Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18432
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวัฒนา สุวรรณเขตนิคม | - |
dc.contributor.author | นพมาศ พัวพิสิฐ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-03-22T23:11:41Z | - |
dc.date.available | 2012-03-22T23:11:41Z | - |
dc.date.issued | 2529 | - |
dc.identifier.isbn | 9745667137 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18432 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภูมิหลังของนักเรียนและครู สมรรถภาพทางการสอน สภาพแวดล้อมในโรงเรียน กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มวิชาการงานและพื้นฐานอาชีพ ของนักเรียนขั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 เขตการศึกษา 6 โดยใช้กลุ่มตัวอย่างนักเรียน 400 คน กลุ่มตัวอย่างครู 27 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลมี 4 ชนิด คือ (1) แบบสอบถามภูมิหลังของนักเรียนและแบบสอบถามสมรรถภาพทางการสอนของครู (2) แบบสอบถามภูมิหลังของครูและแบบสอบถามความเป็นผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารโรงเรียน (3) แบบประเมินพฤติกรรมการสอนของครู และ(4) แบบสังเกตสภาพแวดล้อมในโรงเรียนและแบบประเมินสภาพแวดล้อมในห้องเรียน แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์ โดยหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ค่าสัมประสิทธิ์ ω2 และหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณระหว่างตัวทำนายกับตัวเกณฑ์ ข้อค้นพบที่สำคัญโดยสรุปมีดังนี้ 1. อาชีพมารดามีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 2. อายุ ประสบการณ์ในการสอน จำนวนปีที่สอนวิชาการงานและพื้นฐานอาชีพของครู มีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 3. สมรรถภาพทางการสอนของครู ไม่มีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4. ความเป็นผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารโรงเรียน ขนาดโรงเรียน อัตราส่วนครูต่อนักเรียน และสภาพแวดล้อมในห้องเรียน มีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 5. ตัวแปรทำนายที่สำคัญของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนมี 3 ตัวแปร คือ สภาพแวดล้อมในห้องเรียน อาชีพมารดา และเพศของนักเรียน | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to study the relationships between students' background, teachers' background, teaching effectiveness and vocation-oriented education learning achievement of Mathayom Suksa six students. The samples were 400 students and 27 teachers. The four instruments used in their research were (1) a students' background and teaching effectiveness questionnaire (2) a teachers' background and academy leadership of school administrator questionnaire (3) teaching effectiveness observation form and (4) school context and classroom context observation form. The collected data were analyzed by using t-test and multiple regression analysis techniques. Findings: 1. There was significant correlation between mothers' occupation and vocation-oriented education learning achievement. 2. There were significant correlations between age, teaching experience and number years teaching in vocation-oriented subjects of teachers and vocation-oriented education learning achievement. 3. There was no significant correlation between teaching effectiveness and vocation-oriented education learning achievement. 4. There were significant correlations between academic leadership of school administrator, school size, ratio of teacher per student, classroom context and vocation-oriented education learning achievement. 5. The important predictors found in this research were classroom context, mothers' occupation and sex of student. | - |
dc.format.extent | 336340 bytes | - |
dc.format.extent | 368327 bytes | - |
dc.format.extent | 471838 bytes | - |
dc.format.extent | 356446 bytes | - |
dc.format.extent | 425521 bytes | - |
dc.format.extent | 419644 bytes | - |
dc.format.extent | 595626 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | นักเรียนมัธยมศึกษา -- สถานภาพทางเศรษฐกิจสังคม | en |
dc.subject | กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ -- การศึกษาและการสอน | en |
dc.subject | ครู -- สถานภาพทางเศรษฐกิจสังคม | en |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างภูมิหลังของนักเรียนและครู สมรรถภาพทางการสอน สภาพแวดล้อมในโรงเรียนกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มวิชาการงาน และพื้นฐานอาชีพ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 | en |
dc.title.alternative | Relationship between students' background, teachers' background, teaching effectiveness and school environment and vocation-oriented education learning achievement of mathayomsuksa six students | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | วิจัยการศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Suwatana.S@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Noppamas_Pu_front.pdf | 328.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_ch1.pdf | 359.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_ch2.pdf | 460.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_ch3.pdf | 348.09 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_ch4.pdf | 415.55 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_ch5.pdf | 409.81 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Noppamas_Pu_back.pdf | 581.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.