Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58998
Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ : การวิเคราะห์ถดถอยแบบกำหนดลำดับขั้น
Other Titles: Factors affecting learning skills of undergraduate students of faculty of education : a hierarchical regression analysis
Authors: พรรณทิภา คำพรหม
Advisors: สิริพันธุ์ สุวรรณมรรคา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: No information provided
Subjects: ความสามารถในการเรียนรู้
การเรียนรู้
นักศึกษาครู
Learning ability
Learning
Student teachers
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับทักษะการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ และ2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษา คณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ กลุ่มตัวอย่าง คือ นิสิตนักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิต ที่กำลังศึกษาในปีการศึกษา 2550 จำนวน 480 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย การวิเคราะห์ความแปรปรวน ทางเดียว การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ถดถอยแบบกำหนดลำดับขั้น ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ มีทักษะการเรียนรู้อยู่ในระดับปานกลาง โดยมีทักษะการใช้แหล่งความรู้ ทักษะการเขียนรายงาน และทักษะการประเมินตนเองอยู่ในระดับสูง และมีทักษะการบริหารเวลา ทักษะการอ่าน ทักษะการจำ ทักษะการจดบันทึก ทักษะการตั้งคำถาม และทักษะการเตรียมตัวสอบ อยู่ในระดับปานกลาง 2. ปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 มี 3 ปัจจัย ดังนี้ 1) ปัจจัยด้าน อาจารย์ ได้แก่ ตัวแปรรูปแบบการสอน และสัมพันธภาพระหว่างอาจารย์กับนิสิตนักศึกษา 2) ปัจจัยด้านสื่อการเรียน ได้แก่ ตัวแปรเอกสารประกอบการเรียน และแบบฝึกทักษะ และ 3) ปัจจัยด้านตนเอง ได้แก่ ตัวแปรผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และเจตคติต่อการเรียนรู้ ร่วมกันอธิบายทักษะการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ศึกษาศาสตร์ ได้ร้อยละ 32.9
Other Abstract: The purposes of this study were 1) to study the level of learning skills of undergraduate students of faculty of education, 2) to study factors affecting the learning skills of these undergraduate students. The sample were 480 undergraduate students in the academic year 2007. The research data were collected by questionnaire. Descriptive statistical methods, One-Way ANOVA, correlation coefficient analysis and hierarchical regression analysis were employed to analyze the collected data. The research findings were as follows: 1. The learning skills of undergraduate students of faculty of education was at the moderate level. To give more details, use center of learning skills, writing assignments skills and self assessment skills were at the high level, time management skills, reading skills, memory skills, lectures skills, question skills and prepare test skills were moderate level. 2. Factors learning skills of undergraduate students of faculty of education had 3 factors to elaborate, Firstly, teacher factor were teaching style and relationship between teachers and students. Secondly, teaching materials factor were supplementary sheets and exercise. Thirdly, students factor were GPA and attitude of study accompany with explain learning skills of undergraduate students of faculty of education were 32.9 percentage.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58998
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pantipa Komprom.pdf978.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.