Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16712
Title: แนวทางการจัดการอพาร์ตเมนต์ระดับราคาสูงในเมืองสมุทรสาคร : กรณีศึกษา อพาร์ตเมนต์ AAA
Other Titles: The study of managing a high rental residential in Mueang Samutsakhon : a case study of apartment AAA
Authors: มาลี แซ่ตั้ง
Advisors: มานพ พงศทัต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ห้องชุด -- ไทย -- สมุทรสาคร
ห้องชุด -- การจัดการ
การวางแผนเชิงกลยุทธ์
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: อพาร์ตเมนต์ AAA เป็นโครงการที่อยู่อาศัยเช่าแห่งเดียวของจังหวัดสมุทรสาครที่มีราคาค่าเช่าสูงที่สุดคือ 12,000 บาทต่อเดือน การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ในการเรียนรู้แนวทางการจัดการ และศึกษาลักษณะความต้องการและปัญหาของผู้เช่า เพื่อเสนอแนะแนวทางปรับปรุง แก้ไขและพัฒนาการจัดการอพาร์ตเมนต์ให้สามารถสนองความต้องการของผู้เช่าและให้เกิดประสิทธิภาพสูงสุด เพื่อเป็นแนวทางสำหรับผู้ประกอบการรายอื่นๆ ที่ต้องการลงทุนในอพาร์ตเมนต์ระดับราคาสูงในเมืองสมุทรสาครต่อไป ผลการศึกษาพบว่า อพาร์ตเมนต์ AAA เป็นธุรกิจขนาดเล็กและเกิดจากการลงทุนของเครือญาติ โดยมีแนวคิดให้การจัดการเป็นแบบมืออาชีพ ผู้จัดการอพาร์ตเมนต์ AAA เป็นหนึ่งในหุ้นส่วนที่มีความรู้และประสบการณ์เกี่ยวกับธุรกิจบริการที่เช่าอาศัยเป็นเวลา 12 ปี มีวิธีการจัดการเชิงกลยุทธ์คือ ได้ใช้กระบวนการจัดการ อันประกอบด้วย การวางแผน การจัดองค์การ การสั่งการ การควบคุมและการประเมินผล โดยคำนึงถึงปัจจัยสิ่งแวดล้อมภายในและภายนอกองค์กรเสมอ และการจัดการทรัพยากรขององค์กรได้ใช้แนวคิดการจัดการแบบ Balanced scorecard อันเป็นแนวคิดการจัดการแบบสมดุล โดยไม่เน้นเพียงเป้าหมายด้านการเงิน แต่ให้ความสำคัญถึงความพึงพอใจของลูกค้าผู้เช่าอาศัยและพนักงานผู้ให้บริการ อีกทั้งให้ความสำคัญต่อกระบวนการจัดการภายในและการเรียนรู้จากข้อมูลต่างๆ เพื่อการปรับปรุงและพัฒนาสินค้าและบริการอยู่เสมอ ซึ่งแนวคิดและวิธีการจัดการของอพาร์ตเมนต์ AAA เหล่านี้ทำให้สามารถเสนอสินค้าและบริการทั้งที่เป็นสิ่งที่จับต้องได้และสิ่งที่จับต้องไม่ได้ ในการตอบสนองความต้องการและความพึงพอใจให้แก่ผู้เช่าอพาร์ตเมนต์ AAA และผลการศึกษาความต้องการของผู้เช่าอพาร์ตเมนต์ AAA พบว่า ปัจจัยที่สนองความต้องการและความพึงพอใจในการเช่าอยู่อาศัยที่สำคัญคือ (1) สวนหย่อม (2) ผู้จัดการและพนักงาน (3) สิ่งอำนวยความสะดวกและบริการ (4) การให้บริการ และ (5) ที่จอดรถในอาคาร อย่างไรก็ตามปัญหาสำคัญที่พบคือ (1) ปัญหามลภาวะอากาศ (เสียงดังและมีกลิ่นเหม็น) ที่เกิดจากสภาพแวดล้อมของที่ตั้ง (2) ปัญหาด้านราคาค่าไฟและการคิดค่าบริการอินเตอร์เน็ต (3) ปัญหาด้านที่จอดรถในอาคารไม่เพียงพอ ผลจากการศึกษาสามารถสรุปได้ว่า ความสำคัญของการจัดการอพาร์ตเมนต์คือ การจัดการแบบบูรณาการที่ให้ความสำคัญทั้งปัจจัยด้านการเงินและไม่ใช่ด้านการเงิน และให้ความสำคัญในการจัดการสินค้าและบริการที่มีผลต่อการอยู่อาศัยทั้งด้านกายภาพ ด้านสิ่งแวดล้อม และด้านความรู้สึกของผู้เช่า เหล่านี้ช่วยให้สามารถตอบสนองความต้องการของผู้เช่าได้ดี และสามารถสร้างความแตกต่างของสินค้าและบริการให้กับอพาร์ตเมนต์ อันเป็นสิ่งที่สำคัญสำหรับการแข่งขันในตลาดอพาร์ตเมนต์ จังหวัดสมุทรสาคร
Other Abstract: Apartment AAA was the only apartment which had the highest rental in Samut Sakorn (12,000 baht a month). The objectives of this study were to determine the management approach for the apartment’s management and to investigate the occupants’ characteristics needs and problems so that guidelines for improving the apartment and the management could be recommended. These guidelines for improvement are expected to not only meet the occupants’ needs but also benefit other entrepreneurs who would like to invest in high rental residence in Samut Sakorn. The study found that Apartment AAA was a small family business. The manager of the apartment was a shareholder in this business and had knowledge and experienced in a rental accommodation business for 12 years. Applying strategic management approach, the manager utilized a management process which included planning, organizing, leading, controlling, and evaluating based on concern for both internal and external factors. The Balanced Scorecard strategy was used to manage the apartment AAA’s resources. This management approach focused not only on financial resource but also the satisfaction of the occupants and the service providers. In addition, it stressed the internal management process and acquisition of information from many sources to inform improvement of the products and services. Application of such an approach to management enabled the manager to meet the occupants’ needs and achieve their satisfaction. The study also found that the key factors that satisfy the occupants’ needs are: (1) miniature garden, (2) manager and service providers, (3) facilities, (4) service, and (5) parking. However, they were not satisfied with (1) air pollution (loud noise and foul smells from the surrounding area), (2) electricity and internet charges, and (3) inadequate parking space. In conclusion, integrated management is the key to apartment management. Integrating financial and non-financial, tangible and imaginable factors including physical features, environment and the occupants’ satisfaction is critical. These can build demand for renting and create differentiated products and services for businesses which then have become competitive advantage over others in Samut Sakorn.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เคหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16712
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.167
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.167
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
malee_sa.pdf4.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.