Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20122
Title: | การสร้างภาพลักษณ์ด้วยการกำหนดบุคลิกภาพของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ ผ่าน Hi5 |
Other Titles: | Image building through personality identification of Mr. Abhisit Vejjajiva vir Hi5 |
Authors: | อภิรดี ตันติสุนทโรดม |
Advisors: | พนม คลี่ฉายา |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Phnom.K@Chula.ac.th |
Subjects: | บุคลิกภาพ ภาพลักษณ์ร่างกาย อภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ |
Issue Date: | 2551 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา1) วิธีการกำหนดบุคลิกภาพของอภิสิทธิ์ ผ่าน HI 5 2) การรับรู้ของสมาชิก HI5เกี่ยวกับบุคลิกภาพและภาพลักษณ์ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ 3)การรับรู้ของสมาชิก HI5เกี่ยวกับภาพลักษณ์ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ 4)ความเชื่อมโยงของบุคลิกภาพกับภาพลักษณ์ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัย 2 แบบ คือ 1)วิจัยเชิงคุณภาพ วิเคราะห์เนื้อหาเพื่อศึกษาวิธีการกำหนดบุคลิกภาพใน HI 5 และ 2)วิจัยเชิงปริมาณ โดยสุ่มตัวอย่าง 400 คน จากสมาชิก HI 5 ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ และ เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์ ใช้สถิติวิเคราะห์ ได้แก่ วิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) เพื่อวิเคราะห์การรับรู้บุคลิกภาพและสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สันเพื่อทดสอบสมมติฐาน จากการศึกษาสามารถสรุปได้ว่า การสร้างภาพลักษณ์ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ ผ่าน Hi5 จะต้องมีการกำหนดบุคลิกภาพที่ชัดเจน ได้แก่ ภาพ ข้อความ สัญลักษณ์ และสี โดยเฉพาะภาพถ่ายและข้อความ มีวามสำคัญในการสร้างการรับรู้เกี่ยวกับบุคลิกภาพของอภิสิทธิ์ เวชาชีวะ นอกจากนี้พบว่า กลุ่มตัวอย่างรับรู้บุคลิกภาพของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ ผ่าน Hi5 ใน 3 ด้าน คือ มีความสามารถ ความเป็นธรรมชาติ และมีระดับ และบุคลิกภาพมีความสัมพันธ์กับภาพลักษณ์ของอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะเชิงบวกในด้านกายภาพ ด้านความรู้ ด้านความคิด ด้านจิตใจ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และมีความสัมพันธ์อยู่ในระดับสูง |
Other Abstract: | The research aims to study: 1) Identification of Mr. Abhisit’ s personality via Hi5 2) Hi5 members’ perception regarding Mr. Abhisit’s personality 3) Correlation between Mr. Abhisit’s personality and his image. Two methodologies were utilized, which are 1) Qualitative research to analyze and identify Mr. Abhisit’s personality in Hi5 2)Quantitative research by randomizing 400 people from Mr. Abhisit’s Hi5 members and gathering information through online questionnaire using statistical analysis i.e. Factor Analysis to analyze personality perception and Pearson’s correlation coefficient for testing hypothesis. The research finds that image building of Mr. Abhisit through Hi5 has to be identified through pictures, text, symbol and color especially pictures and message which can create perceptions regarding Mr. Abhisit’s personality. Moreover Mr. Abhisit’s Hi5 members perceive 3 type of personality of Abhisit via Hi5 i.e. high capability, natural manner and high class. Those personalities also relate to image of Abhisit i.e. physical, knowledge, thoughts and mind with statistical significance level at 0.05 considered in high level |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประชาสัมพันธ์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20122 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.430 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.430 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
apiradee_ta.pdf | 7.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.