Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16819
Title: | ปรากฎการณ์หนังสือพิมพ์รายวันภาษาอังกฤษแจกฟรี 'เดลี่ เอ็กซ์เพรส' |
Other Titles: | 'Daily xpress' : a free English - language daily newspaper phenomenon |
Authors: | ถมทอง ทองนอก |
Advisors: | พิรงรอง รามสูต |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Pirongrong.R@chula.ac.th |
Subjects: | หนังสือพิมพ์ |
Issue Date: | 2552 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงพัฒนาการ กระบวนการผลิตและการจัดการ รูปแบบและลักษณะในการนำเสนอเนื้อหา รวมถึงปัจจัยด้านเศรษฐกิจการเมืองที่ส่งผลต่อการเกิดขึ้น และการดำรงอยู่ ของหนังสือพิมพ์รายวันภาษาอังกฤษแจกฟรี เดลี่ เอ็กซ์เพรส โดยผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึกกองบรรณาธิการ แผนกการตลาด และแผนกโฆษณาของหนังสือพิมพ์ เดลี่ เอ็กซ์เพรส จำนวน 4 คน ผู้อ่านหนังสือพิมพ์ เดลี่ เอ็กซ์เพรส จำนวน 17 คน และการวิเคราะห์เนื้อหาของหนังสือพิมพ์ เดลี่ เอ็กซ์เพรส ระหว่างวันที่ 5 มีนาคม 2551 – 31 สิงหาคม 2551 ผลการวิจัยพบว่า หนังสือพิมพ์ เดลี่ เอ็กซ์เพรส เกิดขึ้นจากเงื่อนไขทางเศรษฐกิจที่ตลาดหนังสือพิมพ์ภาษาอังกฤษในประเทศไทยนิ่งมาเป็นเวลานาน เครือ เนชั่น กรุ๊ป จึงพยายามที่จะขยายฐานผู้อ่านหนังสือพิมพ์ภาษาอังกฤษให้กว้างขึ้น เพื่อเปิดช่องทางรายได้ใหม่ให้กับบริษัท ผ่านการออกหนังสือพิมพ์รายวันภาษาอังกฤษแจกฟรี เดลี่ เอ็กซ์เพรส โดยหนังสือพิมพ์ที่เกิดขึ้นนี้ เกิดขึ้นภายใต้เงื่อนไขของผู้ผลิตที่ต้องการจะตอบสนองความต้องการและวัฒนธรรมการรับข่าวสารของกลุ่มผู้อ่านที่ถูกจัดสรรขึ้นใหม่ ส่งผลให้รูปแบบ รูปลักษณ์ และลักษณะการนำเสนอเนื้อหาทั้งหมดเป็นไปเพื่อตอบสนองความต้องการของกลุ่มเป้าหมายอย่างเต็มที่ ซึ่งเมื่อวิเคราะห์ปรากฏการณ์ดังกล่าวผ่านมุมมองของทฤษฎีเศรษฐศาสตร์การเมือง ก็สะท้อนให้เห็นถึงความพยายามของผู้ผลิตในการที่จะใช้กลุ่มผู้อ่านซึ่งจัดสรรขึ้นใหม่นั้นเป็นข้อเสนอในการขายพื้นที่โฆษณาเพื่อหารายได้เข้ามายังบริษัท อย่างไรก็ตาม เนื่องจาก เดลี่ เอ็กซ์เพรส เกิดขึ้นในขณะที่สภาวะทางเศรษฐกิจทั้งในและต่างประเทศไม่ดี จึงส่งผลให้ค่าโฆษณาซึ่งเป็นรายรับเพียงอย่างเดียวของหนังสือพิมพ์ไม่ครอบคลุมค่าใช้จ่ายในการผลิต หนังสือพิมพ์ เดลี่ เอ็กซ์เพรส จึงต้องหยุดการผลิตไปในที่สุด หลังจากที่วางแผงอยู่เป็นเวลา 1 ปี 8 เดือน |
Other Abstract: | The objective of this research is to study the development, production and managerial process, content presentation format and pattern, including economic factors influencing ‘the occurrence’ and ‘the existence’ of Daily Xpress, a free English-language daily newspaper. The research was qualitative in nature, relying mostly on in-depth interviews with editorial staff, marketing department, and advertising department of the newspaper as well as with subsets of readers of the newspaper. Content analysis was also carried out on selected issues of Daily Xpress from the sample period between 5 March 2008 to and 31 August 2008. The result showed that Daily Xpress was originated due to the economical condition as the English newspaper market in Thailand has been inactive for a long time. As a result, The Nation Group decided to launch a new English-language newspaper in order to tap new segment of readership and shore up the company’s declining revenue. To best serve the need of new target customers, content presentation format and pattern were designed by taking their tastes and predispositions into account. Meanwhile, when considering the phenomena through the lens of political economy, the launch of the newspaper reflected the producer’s attempt to create a new and high-potential audience segment which can be marketable to advertising agencies. Unfortunately, due to the prevailing economic crisis, both at local and international levels, rising paper costs, and changing audience behavior from new social media, Daily Xpress turned out to be an unsuccessful journalistic as well as marketing experiment. Revenue from advertising did not turn out to be adequate but Daily Xpress relied on it entirely. In November 2009, Daily Xpress halted their work and has not re-emerged ever since |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16819 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.735 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2009.735 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Thomtong_to.pdf | 3.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.