Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12100
Title: Production of activated carbon from used tires by superheated steam and carbon dioxide activation in a fixed bed reactor
Other Titles: การผลิตถ่านกัมมันต์จากยางรถยนต์ใช้แล้วโดยการกระตุ้นด้วยไอน้ำร้อนด้วยยวดยิ่ง และคาร์บอนไดออกไซด์ในเครื่องปฏิกรณ์แบบเบดนิ่ง
Authors: Thanaporn Lortong
Advisors: Tharapong Vitidsant
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: tharap@sc.chula.ac.th, Tharapong.V@Chula.ac.th
Subjects: Steam, Superheated
Carbon, Activated
Automobiles -- Tires
Fixed bed reactor
Issue Date: 1998
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This research was the study of the production of activated carbon from used tires by the processes of carbonization and activation with superheated steam and carbon dioxide in a fixed bed reactor with the diameter of 100 mm. The used tires were carbonized at 350 ํC for 60 min with the air flow rate of 0.52 nl/min. The characteristics of the resulted chars were yield of 41.40%, fixed carbon of 62.57%, ash of 15.30% and volatile matter of 22.13%. Then, the chars were activated with superheated steam and carbon dioxide. The optimum condition for activation was 0.60-1.18 mm of the chars size at 900 ํC for 45 min with air at a flow rate of 0.27 nl/min, carbon dioxide at a flow rate of 2.0 nl/min and superheated steam. The resulted activated carbon obtained yield of 27.99%, bulk density of 0.3590 g/cm3, ash of 21.05%, iodine number of 598.79 mg/g, methylene blue number of 247.08 mg/g, B.E.T. surface area of 658.75 m2/g, micropore area of 424.27 m2/g, external area of 234.48 m2/g and average pore diameter of 22.24 A
Other Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาการผลิตถ่านกัมมันต์จากยางรถยนต์ใช้แล้ว โดยกระบวนการผลิตที่ประกอบด้วยคาร์บอไนซ์ แล้วกระตุ้นต่อด้วยไอน้ำร้อนยวดยิ่งและคาร์บอนไดออกไซด์ในเครื่องปฏิกรณ์แบบเบดนิ่งเส้นผ่านศูนย์กลาง 100 มิลลิเมตร คาร์บอไนซ์ยางรถยนต์ใช้แล้วที่อุณหภูมิ 350 ํC เป็นเวลา 60 นาที ด้วยอัตราการไหลของอากาศ 0.52 nl/min ถ่านชาร์ที่ได้มีร้อยละผลิตภัณฑ์ 41.40%, ปริมาณคาร์บอนคงตัว 62.57%, ปริมาณเถ้า 15.30% และปริมาณสารระเหย 22.13% จากนั้นนำถ่านชาร์ที่ได้ไปกระตุ้นต่อด้วยไอน้ำร้อนยวดยิ่งและคาร์บอนไดออกไซด์ ภาวะที่เหมาะสมในการกระตุ้นคือ ถ่านชาร์ขนาด 0.60-1.18 มิลลิเมตร ที่อุณหภูมิ 900 ํC เป็นเวลา 45 นาที ใช้อัตราการไหลของอากาศ 0.27 nl/min, อัตราการไหลของคาร์บอนไดออกไซด์ 2.0 nl/min และไอน้ำร้อนยวดยิ่ง พบว่าถ่านกัมมันต์ที่ได้มีร้อยละผลิตภัณฑ์ 27.99%, ความหนาแน่นเชิงปริมาตร 0.3590 g/cm3, ปริมาณเถ้า 21.05%, ค่าการดูดซับไอโอดีน 598.79 mg/g, ค่าการดูดซับเมทิลีนบลู 247.08 mg/g, พื้นที่ผิวรูพรุน 658.75 m2/g, พื้นที่ผิวรูพรุนชนิดไมโครพอร์ 424.27 m2/g, พื้นที่ผิวภายนอก 234.48 m2/g และเส้นผ่าศูนย์กลางรูพรุนเฉลี่ย 22.24 อังสตรอม
Description: Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1998
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Petrochemistry and Polymer Science
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12100
ISBN: 9746374738
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanapon_Lo_front.pdf865.85 kBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_ch1.pdf852.95 kBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_ch2.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_ch3.pdf929.22 kBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_ch4.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_ch5.pdf718.06 kBAdobe PDFView/Open
Thanapon_Lo_back.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.