Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23001
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วีระ บูรณากาญจน์ | - |
dc.contributor.author | พรรณี กุลสุมิตราวงศ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-01T02:18:34Z | - |
dc.date.available | 2012-11-01T02:18:34Z | - |
dc.date.issued | 2526 | - |
dc.identifier.isbn | 9745633445 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23001 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (สถ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526 | en |
dc.description.abstract | การจัดผลประโยชน์จากที่ดินรถไฟเป็นหลักการที่นำมาใช้ในหลายประเทศทั่วโลกการรถไฟแห่งประเทศไทยเป็นเจ้าของที่ดินรายใหญ่ในบริเวณในสถานีรถไฟกรุงเทพ และการพัฒนาที่ดินเหนือชานชลารถไฟของสถานีก็เป็นโอกาสอันดีในการสร้างสรรค์ความเจริญแก่ชุมชนนี้ วิทยานิพนธ์นี้มุ่งศึกษาความเป็นไปได้และทำการออกแบบโครงการพัฒนาที่ดินบริเวณสถานีรถไฟกรุงเทพฯ โดยได้วิเคราะห์ถึงสภาพแวดล้อมและการพัฒนาการใช้ที่ดินในรอบที่ตั้งโครงการ ตลอดจนการศึกษาปัญหาจราจรในปัจจุบัน และการแก้ปัญหาการจราจรในอนาคต จากการศึกษาและวิเคราะห์สภาพทางตลาดของโครงการ ได้สรุปแนวโน้มความต้องการของตลาดโดยสามารถเสนอเป็นโครงการที่มีอาคารขนาดใหญ่ ซึ่งประกอบขึ้นด้วยอาคารศูนย์การค้า อาคารสำนักงานให้เช่าและโรงแรมชั้นสอง อาคารที่เสนอสำหรับโครงการ มีเนื้อที่ทั้งหมดประมาณ 155,800 ตาราเมตร ประกอบด้วยเนื้อหาที่เช่าศูนย์การค้า 48,295 ตารางเมตร เนื้อที่เช่าสำนักงาน 13,200 ตารางเมตร โรงแรมชั้นสองขนาด 315 ห้อง และอาคารที่จอดรถ 1,100 คันแนวทางการออกแบบของโครงการ ได้เน้นถึงความต่อเนื่องของชุมชนด้านตะวันออกและตะวันตกของอาคารสถานีรถไฟ โดยสร้างอาคารพาณิชย์ขนาดใหญ่ข้ามเครื่องกีดขวางต่างๆของสถานีรถไฟ และพร้อมการจัดแหล่งพักผ่อนหย่อนใจริมคลองผดุงกรุงเกษม ซึ่งจะเป็นการสร้างบรรยากาศที่เป็นการส่งเสริมบริเวณแวดล้อมที่ตั้งโครงการ โครงการนี้จะประกอบด้วยเงินลงทุนทั้งสิ้น 1,435 ล้านบาท ใช้เวลาในการก่อสร้าง 4 ปี และเวลาดำเนินโครงการ 30 ปี ผลตอบแทนการลงทุนโครงการเป็นอัตราร้อยละ 38.6 โดยพิจารณาจากกระแสเงินสด ตั้งแต่ปีที่ 1-34 ของโครงการ ซึ่งเป็นผลตอบแทนที่น่าพอใจสำหรับการลงทุนโครงการพร้อมกันนี้ได้ทำการความอ่อนไหวของโรงการ (Sensitivity Analysis) เพื่อศึกษาถึงผลกระทบของปัจจัยต่างๆ ที่เปลี่ยนไปว่ามีผลอย่างไรกับโครงการ พบว่าหากแนวโน้มความต้องการของศูนย์การค้าลดลงต่ำกว่าร้อยละ 25 ของเป้าหมายของโครงการแล้ว โครงการนี้จะไม่คุ้มค่าในการลงทุน | |
dc.description.abstractalternative | The concept of developing the Railway’s properties as a source of revenue producing estate is being adopted in many countries of the world. The State Railway of Thailand owns a huge amount of land in the Bangkok Railway Station region and there are great potentials in the development of the air-rights structure over the railway facilities. Such project provides a unique opportunitity to improve the surrounding environment as well. This thesis focuses on the feasibility study and the design of the proposed Bangkok Railway Station development project. The analysis of existing land use and the commercial development of the surrounding area was undertaken as well as the study, of existing traffic problems and the potential solution to the problems. The market research of the present business activities are carried out and was concluded in the feasibility investigation of a proposed complex. It consists of a shopping center, a rental office building and a second class hotel. The proposed building complex adjacent to the station composes of roughly 155,800 square metres of total floor area, of which 48,295 square metres are rentable shopping area, 13,200 square metres are rentable office space, the rest is a 315 rooms hotel and 1,100 car-parking spaces. The design concept emphasizes on the connection of the east and west side of the station by the proposed building complex across the existing barrier, together with providing appropiate beautifications of plaza.;- and canal area that would improve the environment of this region. Lastly the study investigated the financial feasibility of the proposed project. It can be concluded that the capital investment summed up approximately 1,435 million bahts and has a very satisfactory internal rate of return 38.6 %. | |
dc.format.extent | 423750 bytes | - |
dc.format.extent | 346693 bytes | - |
dc.format.extent | 1271033 bytes | - |
dc.format.extent | 618837 bytes | - |
dc.format.extent | 1398843 bytes | - |
dc.format.extent | 448232 bytes | - |
dc.format.extent | 335145 bytes | - |
dc.format.extent | 332000 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | สถานีรถไฟกรุงเทพฯ | |
dc.subject | การใช้ที่ดิน | |
dc.subject | โครงการพัฒนาที่ดินบริเวณสถานีรถไฟกรุงเทพฯ | |
dc.subject | ผังเมือง -- ไทย -- กรุงเทพฯ | |
dc.title | โครงการปรับปรุงและพัฒนาที่ดินบริเวณสถานีรถไฟกรุงเทพฯ | en |
dc.title.alternative | Bangkok Railway Station site development project | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | สถาปัตยกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | สถาปัตยกรรม | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pannee_Ku_front.pdf | 413.82 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch1.pdf | 338.57 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch2.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch3.pdf | 604.33 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch4.pdf | 1.37 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch5.pdf | 437.73 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_ch6.pdf | 327.29 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pannee_Ku_back.pdf | 324.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.