Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSotdhipong Phichaisawat-
dc.contributor.authorSataporn Limpatthamapanee-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2012-11-09T07:32:07Z-
dc.date.available2012-11-09T07:32:07Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23568-
dc.descriptionThesis (D.Eng.)--Chulalongkorn University, 2011en
dc.description.abstractThis dissertation proposes a method for determining load feasible region on a plane between real power axis and reactive power axis. The considered problem in this research is the transfer capability determination from a source to a sink area in a power system. The proposed method uses the boundary tracing process by determining a boundary point of load feasible region with the distance minimization from an unfeasible loading point. Then, next boundary points are traced using vector operations and the distance minimization repeatedly until obtaining a closed contour of load feasible region. The proposed method has been tested with 2-bus system, 6-bus system, IEEE 24-bus system, and Thailand power system. The results show that this method can determine load feasible regions for several source-sink pairs. The load feasible region shows limits of load changes due to several activities, e.g. load increment, load shedding, and reactive power compensation. This method can visualize feasible load conditions more obviously than the conventional load margin determination methods, e.g. repeated power flow and continuation power flow. Moreover, the proposed method can determine the outermost boundary of load feasible region affected by the considered system parameters.en
dc.description.abstractalternativeวิทยานิพนธ์นี้นำเสนอวิธีการกำหนดบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดบนระนาบระหว่างแกนกำลังไฟฟ้าจริงและแกนกำลังไฟฟ้ารีแอกทีฟ โดยปัญหาที่พิจาณาในงานวิจัยนี้คือการตรวจสอบความสามารถส่งผ่านกำลังไฟฟ้าจากพื้นที่ต้นทางไปยังพื้นที่ปลายทางใด ๆ ของระบบไฟฟ้ากำลัง ทั้งนี้วิธีการที่นำเสนอใช้กระบวนการตามรอยขอบเขตโดยการกำหนดจุดขอบของบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดด้วยการหาระยะทางสั้นที่สุดจากจุดโหลดที่เป็นไปไม่ได้ หลังจากนั้นจึงติดตามหาขอบเขตด้วยกระบวนการทางเวกเตอร์และการหาระยะทางสั้นสุดสลับกันไปจนกว่าจะได้รูปวงปิดของบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดออกมา วิธีการที่นำเสนอได้รับการทดสอบกับระบบ 2 บัส ระบบ 6 บัส ระบบ IEEE 24 บัส และระบบไฟฟ้ากำลังของประเทศไทย ซึ่งผลการทดสอบแสดงให้เห็นว่าวิธีการนี้สามารถกำหนดบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดสำหรับการส่งกำลังไฟฟ้าระหว่างต้นทางและปลายทางต่าง ๆ ได้ ซึ่งบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดจะบ่งบอกถึงขีดจำกัดในการเปลี่ยนแปลงโหลดด้วยปัจจัยต่าง ๆ เช่น การเพิ่มโหลด การตัดโหลด และการชดเชยกำลังไฟฟ้ารีแอกทีฟ เป็นต้น วิธีการนี้ทำให้เห็นสภาวะความเป็นไปได้ของโหลดอย่างชัดเจนมากกว่าวิธีการกำหนดขอบเขตของโหลดแบบดั้งเดิม อาทิ การคำนวณเพาเวอร์โฟลว์แบบซ้ำและการคำนวณเพาเวอร์โฟล์วแบบต่อเนื่องเป็นต้น นอกจากนี้วิธีการที่นำเสนอยังสามารถหาขอบเขตนอกสุดของพื้นที่เป็นไปได้ของโหลดอันเนื่องมาจากพารามิเตอร์ของระบบที่สนใจได้อีกด้วยen
dc.format.extent2445647 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2011.1694-
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectElectric power systemsen
dc.subjectElectric power transmissionen
dc.titleLoad feasible region determination using boundary tracing methoden
dc.title.alternativeการกำหนดบริเวณที่เป็นไปได้ของโหลดด้วยวิธีการตามรอยขอบเขตen
dc.typeThesises
dc.degree.nameDoctor of Engineeringes
dc.degree.levelDoctoral Degreees
dc.degree.disciplineElectrical Engineeringes
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorsotdhipong.p@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2011.1694-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sataporn_li.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.