Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18893
Title: ปัจจัยการตลาด การประชาสัมพันธ์ กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการ
Other Titles: Marketing factor, public relations and customers' decision-making in corporate car operating leasing
Authors: จิตติญา เหลืองจามีกร
Advisors: รุ่งนภา พิตรปรีชา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Rungnapar.P@Chula.ac.th
Subjects: การประชาสัมพันธ์
การตลาด
ภาพลักษณ์บริษัท
ทัศนคติ
การเช่ารถยนต์
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาถึงปัจจัยการตลาดและการประชาสัมพันธ์ที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการสำหรับธุรกิจรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการ และศึกษาเปรียบเทียบปัจจัยการตลาด และการประชาสัมพันธ์ของสองบริษัทที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการสำหรับธุรกิจรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการ โดยการใช้วิธีการศึกษา 2 วิธีคือ (1) การวิจัยเชิงคุณภาพโดยการสัมภาษณ์เจาะลึกผู้ปฏิบัติงาน ผู้มีอำนาจในการตัดสินใจ และผู้บริหารจำนวน 10 คน (2) การวิจัยเชิงปริมาณโดยศึกษาจากลูกค้าของบริษัทภัทรลีสซิ่ง จำกัด (มหาชน) กับบริษัทกรุงไทย คาร์เร้นท์ แอนด์ ลีส จำกัด (มหาชน) จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยคือแบบสอบถาม ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์ทางสถิติโดยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์หาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยการตลาดในเรื่องความมั่นคง ความมีชื่อเสียง ประสบการณ์ทำงาน ลูกค้าที่ให้บริการ ศูนย์บริการ ราคา รถทดแทน และพนักงานขาย เป็นปัจจัยการตลาดที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจใช้บริการ ส่วนปัจจัยการประชาสัมพันธ์ในการรับรู้ข้อมูลผ่านสื่อต่างๆ การเข้าร่วมกิจกรรมทำให้เกิดการรับรู้ ทำให้เกิดความมั่นใจ ทำให้ลดขั้นตอนในการหาข้อมูลและการรับข่าวสารทำให้เชื่อมั่นในศักยภาพ เป็นปัจจัยการประชาสัมพันธ์ที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจใช้บริการ (2) ปัจจัยการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้การบริการรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการคือ ปัจจัยทางด้านความมั่นคงขององค์กร ปัจจัยทางด้านการบริการ และปัจจัยทางด้านความมีชื่อเสียงขององค์กร (3) ปัจจัยการประชาสัมพันธ์ที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้การบริการรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการคือ การเข้าร่วมกิจกรรม (Event) จะทำให้ช่วยในการรับรู้ข้อมูลของบริษัทรถยนต์เช่าได้ รวมถึงเมื่อเห็นหรือรับรู้ข่าวสารของบริษัทรถยนต์เช่าที่รับบริการอยู่ ทำให้มั่นใจในการตัดสินใจมากขึ้น (4) การตัดสินใจเลือกใช้การบริการรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการของทั้ง 2 บริษัทนั้น พนักงานการตลาดที่ติดต่อและการติดตามงาน และการนำเสนอของพนักงานการตลาดมีส่วนอย่างมากในการตัดสินใจเลือกใช้บริการ รวมถึงภาพลักษณ์ของบริษัทที่ให้บริการรถยนต์เช่ามีความน่าเชื่อถือ และการมีภาพลักษณ์ที่ดี ทำให้ง่ายต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการ (5) ปัจจัยการตลาดและกิจกรรมการประชาสัมพันธ์ มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจใช้บริการรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการของบริษัทภัทรลีสซิ่ง จำกัด (มหาชน) และเป็นสองปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการ (6) ปัจจัยการตลาด มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจใช้บริการรถยนต์เช่าเพื่อดำเนินการของบริษัทกรุงไทย คาร์เร้นท์ แอนด์ ลีส จำกัด (มหาชน) และเป็นเพียงปัจจัยเดียวที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการ
Other Abstract: To study marketing and public relations factors which affect customers’ decision on choosing a service from car rental companies: The case study is from Patara leasing public company limited and Krungthai Carrent and Lease Public Company Limited. Researcher has used both qualitative and quantitative approach as research methodology. For qualitative approach, the researcher has arranged an in-depth interview with operations, decision makers, executives, in total 10 people. For quantitative approach, as a tool for data collection, researcher has distributed questionnaires to 100 people from both companies in order to process data analysis for statistics; frequency, percentage, means, standard deviation, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient analysis and multiple regression analysis. The results of the research are as follows: (1) Marketing factors that significantly affect customers’ decision are organization’s stability, reputation, experience, services provided, service stations, price, substitute car and sales. Meanwhile, providing information through media and events are important public relations factors which can create awareness and confident among customers, as well as reducing time waste of customers before making decision, searching for these information by themselves. Hence, customers’ perception of stability and efficiency are key success factors towards customers’ decision making. (2) Marketing factors which mainly influence customers’ decision making are organization’s stability, reputation and service quality. (3) Public relations factors which affects notably customers’ decision making are their participation in events organized by the companies. These events help general customers acknowledge company’s information, while creating more confidence among regular customers before making a decision. (4) For both companies, company image, reputation and creditability, customers tend to be significantly influenced by marketing officers who can create attentive contribution and have interesting product. (5) Both marketing factors and Public relations activities have influenced customers’ decision on choosing service from Patara leasing public company limited. (6) Marketing factors are the only factors that influence customers’ decision on choosing service from Krungthai Carrent and Lease Public Company Limited.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18893
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jittiya_lu.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.