Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12181
Title: แนวทางการพิจารณาการวางท่อด้วยวิธีดันลอดแทนวิธีขุดเปิดในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Suitability of pipe jacking method over open cut method in Bangkok
Authors: ธนพงศ์ รอดทอง
Advisors: สมบูรณ์ ลุวีระ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การเดินท่อ -- ไทย -- กรุงเทพฯ
สาธารณูปโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกวิธีวางท่อสาธารณูปโภคใต้ดินโดยวิธีขุดเปิด หรือวิธีดันลอด และกำหนดเกณฑ์การพิจารณาเลือกวิธีวางท่อที่เหมาะสมตามสภาวการณ์ต่างๆ ในเขตกรุงเทพมหานคร การศึกษาใช้ข้อมูลจากการไฟฟ้านครหลวง ซึ่งเป็นหน่วยงานที่มีความชำนาญในการก่อสร้างทั้งสองวิธี ขั้นตอนการศึกษาประกอบด้วย (1) การกำหนดปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกวิธีโดยใช้ข้อมูลโครงการในอดีต เอกสารวิชาการและข้อมูลลักษณะของกรุงเทพฯ (2) ออกแบบสอบถามและถามความสำคัญของ ปัจจัยและความเหมาะสมระหว่างวิธีขุดเปิดกับวิธีดันลอดจากกลุ่มผู้เชี่ยวชาญ ซึ่งได้แก่กลุ่มผู้ออกแบบและผู้ควบคุมงาน (3) กำหนดน้ำหนักของปัจจัยโดยหลักการ Rank Weighting Technique แบบ Rank Sum Weight และคำนวณคะแนนของวิธีโดยใช้วิธี Pairwise comparison (4) กำหนดเกณฑ์การพิจารณาเลือกวิธี นอกจากนี้ได้กำหนดแนวทางการศึกษาผลกระทบสิ่งแวดล้อม ข้อกำหนดของทางราชการและราคาค่าก่อสร้างจากการก่อสร้างทั้งสองวิธี เพื่อให้ทราบระดับของผลกระทบเบื้องต้นและราคาค่าก่อสร้างของแต่ละวิธี ผลการวิจัยสรุปว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกวิธีเรื่องสภาพการจราจรบนถนนมีความสำคัญมากที่สุด และเกณฑ์การพิจารณาเลือกวิธีวางท่อที่กำหนดขึ้น ให้ผลคำตอบสอดคล้องวิธีการวางท่อที่ใช้อยู่ในโครงการปัจจุบันและในอดีต ดังนั้นจึงสามารถนำไปใช้ประกอบการพิจารณาเลือกวิธีวางท่อในอนาคตต่อไปได้
Other Abstract: To study factors for underground public pipe placing method selection and to determine criteria for choosing the appropriate method - open cut and pipe jacking method - according to actual physiographic and working situation in Bangkok area. The study data were collected from Metropolitan Electricity Authority (MEA), as well acquainted with both methods. The research processes consisted of (1) setting the factors from past projects data, Bangkok physical data and literature review (2) ranking factors and comparing pipe placing method by questionnaire asked from specialists - designers and inspectors of MEA (3) determining factor weight by Rank Sum Weight, one of Rank Weighting Technique and calculating method's score by Pairwise Comparison Method and (4) setting criteria for pipe placing. Besides, the research were conducted primary environmental impact study guideline, regulations and construction cost for both methods. The results indicated that the most important factor to select the pipe placing method was traffic condition in road. Regarding to this study, criteria outputs were similar to the method used in present or past projects. Consequently, this criteria can be used for selecting the suitable method in future project.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12181
ISBN: 9741725027
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanapong.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.