Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18669
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์เรื่อง "ระบบจำนวนจริง" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Construction of a mathematics programmed lesson on "real number system" at the upper secondary education level
Authors: ภิญโญ เงียบประเสริฐ
Advisors: ประยงค์ บุญมงคล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: แบบเรียนสำเร็จรูป
Issue Date: 2519
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์เรื่องระบบจำนวนจริง สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามมาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้สร้างบทเรียนแบบโปรแกรม จำนวน 280 กรอบ และแบบสอบจำนวน 50 ข้อ เรื่อง ระบบจำนวนจริง นำไปทดลองกับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่สี่จำนวน 100 คน โดยมีการทำแบบสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรม ตามมาตรฐานดังกล่าว ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพเป็น 97.49/71.56 แสดงว่า นักเรียนทำบทเรียนแบบโปรแกรมได้สูงกว่ามาตรฐานตัวแรกและทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมได้ต่ำกว่ามาตรฐานตัวหลัง แต่อย่างไรก็ตาม จากการทดสอบความแตกต่างระหว่างคะแนนการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม ปรากฏว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 สรุปได้ว่าบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้น สามารถทำให้ผู้เรียนมีความรู้เรื่องระบบจำนวนจริงเพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a mathematics programmed lesson on “Real Number System” at the upper secondary education level and to find out the effectiveness of the programmed lesson according to the 90/90 standard. The researcher constructed the 280 frames of the programmed lesson and the 50 test items on “Real Number System” and tried out the programmed lesson with one hundred students at the upper secondary education level. They were given the pre-test before and the post-test after they had studied from programmed lesson. The data was collected and analyzed to determine the effectiveness of the programmed lesson with the 90/90 standard. The analysis of the test result indicated that the programmed lesson has met the 90/90 standard at the 97.49/71.56 level. The effectiveness of the programmed lesson was higher than the first 90 standard but less than the second 90 standard. However, the arithmetic mean of the pre-test and the post-test showed statistically significant
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18669
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pinyo_Ng_front.pdf289.84 kBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_ch1.pdf359.62 kBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_ch2.pdf671.81 kBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_ch3.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_ch4.pdf320.61 kBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_ch5.pdf288.67 kBAdobe PDFView/Open
Pinyo_Ng_back.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.