Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20552
Title: ปัจจัยในการตัดสินใจซื้อห้องชุดพักอาศัยใกล้สถานีรถไฟฟ้า : กรณีศึกษา โครงการไอดีโอ มิกซ์ พหลโยธิน และไอดีโอ คิว พญาไท
Other Titles: Decision and motivations in buying condominiums close to Mass Rapid Transit station : case studies of IDEO Mix phaholyothin and IDEO Q Phayathai
Authors: กรกฎ กุฎีศรี
Advisors: ไตรรัตน์ จารุทัศน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Trirat.J@chula.ac.th
Subjects: อาคารชุด
การซื้อบ้าน
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยในการตัดสินใจซื้อห้องชุดพักอาศัยใกล้สถานีรถไฟฟ้าโครงการไอดีโอ มิกซ์ พหลโยธิน และไอดีโอ คิว พญาไท และ เพื่อศึกษาสภาพสังคมและเศรษฐกิจส่วนบุคคลของผู้ตัดสินใจซื้อห้องชุดพักอาศัยใกล้สถานีรถไฟฟ้าโครงการไอดีโอ มิกซ์ พหลโยธิน และไอดีโอ คิว พญาไท ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้นับประชากรตามจำนวน ยูนิต โดยใช้อัตราส่วน 1 คนต่อ 1 ยูนิต โดยที่ไอดีโอ มิกซ์ พหลโยธิน มี 449 ยูนิต และไอดีโอ คิว พญาไท มี 476 ยูนิต ได้ประชากรทั้งสิ้น 925 คน ทำการคำนวณหาขนาดกลุ่มตัวอย่างและสุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างอย่างง่ายจำนวน 400 ตัวอย่าง ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 36-45 ปี มีสถานภาพสมรส ประกอบอาชีพรับจ้างเอกชน และมีรายได้ครอบครัวต่อเดือนมากกว่า 200,000 บาท สำหรับบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อส่วนใหญ่ได้แก่คู่สมรส ในส่วนปัจจัยในการตัดสินใจซื้อด้านการตลาด ส่วนใหญ่ให้ความสำคัญเรียงตามลำดับได้แก่ 1 การมีพื้นที่ส่วนกลางที่จัดเป็นระบบ 2 สภาพแวดล้อมของส่วนกลางโล่งโปร่ง สบาย และ 3 รูปแบบของห้องพักอาศัยและคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์ในการซื้อแบ่งเป็น 3 กลุ่ม ได้แก่ (1) เพื่อลงทุน 42.50%(เพื่อปล่อยเช่า 25.75%,เพื่อเป็นสินทรัพย์ 16.75%) (2) เพื่อเก็งกำไร 13.50% (เพื่อลงทุนขายต่อ 12.25%, เพื่อขายใบจอง 1.25%) (3) เพื่ออยู่อาศัย 44% (เพื่อพักอาศัยเอง 38.75%, เพื่อให้คนในครอบครัวอยู่อาศัย 5.25%) จากการศึกษาพบว่า ซื้อเพื่อลงทุนและเก็งกำไรรวมกันถึง 56% มากกว่า ซื้อเพื่ออยู่อาศัย ซึ่งปัจจุบันมีการพัฒนาโครงการอาคารชุดที่อยู่ใกล้สถานีรถไฟฟ้าอย่างต่อเนื่อง และหากยังมีการซื้อเพื่อการลงทุนและเก็งกำไรเป็นจำนวนมากแล้ว ภาครัฐและผู้ประกอบการควรจะระมัดระวังและหาแนวทางป้องกัน สภาวะอาคารชุดพักอาศัยล้นตลาดแต่เนิ่นๆ
Other Abstract: The purposes of this research are to 1) explore decision and motivation in buying condominiums close to mass rapid transit (MRT) stations by studying the cases of Ideo Mix Phaholyothin and Ideo Q Phayathai projects, and 2) discover the social and economic status of consumers who purchased those particular condominiums. In this study, questionnaires were used as the research instrument. The size of the population was based on the number of condominium units, i.e., using the ratio of one person per one unit. The population size was 925 in total, based on the 449 units of Ideo Mix Phaholyothin and the 476 units of Ideo Q Phayathai. However, the sample size was only 400 people who were randomly selected to answer the questionnaires. The findings of this study can be summarized into two parts, i.e., (1) the general information of respondents, and (2) Decision and motivations in buying condominium located near MRT. For the first part, it was found that the majority of respondents were males aged between 36-45 years old, married, employed by private companies, and having a monthly household income of more than 200,000 Baht. The key influencer on these people’s buying decision was their spouse. For the second part, it was found that the systematic management of the public area was the major factor affecting their decision to buy, followed by the comfortable environment of the public area, and the style and quality of rooms respectively. It was also found that the objectives of buying the condominiums were for (1) investment at 42.5% (25.75% for leasing and 16.75% for holding as an asset), (2) speculation at 13.50% (12.25% for future selling and 1.25% for selling the condominium deposit certificate), and (3) for residence at 44% (38.75% for self-occupancy and 5.25% for family members’ occupancy). It can be seen that the investment and speculation purposes add up to 56%, which is higher than that for residence. Therefore, since many condominium projects located near MRT are now being developed and if people are still buying for investment and speculation purposes, the government and the project operators should be careful and take early action to avoid the possibility of oversupply.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20552
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1890
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2010.1890
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
korakod_ku.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.