Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18559
Title: | ความคิดเห็นของครูวิทยาศาสตร์เกี่ยวกับการแสดงพฤติกรรมของตนเอง เพื่อพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา ในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Science teachers' opinions concerning their behaviors in developing scientific attitudes of secondary school students in Bangkok methropolis |
Authors: | จรัญ บุญจันทร์ |
Advisors: | ธีระชัย ปูรณโชติ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ครูวิทยาศาสตร์ -- ทัศนคติ วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) ทัศนคติ |
Issue Date: | 2529 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูวิทยาศาสตร์ ที่มีเพศและประสบการณ์ในการสอนแตกต่างกัน เกี่ยวกับการแสดงพฤติกรรมของตนเองเพื่อพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างประชากรเป็นครูวิทยาศาสตร์ระดับมัธยมศึกษา ของโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ ใน 5 เขตการศึกษา จำนวน 296 คน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามด้วยตนอง แล้วส่งแบบสอบถามไปยังตัวอย่างประชากร นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยคำนวณค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1.ครูวิทยาศาสตร์ มีความคิดเห็นว่าตนเองแสดงพฤติกรรมในห้องเรียนมากเกี่ยวกับการพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนในด้านความมีเหตุมีผล ความเพียรพยายาม ความซื่อสัตย์และมีใจเป็นกลาง การพิจารณาสิ่งต่างๆอย่างรอบคอบก่อนตัดสินใจ และมีความคิดเห็นว่าแสดงพฤติกรรมปานกลางในด้านความอยากรู้อยากเห็น ความมีใจกว้าง ยอมรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น 2.ครูวิทยาศาสตร์ มีความคิดเห็นว่าตนเองแสดงพฤติกรรมนอกห้องเรียนมากเกี่ยวกับการพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนในด้านความมีเหตุมีผล ความซื่อสัตย์ และมีใจเป็นกลาง การพิจารณาสิ่งต่างๆอย่างรอบคอบก่อนตัดสินใจ และมีความคิดเห็นว่าแสดงพฤติกรรมปานกลางในด้าน ความอยากรู้อยากเห็น ความเพียรพยายาม ความมีใจกว้าง ยอมรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น 3.ครูวิทยาศาสตร์ชายและหญิง มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการแสดงพฤติกรรมของตนเองทั้งในห้องเรียนและนอกห้องเรียนเพื่อพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ครูวิทยาศาสตร์ที่มีประสบการณ์ในการสอนแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการแสดงพฤติกรรมของตนเองทั้งในห้องเรียนและนอกห้องเรียนเพื่อพัฒนาเจตคติเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 |
Other Abstract: | The purposes of this research were to study and to compare the opinions of science teachers of different sexes and teaching experiences concerning their behaviors in developing scientific attitudes of secondary school students in Bangkok Metropolis.The samples were 296 secondary school science teachers of General Education department, Ministry of Education in Bangkok Metropolis in 5 educational regions. A set of questionnaires was constructed by the researcher. Then the questionnaires were sent to the samples. The collecting data were analyzed by means of arithmetic mean, standard deviation and t-test The results of this study were as follows : 1.The opinions of science teachers concerning their behaviors within classrooms in developing students’ scientific attitudes as the following aspects : reason, endeavour, honest and suspended judgment were at the high level. But the science teachers’ behaviors in developing students’ scientific attitudes in curiousities, openmindedness were at the moderate level. 2.The opinions of science teachers concerning their behaviors out of classrooms in developing student’s scientific attitudes as the following aspects : reason, honest and suspended judgment were at the high level. But the science teachers’ behaviors in developing students’ scientific attitudes in endeavour, curiousities and openmindedness were at the moderate level. 2.The opinions of male and female science teachers concerning their behaviors within and out of classroom in developing student’s scientific attitudes were not different at the .05 level of significance. 3.The opinions of science teachers of different teaching experiences concerning their behaviors within and out of classrooms in developing students’ scientific attitudes were not different at the .05 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18559 |
ISBN: | 9745664359 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Charun_Bo_front.pdf | 347.36 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_ch1.pdf | 287.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_ch2.pdf | 679.52 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_ch3.pdf | 270.56 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_ch4.pdf | 755.7 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_ch5.pdf | 310.09 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Charun_Bo_back.pdf | 476.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.