Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSuphakant Phimoltares-
dc.contributor.advisorNagul Cooharojananone-
dc.contributor.authorKamonwan Taohai-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Science-
dc.date.accessioned2012-03-28T14:51:11Z-
dc.date.available2012-03-28T14:51:11Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18854-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2009en
dc.description.abstractThis thesis proposes a new design of ATM interface for banking service in Thailand. This proposed ATM interface is designed in a form of hierarchical menu structure based on seven frequent tasks on transaction service. From the experiment set-up, five occupations, students, employees, government and state enterprises officers, agriculturists, and merchants, of 105 participants were tested. Simulation of the designed interface was adopted for testing in laboratory environment. The ATM interface was established to compare with best existing ATM interface evaluated among five banks in term of effectiveness, efficiency, and satisfaction. In this study, the human-computer interaction principles were considered for designing a new interface. Usability criteria were used as the evaluation: effectiveness, efficiency, satisfaction, memorability, and learnability. The experimental results showed that the proposed ATM design reduced the error rate as well as increased effectiveness, efficiency, and satisfactionen
dc.description.abstractalternativeวิทยานิพนธ์นี้ได้นำเสนอการออกแบบส่วนต่อประสานใหม่สำหรับการให้บริการธุรกรรมบนเครื่องรับจ่ายเงินอัตโนมัติของธนาคารในประเทศไทย สำหรับการออกแบบส่วนต่อประสาน ใหม่นี้จะนำเสนอในส่วนของโครงสร้างเมนูนำทางของงาน 7 ประเภทที่มีความถี่ในการใช้งาน มากที่สุดบนการให้บริการธุรกรรม โดยจะใช้ผู้เข้าร่วมทดสอบทั้งหมด 105 คนในการทดสอบซึ่ง แบ่งออกเป็น 5 กลุ่มอาชีพหลักของประเทศไทยได้แก่ กลุ่มนักศึกษา, กลุ่มพนักงานเอกชน, กลุ่ม ข้าราชการหรือรัฐวิสาหกิจ, กลุ่มเกษตรกรรมและกลุ่มแม่ค้า ทั้งนี้การจำลองสถานการณ์ของ ส่วนต่อประสานใหม่จะทำการทดสอบในสภาพแวดล้อมในห้องปฏิบัติการ อีกทั้งการออกแบบ ส่วนต่อประสานใหม่จะถูกสร้างเพื่อเปรียบเทียบกับส่วนต่อประสานของเครื่องรับจ่ายเงิน อัตโนมัติของจริงซึ่งจะเลือกธนาคารที่มีประสิทธิภาพ ประสิทธิผลและความพึงพอใจมากที่สุดมา ทำการเปรียบเทียบ ในการศึกษานี้จะใช้หลักการของอันตรกิริยาระหว่างมนุษย์กับคอมพิวเตอร์ ในการออกแบบส่วนต่อประสานใหม่และใช้หลักการความสามารถในการใช้งาน 5 ประการเพื่อ ประเมินผลได้แก่ ประสิทธิภาพ ประสิทธิผล ความพึงพอใจ การเรียนรู้และการจดจำ ผลการ ทดลองได้แสดงให้เห็นว่าส่วนต่อประสานใหม่สำหรับการให้บริการธุรกรรมบนเครื่องรับจ่ายเงิน อัตโนมัติสามารถลดอัตราการเกิดความผิดพลาดจากการทำงานและเพิ่มประสิทธิภาพ ประสิทธิผลและความพึงพอใจได้en
dc.format.extent3262495 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2009.1871-
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectAutomated tellers -- Thailanden
dc.subjectElectronic commerce-
dc.titleA new prototype of automated teller machine transaction service of banks in Thailanden
dc.title.alternativeต้นแบบใหม่ของการให้บริการธุรกรรมบนเครื่องรับจ่ายเงินอัตโนมัติของธนาคารในประเทศไทยen
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Sciencees
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplineMathematicses
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorsuphakant.p@chula.ac.th-
dc.email.advisorNagul.C@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2009.1871-
Appears in Collections:Sci - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kamonwan_ta.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.