Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10672
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจินตนา ยูนิพันธุ์-
dc.contributor.advisorสุกัญญา ประจุศิลป-
dc.contributor.authorเพชรา ชวนะพันธุ์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์-
dc.date.accessioned2009-08-28T10:24:56Z-
dc.date.available2009-08-28T10:24:56Z-
dc.date.issued2544-
dc.identifier.isbn9740305636-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10672-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544en
dc.description.abstractศึกษากระบวนการ คุณลักษณะของผู้จัดบริการและลักษณะบริการ ของการจัดบริการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพในโรงงานอุตสาหกรรม ขนาดกลางและขนาดใหญ่ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้จัดบริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม จำนวน 18 คน และพยาบาลผู้ให้บริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม จำนวน 40 คน ที่สุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์กระบวนการจัดบริการพยาบาล ของพยาบาลวิชาชีพในโรงงานอุตสาหกรรม แบบประเมินคุณลักษณะของผู้จัดบริการพยาบาลด้านลักษณะการนำ (Lead Self) แบบสัมภาษณ์คุณลักษณะของผู้จัดบริการพยาบาลด้านทักษะและปัจจัยสนับสนุน แบบสัมภาษณ์ลักษณะบริการด้านขอบเขตบริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม และแบบสังเกตลักษณะบริการด้านกระบวนการบริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น เครื่องมือทุกชุดผ่านการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา และการหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1. การจัดบริการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพในโรงงานอุตสาหกรรม ใช้กระบวนการจัดบริการครบทั้ง 4 ขั้นตอนคือ การประเมินโอกาสและการประเมินความเสี่ยง การวางแผนพัฒนางาน การประเมินทรัพยากรสนับสนุนและการบริหารโครงการ ในโรงงานขนาดกลางคิดเป็น 46.14% โรงงานขนาดใหญ่ คิดเป็น 40.00% และที่ใช้กระบวนการจัดบริการไม่ครบ 4 ขั้นตอน โดยไม่ใช้ขั้นตอนการบริหารโครงการด้านระบบควบคุม โรงงานขนาดกลางคิดเป็น 53.83% โรงงานขนาดใหญ่คิดเป็น 60.00% 2. คุณลักษณะของผู้จัดบริการพยาบาล ด้านลักษณะการนำของผู้จัดบริการส่วนใหญ่เป็นการนำแบบขายงาน ทักษะที่ใช้สูงสุดตามลำดับคือ ทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ ทักษะทางเทคนิควิชาชีพ ทักษะการคิดและทักษะสังคม ส่วนปัจจัยสนับสนุนที่สำคัญของการเป็นผู้จัดบริการ ได้แก่ ประสบการณ์การเป็นผู้ให้บริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรมมาก่อน 3. ลักษณะบริการ ด้านขอบเขตบริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม ระดับความครอบคลุมของการบริการ การรักษาโรคเบื้องต้น อยู่ในระดับดี ส่วนการป้องกันโรค การส่งเสริมสุขภาพ และการฟื้นฟูสุขภาพ อยู่ในระดับต้องปรับปรุง 4. ลักษณะบริการ ด้านกระบวนการบริการพยาบาลในโรงงานอุตสาหกรรม ตามขั้นตอนของกระบวนการพยาบาล ได้แก่ ขั้นวินิจฉัยการพยาบาล การวางแผนการพยาบาล การปฏิบัติการพยาบาล และการประเมินผลการพยาบาล อยู่ในระดับดี ส่วนขั้นการประเมินภาวะสุขภาพ อยู่ในระดับพอใช้en
dc.description.abstractalternativeTo study process of nursing service management, nurse managers' attribute, service characteristics of nursing service management of professional nurses in industrial firms. Research subjects consisted of 18 nurse managers, and 40 nurses providing health service in the industrial firms, selected by cluster sampling technique. The LEAD self scale was used to measure the attribute of nurse managers. The researcher developed three interview guides to measure the process of nursing service, skill and supporting factors and scope of nursing service and one observation tool to measure the process of nursing service. All instruments were tested for content validity. The content analysis technique was used in data analysis. Major findings were as followed 1. The percentage of nurse managers in the medium and large firms who reported that they used all 4 steps, namely, identify risks and evaluate the opportunity, develop a business plan, determine the resource required, and manage the enterprise in the process of nursing service management in industrial firms, were 46.14 and 40.00, respectively. Where as the percentage of those who reported that they used only 3 steps and omit the step of manage the enterprise in the aspect of implement of control system were 53.83 and 60.00, respectively. 2. The majority of nurse managers demonstrated the leading characteristic as "Selling" character. Skills, which were frequently used, were relationship skill, technical skill, conceptual skill and social skill respectively. It was also found that work experience in industrial firms was the most important factor. 3. The scope of nursing service provided by nurses in industrial firms in the aspect of treatment of minor illnesses was at the "good" level, whereas, disease prevention, health promotion and rehabilitation aspects were at the "need to be improved" level. 4. The finding indicated that the process of nursing service, according to 4 phases of nursing process, provided by nurses in industrial firms were generally at the "good" level except in the phase of health assessment, which was at the "average" level.en
dc.format.extent7609028 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectบริการการพยาบาลen
dc.subjectโรงงานen
dc.subjectพยาบาลen
dc.titleการศึกษาการจัดบริการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพในโรงงานอุตสาหกรรมen
dc.title.alternativeA study of nursing service management of professional nurses in industrial firmsen
dc.typeThesises
dc.degree.nameพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการบริหารการพยาบาลes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorJintana.Y@Chula.ac.th-
dc.email.advisorsukunya.s@chula.ac.th, 79sukunya@usa.net-
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petchara.pdf7.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.