Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23910
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุทธิพันธ์ จิราธิวัฒน์ | - |
dc.contributor.author | สุพินดา วะศินรัตน์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-13T07:12:41Z | - |
dc.date.available | 2012-11-13T07:12:41Z | - |
dc.date.issued | 2539 | - |
dc.identifier.isbn | 9746335553 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23910 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | en |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มุ่งที่จะศึกษาวิเคราะห์ถึงศักยภาพการส่งออกของอุตสาหกรรมอัญมณีและเครื่องประดับของไทย โดยมีวัตถุประสงค์เฉพาะของการศึกษาดังนี้ (1) เพื่อศึกษาถึงปัจจัย หรือตัวกำหนดความมีศักยภาพของการส่งออกของอุตสาหกรรมอัญมณีและเครื่องประดับของไทย (2) เพื่อวัดหรือประเมินผลถึงความมีศักยภาพของการส่งออกของอุตสาหกรรมอัญมณีและเครื่องประดับของไทย (3) ศึกษาถึงปัญหาและอุปสรรคที่มีผลกระทบต่อความมีศักยภาพในการส่งออกของอุตสาหกรรมนี้ และ (4) เพื่อใช้ความรู้และข้อมูลที่ได้จากการศึกษาตามวัตถุประสงค์ที่กล่าวมาข้างต้น ในการให้ข้อเสนอแนะแนวทางเพื่อแก้ไขปรับปรุงการส่งออกสินค้าอัญมณีและเครื่องประดับของไทย ให้มีขีดความสามารถและศักยภาพยิ่งขึ้น โดยกรอบการศึกษาวิเคราะห์อยู่บนพื้นฐานทฤษฎีความได้เปรียบโดยเปรียบเทียบ (Comparative Advantage) และแบบจำลองส่วนแบ่งตลาดคงที่ (Constant Market Share Model) ผลที่ได้รับจากการศึกษาวิเคราะห์พบว่าไทยสามารถส่งออกสินค้าอัญมณีและเครื่องประดับเพิ่มขึ้นในทุกรายการ แสดงว่าประเทศไทยมีความสามารถในการแข่งขันกับประเทศอื่นๆในตลาดโลกได้ ในส่วนตลาดสำคัญที่ทำการศึกษาอันได้แก่ เบลเยี่ยม ฝรั่งเศส เยอรมัน ฮ่องกง อิสราเอล ญี่ปุ่น สิงคโปร์ สวิตเซอร์แลนด์ สหราชอาณาจักร และสหรัฐอเมริกา ปรากฏว่าประเทศไทยสามารถส่งออกสินค้าอัญมณีและเครื่องประดับได้เพิ่มขึ้นในแทบทุกตลาดที่ทำการศึกษายกเว้นสหราชอาณาจักร โดยเหตุปัจจัยที่ทำให้สินค้าอัญมณีและเครื่องประดับของไทยขยายตัวเพิ่มขึ้นในตลาดเหล่านี้ได้มาจากการขยายตัวของตลาดโลก ผลจากส่วนประกอบของสินค้า และผลจากความสามารถในการแข่งขัน นอกจากนั้นแล้วผลจากการศึกษาวิเคราะห์อื่นๆอีกพบว่าปัจจัยสำคัญอื่นที่กำหนดศักยภาพการส่งออกของอุตสาหกรรมอัญมณีและเครื่องประดับของไทย ได้แก่ วัตถุดิบ แรงงาน เทคโนโลยีและการออกแบบ ปัจจัยทั้งสี่ล้วนมีส่วนส่งเสริมการส่งออกสินค้าอัญมณีและเครื่องประดับของไทยให้มีศักยภาพและขีดความสามารถมากขึ้น | - |
dc.description.abstractalternative | This study aims to analyse the export potential of Thailand's gemstone and jewelry industry with the particular objectives as follows: (1) to study factors determining the export potential of thailand's gemstone and jewelry industry (2) to evaluate the export potentials of Thailand's gemstone and jewelry industry (3) to study problems and obstacles affecting the export potentials of this industry and (4) to apply knowledge and information from the analysis as appeared in the suggestions to further improve in the export potentials of Thailand's gemstone and jewelry industry. The conceptual and analytical framework of this study is based on the theory of comparative advantage and the constant market share model applied especially for the study of Thailand's gemstone and jewelry industry. The results obtained from the study have shown that Thailand can continue to increase the exports of gemstone jewelry in almost all of the items. This shows that Thailand is able to compete with other countries is the world market. For a member of major markets investigated in this study, namely Belgium, France, Germany, Hongkong, Israel, Japan, Singapore, Switzerland, United Kingdom and United States, Thailand can still expand the exports of gemstone and jewelry into these markets with the exception of the: United Kingdom. Major factors contributing to the increase of Thailand's exports of gemstone and jewelry are the growth of the world market, commodity composition effect and competitive effect. In addition, this analysis found that other major factors determining export potentials of Thailand's gemstone and jewelry industry were raw materials, labour, technology, and design. All these four factors I have played a role in promoting the export potential and capability of this industry as well. | - |
dc.format.extent | 3456752 bytes | - |
dc.format.extent | 4617176 bytes | - |
dc.format.extent | 5367966 bytes | - |
dc.format.extent | 17052784 bytes | - |
dc.format.extent | 17576521 bytes | - |
dc.format.extent | 6046319 bytes | - |
dc.format.extent | 1519630 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การศึกษาวิเคราะห์ศักยภาพการส่งออกของอุตสาหกรรมอัญมณี และเครื่องประดับของไทย | en |
dc.title.alternative | An analysis of export potentials of Thailand's gemstone and jewelry industry | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | เศรษฐศาสตร์ | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supinda_wa_front.pdf | 3.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_ch1.pdf | 4.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_ch2.pdf | 5.24 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_ch3.pdf | 16.65 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_ch4.pdf | 17.16 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_ch5.pdf | 5.9 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supinda_wa_back.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.