Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15458
Title: Labor rights of foreign teachers in Thailand
Other Titles: สิทธิแรงงานของครูต่างชาติในประเทศไทย
Authors: Nielsen, Lars Pinnerup
Advisors: Lae Dilokvidhyarat
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: Lae.D@chula.ac.th
Subjects: Employee rights -- Thailand
Teachers, Foreign -- Thailand
Labor laws and legislation -- Thailand
Issue Date: 2008
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The number of foreigners working as teachers in Thailand at government and private schools has more than tripled over the last four years. These teachers receive wages up to three times higher than their Thai colleagues, but many schools and recruitment agencies still have problems finding enough qualified people to fill the positions. Native English speakers are preferred for the teaching jobs, but the employers are forced to, due to low supplies, to reinforce the workforce with non-native English speaking westerners and other native English speakers such as Filipinos in the listed order. This thesis examines the labor rights of foreign teachers in Thailand. Focusing on the teachers in private and government schools at primary and high school level. A comparison between private and government schools is made, relevant laws are being analyzed and compared and the experiences of 50 foreign teachers are being used to measure the theoretical research with real life. Even though being fairly paid these foreigners often experience their rights being violated. Their contracts are illegal; many teach without work permits, some are being fired without reason. Filipino teachers are last in line for jobs even though they in many cases are the most qualified for the positions. Even though most of the teachers have educated backgrounds their knowledge on their labor rights when working as teachers in Thailand is limited. Language barriers, lack of transparency in laws –and laws overlapping or contradicting each other confuses teachers on where to look.
Other Abstract: จำนวนของชาวต่างชาติที่เข้ามาประเทศไทยเพื่อทำงานเป็นครูโรงเรียนรัฐบาลและเอกชนเพิ่มเป็น 3 เท่าในรอบ 4 ปีที่ผ่านมา โดยครูชาวต่างชาติเหล่านี้ได้รับเงินเดือนมากกว่าครูชาวไทยถึง 3 เท่า แต่หลายโรงเรียนและองค์กรจัดหางานยังคงพบปัญหาเกี่ยวกับคุณภาพของผู้ที่จะมาทำงานในตำแหน่งครู แม้ว่าผู้ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่จะเป็นที่ต้องการ แต่ด้วยนายจ้างมักมีข้อจำกัดเรื่องกำลังจ้างจึงถูกบีบให้ต้องรับชาวตะวันตกที่ไม่ได้ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ หรือชาวต่างชาติอื่นๆ ที่ไม่ใช่ชาวตะวันตกแต่พูดภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ เช่น ชาวฟิลิปปินส์ มาเป็นตัวเลือก วิทยานิพนธ์นี้ได้ศึกษาสิทธิแรงงานของครูชาวต่างชาติในประเทศไทย โดยศึกษาเฉพาะกลุ่มครูโรงเรียนเอกชนและรัฐบาลในระดับประถมและมัธยมศึกษา มีการวิเคราะห์ข้อกฎหมายและการเปรียบเทียบระหว่างโรงเรียนเอกชนและรัฐบาล ผ่านประสบการณ์ในชีวิตของครูชาวต่างชาติจำนวน 50 คน เพื่อประเมินผลทางทฤษฎี แม้ว่าชาวต่างชาติเหล่านี้ได้รับค่าตอบแทนอย่างยุติธรรม แต่มักถูกละเมิดสิทธิบ่อยครั้ง สัญญาจ้างงานมีความไม่ชอบทางกฎหมาย หลายคนสอนโดยไม่มีใบอนุญาตทำงาน บางคนถูกเลิกจ้างโดยไม่ชอบธรรม ครูชาวฟิลิปปินส์มักเป็นตัวเลือกท้ายๆ ทั้งๆ ที่ในหลายกรณีจะมีคุณสมบัติเหมาะสมกับตำแหน่งมากที่สุด แม้ว่าครูส่วนใหญ่จะมีพื้นฐานการศึกษาที่ดี แต่ยังขาดความรู้เรื่องสิทธิแรงงานในการทำงานเป็นครูในประเทศไทย ข้อจำกัดทางภาษา การบังคับใช้กฎหมายที่ไม่โปร่งใส และความลักลั่นในข้อกฏหมายได้สร้างความสับสนให้กับครูชาวต่างชาติเหล่านี้.
Description: Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2008
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Southeast Asian Studies (Inter-Department)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15458
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.1679
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.1679
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lars_pi.pdf584.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.