 2,000-3,999 บาท นอกจากนี้ยังมีปัจจัยอื่น ๆ ได้แก่ ความต้องการมีรายได้/พิสูจน์ตนเอง ความต้องการทำงาน ผู้ปกครองประกอบอาชีพรับจ้าง จำนวนที่น้องในครอบครัวระหว่าง 4-6 คน ผู้ปกครองจบการศึกษาระดับประถมศึกษา ผู้ปกครองคาดหวังให้บุตรของตนทำงานหลังจบชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 การได้รับการแนะแนวอาชีพจากครู และได้รับสิ่งจูงใจทางสังคม จากข่าวความล้มเหลวของการศึกษาที่ทำให้คนตกงานในหนังสือพิมพ์ รวมทั้งสภาพพื้นที่ของจังหวัดสมุทรสาคร ที่เอื้ออำนวยต่อการประกอบอาชีพ ผลการวิจัยยังพบอีกว่า ปัจจัยด้านกลุ่มเพื่อน เป็นปัจจัยที่ไม่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการศึกษาต่อและการเข้าสู่ตลาดแรงงาน ส่วนเจตคติของสังคมต่อการศึกษาและการทำงานนั้น ผู้จบหลักสูตรประถมศึกษาที่ศึกษาต่อ และผู้จบหลักสูตรประถมศึกษาที่เข้าสู่ตลาดแรงงาน แสงความคิดเห็นในระดับไม่แน่ใจ จึงไม่สามารถสรุปได้ว่า เจตติของสังคมมีส่วนเกี่ยวข้องกับการศึกษาต่อและการเข้าสู่ตลาดแรงงาน
Other Abstract: The purpose of this research was to study the factors associated to the educational continuation and labor market entrance of the elementary school graduates, academic year 1986, Changwat Samut Sakhon. The findings were that the factors associated to the educational continuation and labor market entrance supported the earlier set hypothesis as follow: The elementary school graduates who continued education had high academic achievement. The economic status of their families were high. Their average income were 2,000-3,999 bath/month. Moreover there were some other factors as follow:-they wanted to progress in their lives; most of the sample’s parents’ occupation was in agriculture sectors; the average numbers of the sample’s siblings was 1-3; the marriage status of the sample’s parents indicated that father and mother were still alive and lived together; most of the sample’s parents graduated at elementary level, and wanted their children to continue education; most of the sample had received educational guidance from their teachers; and they were socially motivated by educational news in the newspaper. According to those entering labor market, most of them had high academic achievement. The economic status of their families were high. Their average income were 2,000-3,999 baht/month. Moreover there were some other factors as follow :- they wanted to earn their own living to prove themselves; they needed to work; their parents’ occupation was being employee in business sectors; the average numbers of the sample’s siblings was 4-6; the sample’s parents graduated at elementary level and expected their children to work immediately after they graduated at elementary level; the sample had received the vocational guidance from their teachers and socially motivated by the news about unemployment caused by educational failure in the newspaper; and the economic situations in Changwat Samut Sakhon’s facilitated occupation. In addition, the peer group factor was not associated to educational continuation and labor market entrance. Concerning the attitudes of the society on education and occupation, the elementary school graduates who continued education and who entered labor market expressed their opinions at the uncertain level. Therefore, it cannot be concluded that the attitudes of the society was associated to educational continuation and labor market entrance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49020
ISBN: 9745697427
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sawalee_ar_front.pdf8.36 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_ch1.pdf8.44 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_ch2.pdf3.81 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_ch3.pdf6.21 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_ch4.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_ch5.pdf16.3 MBAdobe PDFView/Open
Sawalee_ar_back.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.