Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16083
Title: Wiimote interface for cutting and folding 3D digital model in architectural design
Other Titles: การใช้วีโมตเพื่อสร้างรูปทรงสามมิติโดยการตัดและพับในงานออกแบบสถาปัตยกรรม
Authors: Sutas Chaisinanantkul
Advisors: Pizzanu Kanongchaiyos
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: pizzanu@cp.eng.chula.ac.th
Subjects: Computer-aided design
Architectural design -- Data processing
Image processing -- Digital techniques
Computer input-output equipment
Issue Date: 2009
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Architecture is a complex subject which can be seen as a synthetic organism. In order to create architecture, designer needs to visualize the design by using 3D model. Although there are many 3D programs at the present, the input interface is still mouse and keyboard which limit designer to work and sit in front of the screen. In addition, it is not intuitive to manipulate 3D object by 2D input interface. As the input device receives only 2 degrees of freedom, users require additional steps to operate their task. This might be the causes which make 3D model in digital difficult and take a lot of time. Therefore the design is frequently done by sketching in a paper or making a physical model. Then designers transform it into 3D digital model. This research tries to solve this problem by proposing intuitive interface which employs Wiimote to control and modify 3D object. The input device is able to send 6 DOF data so users easily manipulate 3D object only by moving or rotating input device. In conclusion, this report supposes that this interface will provide easier and faster method for designing in the conceptual stage of design by rotating and cutting 3D object.
Other Abstract: งานสถาปัตยกรรมนั้นเป็นวิชาที่ซับซ้อน ซึ่งเปรียบได้กับการรวมกันของระบบต่างๆ ของสิ่งมีชิวีต ในงานออกแบบสถาปัตยกรรมนั้น ผู้ออกแบบต้องจัดทำโมเดลสามมิติเพื่อสื่อถึงแนวความคิด และรูปทรงต่างๆ ในงานออกแบบที่ผู้ออกแบบได้คิดขึ้นมา แม้ว่าในปัจจุบันจะมีโปรแกรมสามมิติเพื่อช่วยในการออกแบบต่างๆ มากมาย แต่อุปกรณ์รับเข้ายังคงเป็นเมาส์ และแผงแป้นอักขระซึ่งมีข้อจำกัดหลายอย่าง อีกทั้งยังใช้งานลำบาก เพราะรับข้อมูลได้แค่สององศาอิสระ ในการทำงานจึงต้องมีการเลือกเมนูเพิ่มเติมเพื่อที่จะจัดการวัตถุในระบบสามมิติ การใช้งานที่ลำบากและใช้เวลาในการขึ้นรูปสามมิติในดิจิทัล จึงทำให้ผู้ออกแบบมักจะร่างแบบด้วยกระดาษ หรือตัดโมเดลจากกระดาษ เพื่อศึกษาแนวความคิดในการออกแบบ เมื่อได้แบบที่ต้องการแล้วจึงค่อยไปขึ้นโมเดลในดิจิทัลอีกที ขั้นตอนดังกล่าวเป็นการซ้ำซ้อนและเสียเวลาในการออกแบบ งานวิจัยนี้จึงพยายามแก้ปัญหาดังกล่าวด้วยการใช้อุปกรณ์รับเข้าที่เป็นสามมิติ ที่ใช้ในการควบคุมเกมของนินเทนโด ซึ่งก็คือ วีโมต อุปกรณ์นี้สามารถส่งข้อมูลได้ถึงหกองศาอิสระและง่ายในการควบคุม ผู้ใช้เพียงแค่เลื่อนหรือหมุนวีโมตในการควบคุมรูปทรงสามมิติในระบบนี้ เหมือนกับจับวัตถุเลื่อนหรือหมุนในทางกายภาพ ส่วนต่อประสานที่ใช้อุปกรณ์รับเข้าสามมิติในงานวิจัยนี้ คาดว่าจะช่วยให้ผู้ออกแบบสามารถขึ้นโมเดลสามมิติในดิจิทัล โดยการตัดและหมุนวัตถุได้ง่ายขึ้นและรวดเร็วขึ้น
Description: Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2009
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Computer Science
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16083
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sutas_Ch.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.