Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12047
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | มณีรัตน์ สุกโชติรัตน์ | - |
dc.contributor.author | กานดา ศรีพรวิสิฐ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2010-02-24T01:19:45Z | - |
dc.date.available | 2010-02-24T01:19:45Z | - |
dc.date.issued | 2539 | - |
dc.identifier.isbn | 9746354191 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12047 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจ โดยใช้กิจกรรมชี้นำการคิดในการอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 การวิจัยมี 3 ขั้นตอน คือ 1) การสร้างโปรแกรมส่งเสริมความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจ โดยใช้กิจกรรมชี้นำการคิดในการอ่าน 2) การทดลองใช้โปรแกรม ตัวอย่างประชากร คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ปีการศึกษา 2539 ของโรงเรียนสุขานารี จังหวัดนครราชสีมา จำนวน 30 คน 3) การปรับปรุงโปรแกรม ข้อมูลที่ได้จากการดำเนินการวิจัยในขั้นตอนที่ 2 นำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที ผลการทดลองใช้โปรแกรมพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจ ในระดับการอ่านตามตัวอักษรของนักเรียนหลังเข้าร่วมโปรแกรม สูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 2. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจ ในระดับการอ่านตีความของนักเรียนหลังเข้าร่วมโปรแกรม สูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 3. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจของนักเรียนหลังเข้าร่วมโปรแกรม สูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจของนักเรียนหลังเข้าร่วมโปรแกรม สูงกว่าเกณฑ์การประเมินหลังเข้าร่วมโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 | en |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this study was to develop the program for enhancing Thai language reading comprehension ability by using the directed reading-thinking activities for Prathom Suksa two students. Three stages of the program in this study included: 1) Developing the program for enhancing Thai language reading comprehension ability by using the directed reading-thinking activities: 2) Trying out the program. The subjects were 30 students of Prathom Suksa two in the academic year of 1996, from Suksanaree school, Nakornratchasima Province: 3) Improving the program. The data from the second stage of this study were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation and t-test dependent. The findings were as follows: 1. The post-test arithmetic mean score of Thai language reading comprehension ability on literal reading of students participating in the program was higher than that of the pre-test at the .01 level of significance. 2. The post-test arithmetic mean score of Thai language reading comprehension ability on interpretative reading of the students participating in the program was higher than that of the pre-test at the .01 level of significance. 3. The post-test arithmetic mean score of Thai language reading comprehension ability of the students participating in the program was higher than that of the pre-test at the .01 level significance. 4. The post-test arithmetic mean score of Thai language reading comprehension ability of the students participating in the program was higher than the stipulated criterion score at the .01 level of significance. | en |
dc.format.extent | 789623 bytes | - |
dc.format.extent | 818208 bytes | - |
dc.format.extent | 1140884 bytes | - |
dc.format.extent | 877150 bytes | - |
dc.format.extent | 745593 bytes | - |
dc.format.extent | 858250 bytes | - |
dc.format.extent | 2627037 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การอ่าน | en |
dc.subject | ภาษาไทย -- การอ่าน | en |
dc.title | การพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมความสามารถ ในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจโดยใช้กิจกรรมชี้นำการคิดในการอ่านสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 | en |
dc.title.alternative | The development of a program for enhancing Thai language reading comprehension ability by using directed reading thinking activities for Prahom Suksa Two Students | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ประถมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Maneerat.S@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ganda_Sr_front.pdf | 771.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_ch1.pdf | 799.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_ch2.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_ch3.pdf | 856.59 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_ch4.pdf | 728.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_ch5.pdf | 838.13 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ganda_Sr_back.pdf | 2.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.