Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80519
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBhawan Ruangsilp-
dc.contributor.authorManita Lohasuwan-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2022-09-16T06:40:30Z-
dc.date.available2022-09-16T06:40:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80519-
dc.descriptionThesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2020en_US
dc.description.abstractThe core values of the French society comprise of liberty, democracy and equality. However, there seems to be limitation and social inequality when it comes to be "elite training schools". These privileged training and selection systems of French civil service seem to be a unique French practice. The elite training schools, especially L'Ecoles Nationale d' Administration, represents inequality in French society and, therefore, presents a problem for French politics. This study analyzes (1) the relationship between French elite training schools and French state; and (2) the important of the ENA for French politics. The result of this research shows an important of the ENA for the French political and private sectors which complicates any attempt to reform it.en_US
dc.description.abstractalternativeประเทศฝรั่งเศส เป็นประเทศที่ให้ความสำคัญกับความนิยมเสรีภาพและความเท่าเทียมของคน ในประเทศตามหลักประชาธิปไตย แต่เมื่อกล่าวถึง "มหาวิทยาลัยขนชั้นนำ" ในประเทศฝรั่งเศสกลับมี เรื่องสิทธิพิเศษของบุคคลเป็นข้อจำกัดในการคัดเลือกเข้ารับราชการ รวมถึงการอบรมมีระบบและ วิธีการที่แตกต่างจากประเทศอื่นๆ "มหาวิทยาลัยชนชั้นนำ" อย่าง L' Ecoles Nationale d' Administration (ENA) ได้แสดงให้เห็นถึงความเหลือมล้ำในสังคมฝรั่งเศส รวมถึงปัญหาการเมือง ใน งานวิจัยได้ทำการวิเคราะห์ (1) ความสัมพันธ์ระหว่าง "มหาวิทยาลัยชนชั้นนำ" กับรัฐบาลฝรั่งเศส และ (2) ความสำคัญของ ENA ในการเมืองฝรั่งเศส ผลการวิจัยพบว่า ENA มีความสำคัญทั้งในภาค การเมืองและภาคเอกชนของฝรั่งเศส ซึ่งมีส่วนทำให้เกิดความซับซ้อนในความพยายามที่จะปฎิรูป ระบบการศึกษาของ "มหาวิทยาลัยชนชั้นนำ" ในฝรั่งเศสen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.209-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectElite ‪(Social sciences)‬ -- French-
dc.subjectFrench -- Politics and government -- 1945-2021-
dc.subjectEquality -- French-
dc.subjectชนชั้นนำ -- ฝรั่งเศส-
dc.subjectความเสมอภาค -- ฝรั่งเศส-
dc.subjectฝรั่งเศส -- การเมืองและการปกครอง -- ค.ศ. 1945-2021-
dc.title“Elite Schools” and French Politics (1945-2021)en_US
dc.title.alternative'มหาวิทยาลัยชนชั้นนำ' กับการเมืองฝรั่งเศสในช่วง ค.ศ. 1945-2021en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Artsen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineEuropean Studiesen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2020.209-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gra_Manita_Loh_The_2020.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.