Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15019
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิมพันธ์ เดชะคุปต์-
dc.contributor.authorชนิดา หิรัณย์รักษ์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2011-03-31T09:41:58Z-
dc.date.available2011-03-31T09:41:58Z-
dc.date.issued2542-
dc.identifier.isbn9743340483-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15019-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการดำเนินงานและปัญหาการดำเนินงานของศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนสาขาวิทยาศาสตร์ ในการเก็บข้อมูล เก็บจากประชากรห้องทำงานของศูนย์ฯ ซึ่งมีอยู่ 4 ห้อง และเก็บจากตัวอย่างประชากรคณะกรรมการศูนย์ฯ ซึ่งเลือกด้วยวิธีเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามการศึกษาการดำเนินงานของศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนสาขาวิทยาศาสตร์และแบบสำรวจห้องทำงานของศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสาขาวิทยาศาสตร์ ซึ่งสร้างโดยผู้วิจัย เครื่องมือทั้ง 3 ฉบับ ซึ่งได้รับการตรวจสอบความตรงโดยผู้ทรงคุณวุฒิมีความตรงเชิงเนื้อหา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการแจกแจงความถี่และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยได้ดังนี้ 1. การดำเนินงานของศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนสาขาวิทยาศาสตร์ ศูนย์ฯมีการกำหนดวัตถุประสงค์ร่วมกันโดยคณะกรรมการศูนย์ฯ จัดทำแผนปฏิบัติการประจำปี ได้รับงบประมาณจาก กรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ และสมาคมครูและผู้ปกครอง มีการจัดเตรียมสื่อการเรียนการสอน เครื่องมือและอุปกรณ์ เพื่อให้บริการแก่ครูและนักเรียน มีการจัดอบรมเพื่อพัฒนาให้ครูสามารถสอนโดยเน้นนักเรียนเป็นศูนย์กลางและสามารถผลิตสื่อและนวัตกรรมการสนอ รวมทั้งมีการประเมินผลศูนย์ฯด้วย นอกจากนี้ห้องทำงานของศูนย์ฯส่วนใหญ่ปรับปรุงมาจากห้องเรียนซึ่งมีสิ่งอำนวยความสะดวก สื่อการเรียนการสอนอุปกรณ์และเครื่องมือวิทยาศาสตร์เพื่อให้บริการ 2. ปัญหาการดำเนินงานของศูนย์ฯ ปัญหาที่พบคือ การกำหนดวัตถุประสงค์ยังไม่ชัดเจนยากต่อการนำไปปฏิบัติ ไม่สามารถปฏิบัติตามแผนที่กำหนดได้ ขาดบุคลากรที่ชำนาญในการผลิตสื่อการเรียนการสอนขาดครูวิทยาศาสตร์ที่เป็นต้นแบบ ขาดวิทยากรมาให้ความรู้ นอกจากนี้ พบว่าการกำหนดวิธีการประเมินผลศูนย์ฯ ไม่ชัดเจนอีกด้วย.en
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study the operation and the problems of the operation of Instructional Development Centers in Science under the jurisdiction of the Department of General Education. The data were collected from four working rooms of the centers as the population and from the samples of the collaborative committee of the centers by means of purposive selection. The instruments designed by the researcher were 1) the questionnaires and the interviewing form for studying of the operation of instructional development centers in science 2) the survey form on the study of working rooms of the centers. The instruments were validated by the experts. The obtained data were analyzed by means of frequency and content analysis. The research findings were as follows: 1) The operation of Instructional Development Centers in Science was as follows: sharing common goals by the collaborative committee, making annual operational plans and acquiring budget from the Department of General Education, the Ministry of Education, and from the associations of teachers and parents. Instructional media, tools and equipment were prepared for teachers and students for utilizing. Training was also organized to enable teachers to apply the student-centered approach in their teaching and to produce instructional media and innovation. Moreover, the centers had self-evaluation on their operation too. Besides, the center's offices were adapted from classrooms where there were facilities, instructional media, scientific equipment for service. 2) The problems of the operation of instructional development centers in science were as follows: unclear operational objectives which made them hard for implementation, lack of experts in instructional media production, lack of master science teachers, lack of resource persons in science and unclear evaluation methods of the centers' operation.en
dc.format.extent13085702 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.1999.424-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนสาขาวิทยาศาสตร์ -- การบริหารen
dc.subjectองค์การ -- การบริหารen
dc.titleการศึกษาการดำเนินงานของศูนย์พัฒนาคุณภาพการเรียนการสอนสาขาวิทยาศาสตร์ สังกัดกรมสามัญศึกษาen
dc.title.alternativeA study of the operation of Instructional Development Centers in Science under the jurisdiction of the Department of General Educationen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการศึกษาวิทยาศาสตร์es
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorPimpan.d@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.1999.424-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanida_Hi.pdf12.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.