Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18507
Title: ความคิดเห็นของครูและนักเรียนเกี่ยวกับลักษณะเฉพาะ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง
Other Titles: Opinions of teachers and students concerning the specific characteristics of mathayom suksa three students with high achievement in mathematics
Authors: วาสุกรี รัชชกูล
Advisors: สุวัฒนา อุทัยรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Suwattana.U@chula.ac.th
Subjects: คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
นักเรียนมัธยมศึกษา
ครู -- ทัศนคติ
นักเรียนมัธยมศึกษา -- ทัศนคติ
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสำรวจลักษณะเฉพาะของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ไม่สูง เกี่ยวกับลักษณะเฉพาะของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง และเพื่อจัดลำดับลักษณะเฉพาะที่เด่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง ผู้วิจัยสร้างแบบสอบถามขึ้นเอง เกี่ยวกับลักษณะเฉพาะ ด้านสติปัญญา ด้านเจตคติทางคณิตศาสตร์ ด้านบุคลิกภาพ และด้านนิสัยในการเรียน กลุ่มตัวอย่างประชากรจากชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 10 โรง แยกเป็นครูผู้สอนคณิตศาสตร์ 38 คน นักเรียนที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง 42 คน และนักเรียนที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ไม่สูง 387 คน รวมทั้งสิ้น 467 คนนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานวิเคราะห์ความแปรปรวนจำแนกทางเดียว (One Way Analysis of Variance) และทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่ด้วยวิธีทดสอบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญน้อยที่สุด (Least Significant Difference) ผลการวิจัยพบว่า ครูสอนคณิตศาสตร์ นักเรียนที่ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง และนักเรียนที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ไม่สูง มีความคิดเห็นว่า ลักษณะเฉพาะของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง ด้านสติปัญญา ด้านเจตคติทางคณิตศาสตร์ ด้านบุคลิกภาพ และด้านนิสัยในการเรียน มีค่อนข้างมาก หรือปานกลางโดยที่ความคิดเห็นของกลุ่มตัวอย่างทั้งสามกลุ่มไม่แตกต่างกันในลักษณะเฉพาะทุกด้านที่ระดับนัยที่สำคัญ 0.05 ลักษณะเฉพาะที่เด่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง มีดังนี้คือ ด้านสติปัญญา สองอันดับแรกคือ เรียนวิชาอื่นๆ ได้ในเกณฑ์ดี และมีความจำดี ด้านเจตคติทางคณิตศาสตร์ สองอันดับแรกคือ ยอมเปลี่ยนความคิดเห็นเมื่อมีข้อมูลที่เชื่อได้มากกว่าเดิม และรู้สึกเสียใจเมื่อผิดพลาดในการสอบวิชาคณิตศาสตร์ ด้านบุคลิกภาพ สองอันดับแรก คือ อยากรู้อยากเห็น และมีความมุ่งมั่นและตั้งใจจริง ด้านนิสัยในการเรียน สองอันดับแรกคือ ไม่ขาดเรียนโดยไม่จำเป็น และทำการบ้านอย่างสม่ำเสมอ ลักษณะเฉพาะที่เด่นที่สุดของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์สูง โดยไม่แยกเป็นด้านต่างๆ คือ ไม่ขาดเรียนโดยไม่จำเป็น
Other Abstract: The objectives of the research were to survey the specific characteristics of Mathayom Suksa Three students with high achieve¬ment in mathematics, to compare the opinions of the three categories of people related to. the study of mathematics in Mathayom Suksa Three, namely, mathematics teachers. students with high achievement, and students with non - high achievement on special characteristics of students with high achievement in mathematics, and to order the specific characteristics of Mathayom Suksa Three students with high achievement in mathematics. The researcher constructed a questionnaire consisting of four parts: intelligence, attitudes towards mathematics, personalities, and habits of study. The samples taken from the ten secondary schools under the Department of General Education in Bangkok Metropolis were 467: 38 Mathematics teachers, 42 students with high achievement in mathematics and 387 students with non - high achievement in mathematics. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic means, standard deviations, One Way Analysis of Variance and Least Significant Difference. The Findings were as follows: all three groups of the samples had the same opinions that the students with high achieve¬ment in mathematics had intelligence, attitudes towards mathematics, personalities, and habits of study at the high and moderate level. There were no significant differences at the level of 0.05 among the opinions of the three groups. The top two special characteristics in four parts of the students with high achievement in mathematics were: Intelligence part: studying other subjects at good level, and having good memory. Attitudes towards mathematics part: being ready to change opinions when confronted with new more reliable data, and feeling regret when making mistakes in mathematics examinations. Personalities part: having high degree of curiosity, and being resolute and persistent. Habits of study part: no classroom absence without necessary causes, and regular working on homeworks. The top of special characteristics in the integrated parts of the students with high achievement in mathematics was no class-room absence without necessary causes.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18507
ISBN: 9745620742
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wasukree_Ra_front.pdf442.06 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_ch1.pdf449.1 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_ch2.pdf927.28 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_ch3.pdf347.99 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_ch4.pdf984.87 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_ch5.pdf502.67 kBAdobe PDFView/Open
Wasukree_Ra_back.pdf589.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.