Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7881
Title: บทบาทของกำนันและผู้ใหญ่บ้าน ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียน ตามการรับรู้ของตนเองหัวหน้าศูนย์บริการการศึกษานอกโรงเรียนอำเภอ และประชาชนในจังหวัดนครราชสีมา
Other Titles: Roles of Tumbon chief and village headman towards organizing non-formal education activities as perecived by themselves, heads of district non-formal education service center, and people in Changwat Nakhon Ratchasima
Authors: พรทิพย์ สุขอร่าม
Advisors: อาชัญญา รัตนอุบล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Archanya.R@chula.ac.th
Subjects: การศึกษานอกระบบโรงเรียน
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบบทบาทของกำนันและผู้ใหญ่บ้านที่มีต่อการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนตามการรับรู้ของตนเอง หัวหน้าศูนย์บริการการศึกษานอกโรงเรียน อำเภอ และประชาชนในจังหวัดนครราชสีมา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ กำนันและผู้ใหญ่บ้าน จำนวน 360 คน หัวหน้าศูนย์บริการการศึกษานอกระบบโรงเรียนอำเภอ จำนวน 25 คน และประชาชน จำนวน 400 คน รวมทั้งสิ้น 785 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามและวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบความแตกต่างรายคู่ ด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ ผลการวิจัยพบว่า 1. บทบาทของกำนันและผู้ใหญ่บ้านที่มีต่อการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนตามการรับรู้ของตนเอง หัวหน้าศูนย์บริการการศึกษานอกโรงเรียนอำเภอ และประชาชนในจังหวัดนครราชสีมาอยู่ในเกณฑ์ปานกลางทุกด้าน เรียงลำดับจากมากไปหาน้อยคือ การประชาสัมพันธ์ การประสานงาน และการควบคุมและติดตามผล 2. การเปรียบเทียบบทบาทของกำนันและผู้ใหญ่บ้านที่มีต่อการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนตามการรับรู้ของตนเอง หัวหน้าศูนย์บริการการศึกษานอกโรงเรียนอำเภอ และประชาชนในจังหวัดนครราชสีมา มีค่าระดับการรับรู้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกด้าน
Other Abstract: The purpose of this research was to study and compare the roles of tumbon chief and village headman towards organizing non-formal education activities as perceived by themselves, heads of district non-formal education service center and people in Changwat Nakhon Ratchasima. The sample were the tumbon chiefs and village headman, heads of district non-formal education service center and people in Changwat Nakhon Ratchasima totally 785. Data were analyzed by percentage, means, standard deviation and one way analysis of variance, the differences of perceived between various group were tested by sheffs' method. The major findings of this study were: 1. Roles of tumbon chief and village headman towards organizing non-formal education activities as perceived by themselves, heads of district non-formal education service center, and people in Changwat Nakhon Ratchasima for the aspect of public relation, coordination and monitoring were found to be in the middle range. 2. Roles of tumbon chief and village headman towards organizing non-formal education activities as perceived by themselves, heads of district non-formal education service center and people in Chanwat Nakhon Ratchasima were statistically different at .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษานอกระบบโรงเรียน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7881
ISBN: 9746348086
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Porntip_Su_front.pdf775.54 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_ch1.pdf820.85 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_ch2.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_ch3.pdf764.98 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_ch4.pdf978.42 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_ch5.pdf947.66 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_Su_back.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.