Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21494
Title: ปัญหาของโรงเรียนประถมศึกษาในชุมชนมุสลิม สังกัดกรุงเทพมหานครตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครู
Other Titles: Problems of elementary schools in nuslim community of Bangkok as perceived by the administrators and teachers
Authors: เพ็ญศรี จรณะสมบูรณ์
Advisors: กิติยวดี บุญซื่อ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: โรงเรียนประถมศึกษา
มุสลิม -- ไทย
การศึกษาขั้นประถมศึกษา -- หลักสูตร
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาของโรงเรียนประถมศึกษาในชุมชนมุสลิม สังกัดกรุงเทพมหานคร ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอนในโรงเรียนเหล่านี้ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบสอบถาม 2 ชุด สำหรับตัวอย่างประชากร ซึ่งเป็นผู้บริหารจำนวน 71 คน และครูสอนในโรงเรียนมุสลิมสังกัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 284 คน รวมตัวอย่างประชากรทั้งสิ้น 355 คน ข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามทั้ง 2 ชุดนี้ได้นำมาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละค่ามัชฌิม เลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลของข้อมูลที่วิเคราะห์ได้นั้นได้นำมาเสนอในรูปตารางและความเรียง ผลการวิจัย 1. นักเรียนประสบปัญหามากในด้านที่ต้องเรียน 2 แห่งในวันเดียวกันคือโรงเรียนสอนศาสนาและโรงเรียนสามัญ ซึ่งส่งผลถึงประสิทธิภาพในการเรียนของนักเรียนในโรงเรียนสามัญเป็นอย่างมาก 2. เนื้อหาด้านจริยศึกษาบางตอน ไม่สอดคล้องกับชีวิตประจำวันของนักเรียนทำให้เกิดปัญหาด้านการจัดการเรียนการสอนและการจัดกิจกรรมต่าง ๆ เกี่ยวกับศาสนา 3. ทัศนคติและความร่วมมือของผู้ปกครองมีผลต่อการเรียนและการศึกษาต่อของนักเรียน 4. ผู้ปกครองไม่เห็นความสำคัญของการเรียนวิชาสามัญเท่าการเรียนทางศาสนา
Other Abstract: The purpose of this research was to find out problems of Elementary Schools in Muslim Community of Bangkok as perceived by the Administrators and Teachers. The instrument of this research was 2 sets of questionnaires to be sent to the samples who were 71 school administrators and 284 teachers of Elementary schools in Muslim Community of Bangkok Metropolis, altogether were 355 samples. The data collected were analyzed and presented in terms of percentages, means, and standard deviation. Findings 1.The students confronted the problem that they had to learn in 2 schools in the same day, that is the religious school and the elementary school. Thus, reflected highly upon the efficiency of the students’ learning in the elementary school. 2. Some parts of contents ethics education were not relevant to the students’ daily life which caused problems in studying, teaching and setting up the religious activities. 3. Attitude and cooperativeness of the parents effected the students’ learning and higher education continuation of studying. 4. The parents did not weight the importance of general education as religious education.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21494
ISBN: 9745622036
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pensri_Ch_front.pdf479.8 kBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_ch1.pdf656.26 kBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_ch2.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_ch3.pdf390.87 kBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_ch4.pdf939.71 kBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_ch5.pdf999 kBAdobe PDFView/Open
Pensri_Ch_back.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.