Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16454
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorน้อมศรี เคท-
dc.contributor.authorเบญจพร พิสิษฐจุฑาทิพย์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2011-12-28T09:24:32Z-
dc.date.available2011-12-28T09:24:32Z-
dc.date.issued2540-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16454-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540en
dc.description.abstractศึกษาสภาพและปัญหาการส่งเสริมทักษะคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือผู้บริหาร 76 คน ครูผู้รับผิดชอบ 76 คน และนักเรียน 240 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์และแบบสำรวจ ผลการวิจัยพบว่า (1) ด้านการเตรียมการดำเนินงาน ผู้บริหารและครูมีการเตรียมจัดกิจกรรม ส่งครูเข้ารับการอบรมเกี่ยวกับการจัดกิจกรรม ครูจะเตรียมวัสดุอุปกรณ์และเตรียมนักเรียนก่อนเข้าร่วมกิจกรรม ปัญหาที่พบคือ เวลาในการเตรียมการมีน้อย (2) ด้านการดำเนินงาน ผู้บริหารเป็นผู้สนับสนุนและให้คำปรึกษาเกี่ยวกับการจัดกิจกรรม ครูจัดกิจกรรมเพื่อให้นักเรียนได้รับความรู้และประสบการณ์เพิ่มเติม กิจกรรมที่จัดส่งเสริมให้นักเรียนเกิดทักษะทางคณิตศาสตร์ ด้านทักษะการคิดคำนวณ ทักษะการนำไปใช้ในชีวิตประจำวันและทักษะการแก้โจทย์ปัญหา ในด้านวิทยาศาสตร์ส่งเสริมทักษะการสังเกต ทักษะการทดลอง และทักษะการคิดคำนวณ กิจกรรมที่จัดได้แก่ การวาดภาพเกี่ยวกับคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ โครงงานวิทยาศาสตร์ การแข่งขันตอบปัญหาทางคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ เกมเกี่ยวกับคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ การจัดนิทรรศการเกี่ยวกับคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ สิ่งประดิษฐ์เกี่ยวกับคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ และอื่นๆ ปัญหาที่พบคือ ขาดครูที่จบวิชาเอกคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ ขาดงบประมาณและสถานที่ (3) ด้านการประเมินผล ครูใช้วิธีสังเกตและนำผลมาปรับปรุงเพื่อจัดกิจกรรมครั้งต่อไป ทักษะที่นักเรียนมีพัฒนาการดีขึ้นในทางคณิตศาสตร์ ได้แก่ การนำไปใช้ในชีวิตประจำวัน การแก้โจทย์ปัญหาและการคิดคำนวณ ในด้านวิทยาศาสตร์ ได้แก่ ทักษะการสังเกต การจำแนกประเภท และการวัด ปัญหาที่พบคือ ขาดความต่อเนื่องในการติดตามประเมินผล และขาดงบประมาณในการจัดทำเครื่องมือen
dc.description.abstractalternativeTo find out the state and problems of the promoting mathematics and science skills of students in elementary schools. The samples were 76 school administrators, 76 teachers and 240 students. Research tools were questionnaires, interviewing form and survey form. Research findings were as follows. (1) In the preparation. The administrators and teachers set up the activities and materials in advance. The administrators send teachers to seminar about mathematics and science activities. Teachers prepared materials and students before participating in activities. Problem was lack of time in preparation. (2) In organizing activities. The administrators supported and advised teachers about organizing activities. The purpose of activities was for students to gain knowledge and experiences. The activities promoted mathematics skills in using number, using in daily life and problem solving skills. The activities promote science skills in observation, experimention and using number skills. Activities were math and science drawing, science project, math and science quiz contest, math and science games, math and science exhibitions, math science crafts, etc. Problems were lack of teachers majoring in teaching mathematics and teaching sciences, lack of budget and place for organizing activities. (3) In the evaluation. The teachers used observation and brought result to improve organizing activities. Students developed in mathematics skills in using in daily life, problem solving and using number skills. Students developed in science skills in observation, classification and measurement skills. Problems were lack of connection and lack of budget to made evaluation instruments.en
dc.format.extent786444 bytes-
dc.format.extent827698 bytes-
dc.format.extent1215161 bytes-
dc.format.extent747083 bytes-
dc.format.extent1345702 bytes-
dc.format.extent867865 bytes-
dc.format.extent978329 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectคณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)en
dc.subjectวิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)en
dc.titleสภาพและปัญหาการส่งเสริมทักษะคณิตศาสตร์และวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติen
dc.title.alternativeState and problems of the promoting mathematics and science skills of students in elementary schools under the Jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commissionen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineประถมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorNormsri.C@Chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benjaporn_Pi_front.pdf768.01 kBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_ch1.pdf808.3 kBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_ch2.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_ch3.pdf729.57 kBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_ch4.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_ch5.pdf847.52 kBAdobe PDFView/Open
Benjaporn_Pi_back.pdf955.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.