Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23616
Title: ผลของการสอบซ้ำที่มีต่อสัมฤทธิผลทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีความสามารถทางคณิตศาสตร์แตกต่างกัน
Other Titles: Effects of retesting on mathematics learning achievement of mathayom suksa four students having different mathematical abilities
Authors: ประสิทธิ์ มั่นมงคล
Advisors: สุวัฒนา อุทัยรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลของการสอบซ้ำที่มีต่อนักเรียนซึ่งมีสัมฤทธิผลทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์แตกต่างกัน และเปรียบเทียบผลของการสอบครั้งแรกกับการสอนครั้งที่ 2 ผู้วิจัยใช้นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเบญจมราชรังสฤษฎิ์ จังหวัดฉะเชิงเทรา ปีการศึกษา 2524 จำนวน 219 คน เป็นตัวอย่างประชากร และใช้ผลการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ 411 ของนักเรียนแต่ละคนเป็นเกณฑ์ในการแบ่งกลุ่มออกเป็น 3 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มเก่ง 62 คน กลุ่มปานกลาง 73 คน และกลุ่มอ่อน 84 คน ทุกกลุ่มได้รับการสอนในเรื่องตรีโกณมิติและภาคตัดกรวยตามหลักสูตรวิชาคณิตศาสตร์ 412 ของสสวท. พุทธศักราช 2518 ทุกคนได้รับการทดสอบ 2 ครั้ง ได้แก่ ครั้งแรกหลังจากจบบทเรียนแต่ละเรื่อง 1 สัปดาห์ และครั้งที่ 2 หลังจากการทดสอบครั้งแรก 1 สัปดาห์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ เปรียบเทียบผลของการสอบซ้ำของกลุ่มตัวอย่างประชากรทั้ง 3 กลุ่ม โดยการวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance, ANOVA) และเปรียบเทียบผลของการสอบครั้งแรกกับการสอบครั้งที่ 2 โดยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยปรากฏว่า ผลของการสอบซ้ำของนักเรียนซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างประชากรทั้ง 3 กลุ่ม ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และผลของการสอบครั้งแรกแตกต่างจากผลของการสอบครั้งที่ 2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยค่าเฉลี่ยของคะแนนสอบครั้งที่ 2 สูงกว่าค่าเฉลี่ยของการสอนครั้งแรก
Other Abstract: The purposes of this research were to compare the effects of retesting on mathematics learning achievement of students having different mathematics abilities and to compare the first test scores and the second ones. The samples were two hundred and nineteen mathayom suksa four students from Benjamaracharangsarit School, Chachoengsao, during 1981 academic year. Previous mathematics achievement was used in classifying the samples into three groups, highest group (n=62), middle group (n=73) and lowest group (n=84). All samples were taught in trigonometry and conic section which were two topics in Math. 412, a course in The Institute for Promoting Science and Technology mathematics curriculum in B.E. 2518. The data were analyzed by using analysis of variance, ANOVA, in order to compare the effects of retesting among the three sample groups and t-test was used to compare the first test scores and the second ones. The results were as follows : The effects of retesting on mathematics learning achievement of students having different mathematical abilities were not significantly different. The first test scores of samples differed from the second ones at 0.05 level of significance and the average score of the second test scores was higher than the first one.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23616
ISBN: 97455630713
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Prasit_Mo_front.pdf466.16 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_ch1.pdf651.54 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_ch2.pdf672.2 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_ch3.pdf452.57 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_ch4.pdf357.02 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_ch5.pdf276.63 kBAdobe PDFView/Open
Prasit_Mo_back.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.