Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13098
Title: | การพัฒนาระบบการวัดผลการปฏิบัติงานแบบดุลยภาพ : กรณีศึกษาบริษัทนายหน้าประกันภัย |
Other Titles: | Development of a balanced scorecard performance measurement system : a case study of insurance broker |
Authors: | เยาวภา เทียมถม |
Advisors: | สุทัศน์ รัตนเกื้อกังวาน |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | Suthas.R@Chula.ac.th |
Subjects: | การวัดผลงาน การวางแผนเชิงกลยุทธ์ บริษัทนายหน้าประกันภัย |
Issue Date: | 2550 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | พัฒนาระบบการวัดผลการปฏิบัติงานของบริษัทนายหน้าประกันภัย ด้วยหลักการวัดผลการปฏิบัติงานแบบดุลยภาพ (Balanced scorecard) สืบเนื่องมาจากปัจจุบันสภาวพการแข่งขันในตลาดประกันวินาศภัยนั้นมีความรุนแรงมาก รวมถึงการเกิดขึ้นของบริษัทนายหน้าประกันวินาศภัยรายใหม่ ส่งผลให้องค์กรกรณีศึกษาจำเป็นต้องพัฒนาศักยภาพทางการแข่งขัน เพื่อให้องค์กรมีทิศทางที่ชัดเจน และพัฒนาความสามารถในการแข่งขันกับคู่แข่งได้ดียิ่งขึ้น ขั้นตอนในการพัฒนาระบบการวัดผลการปฏิบัติงาน จะเริ่มจากการศึกษาและรวบรวมข้อมูลและสภาพแวดล้อมของธุรกิจประกันวินาศภัย การวิเคราะห์จุดอ่อน จุดแข็ง ภัย และโอกาสขององค์กร จากนั้นกำหนดวิสัยทัศน์ ภารกิจ ปัจจัยสู่ความสำเร็จ วัตถุประสงค์กลยุทธ์ แผนที่กลยุทธ์ ตัวชี้วัดหลักระดับองค์กร เป้าหมาย และสิ่งที่จะทำเพื่อให้บรรลุเป้าหมาย จากนั้นจึงทำการถ่ายทอดกลยุทธ์ลงสู่การปฏิบัติ ด้วยการกำหนดวัตถุประสงค์และตัวชี้วัดระดับฝ่าย ภายหลังจากการพัฒนาระบบการวัดผลการปฏิบัติงาน ได้ทำการนำระบบไปประยุกต์ใช้กับฝ่ายประกันภัยต่อ และฝ่ายบัญชีและการเงิน และผลการปฏิบัติงานมีตัวชี้วัดระดับฝ่ายสามารถบรรลุเป้าหมาย 50% |
Other Abstract: | To develop the performance measurement system of the insurance broker by Balanced Scorecard. This is the result of huge competition amongst the non-life insurance market nowadays. Increased number of new insurance brokers is also another factor that leads to the need of developing the potential of competition so that the organization will have the clear direction to develop this ability for the competition The procedures of this development started from study insurance business’s environment and analysis of strengths, weaknesses, opportunities and treats of the organization. After that, vision, mission, critical success factors and strategic objectives were set to create strategic map, Key Performance Indicators (KPIs), targets and strategic initiatives. Then, strategies were deployed to the operation level. After developing the performance measurement system, we have implemented this system in reinsurance and financial and accounting department. There were 50% of KPIs of department level that achieve targets. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมอุตสาหการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13098 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1676 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2007.1676 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
yawapa_th.pdf | 12.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.