Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24178
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อุดร บูรณจารุ | - |
dc.contributor.advisor | สุทธิมา ชำนาญเวช | - |
dc.contributor.author | วราวุฒิ ติสระพงศ์ | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-15T10:19:08Z | - |
dc.date.available | 2012-11-15T10:19:08Z | - |
dc.date.issued | 2529 | - |
dc.identifier.isbn | 9745669032 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24178 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (บช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529 | en |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงวิธีในการให้บริการในด้านความสะดวกและปลอดภัยแก่ผู้โดยสารตลอดจนปัญหาที่เกิดขึ้นอันเป็นอุปสรรคต่อการดำเนินงานของการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย เนื่องจากความจำกัดของพื้นที่ที่มีอยู่ในปัจจุบันและการตัดสินใจในการ ปรับปรุงสิ่งต่าง ๆ ต้องพิจารณาให้สอดคล้องกับโครงการพัฒนาท่าอากาศยานกรุงเทพซึ่งคาดว่า จะต้องใช้เงินลงทุนประมาน 5,000 ล้านบาท จึงเป็นเหตุทำให้ไม่สามารถปรับปรุงพัฒนาได้อย่างเต็มที่ เช่นการปรับปรุงห้องผู้โดยสารระหว่างประเทศขา เข้า-ขาออก เพื่อลดปัญหาความคับแคบให้น้อยลง ซึ่งเป็นการแก้ไขเพื่อให้สามารถรองรับผู้โดยสารได้ จนกระทั่งท่าอากาศยานแห่งใหม่จะแล้วเสร็จ เนื่องจากท่าอากาศยานเป็นกิจกรรมที่มีการเปลี่ยนแปลงตลอด เวลา ขนาดของอาคารสถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวกต่างๆที่จัดสนองให้ในขณะใดขณะหนึ่งอาจไม่เพียงพอ ไม่เหมาะสมเมื่อเทียบกับจำนวนผู้โดยสารและวิวัฒนาการทางด้านเทคโนโลยีจากผลของการศึกษาสรุปได้ว่า 1. ในปัจจุบันขนาดพื้นที่ของห้องผู้โดยสารระหว่างประเทศขาออก สามารถรองรับในการให้บริการอย่างมีประสิทธิภาพได้จนกระทั่งโครงการพัฒนาท่าอากาศยานกรุงเทพจะดำเนินการแล้วเสร็จ 2. ในปัจจุบันขนาดพื้นที่ของห้องผู้โดยสารระหว่างประเทศขาเข้า สามารถรองรับในการให้บริการอย่างมีประสิทธิภาพได้ จนถึงปี 2530 และเริ่มอิ่มตัวในปี 2531 3.สถานที่จอดรถในชั่วโมงคับคั่ง ในปัจจุบันมีไม่เพียงพอกับปริมาณยวดยานที่ต้องการ เข้ามาใช้บริการ เนื่องจากพื้นที่มีบริเวณจำกัด เป็นผลทำให้การหมุนเวียนของยวดยานภายในท่าอากาศยานกรุงเทพ เกิดความไม่คล่องตัว 4. การตรวจเอกสารเดินทางขาเข้าและขาออก ในปัจจุบันในชั่วโมงคับคั่ง การให้บริการมีความล่าช้า เนื่องจากช่องตรวจที่เปิดให้บริการมีน้อย เพราะเจ้าหน้าที่ผู้ปฏิบัติ ไม่ได้ประจำครบทุกช่องตรวจ 5. การรอรับกระเป๋าเดินทางปัจจุบันในชั่วโมงคับคั่งผู้โดยสารต้องใช้เวลานาน ในการรอคอยเนื่องจากข้อจำกัดของขนาดพื้นที่และสัมภาระจากหลายเที่ยวบินกระจุกค้างอยู่ที่สายพานกระเป๋าเพียงตัวเดียว การปรับปรุงแก้ไขบัญหาทำได้ 3 ประการคือ 1 . ทางด้านกายภาพ - ปรับปรุงพื้นที่บริเวณ เช็ค-อินให้ เป็นห้องสำหรับเช็ค-อินและเป็นการแยกผู้โดยสารกลับผู้มาส่งโดย เด็ดขาด เพื่อให้ผู้มาส่งไปใช้บริการ ณ ห้องโถงที่ได้จัดเตรียมไว้สำหรับให้บริการ - ติดตั้งโทรทัศน์วงจรปิดขนาดใหญ่เพิ่มเติมอีก 2 เครื่อง โดยติดตั้งไว้บริเวณผนังด้านหลังเคาน์เตอร์ตรวจคนเข้าเมือง และในบริเวณห้องโถงสำหรับผู้มาส่งผู้โดยสาร - ขยายพื้นที่บริเวณห้องตรวจหนังสือเดินทางขาออก เพื่อแก้ไขบัญหาความคับแคบที่เกิดขึ้นในชั่วโมงคับคั่ง 2. ทางด้านระบบงาน - โดยมีประกาศข้อความแจ้งไว้ภายในบริเวณอาคารผู้โดยสารขาออก เพื่อให้ผู้โดยสารที่เดินทางมาถึงท่าอากาศยานทราบว่าจะต้องผ่านพิธีการและบริการอะไรบ้าง - จัดเจ้าหน้าที่ตรวจคนเข้าเมืองให้ประจำเคาน์เตอร์ทุกช่องตรวจใน เวลา 10.00-10.59 นาฬิกา สำหรับผู้โดยสารขาออก และ 17.00-17.59 นาฬิกา สาหรับผู้โดยสารขาเข้า - เพิ่มประสิทธิภาพในการขนถ่ายกระเป๋า โดยกำหนดตารางตรวจสอบระบบสายพานกระเป๋า กำหนดมาตรการในการใช้สายพานกระเป๋า และการเพิ่มความถี่ในการใช้หัวรถลากให้มากขึ้น โดยลดปริมาณความจุของรถขนถ่ายกระเป๋าให้น้อยลง - การปรับปรุงอัตราที่จอดรถใหม่เพื่อจำกัดเวลาของผู้ที่มาใช้บริการให้น้อยลง เนื่องจากสถานที่จอดรถมีจำกัด - การออกกฎหมายให้มีบทลงโทษต่อผู้ที่ละเมิดมาตรการรักษาความปลอดภัยอย่างจริงจัง 3. ความร่วมมือของผู้โดยสารในการปฏิบัติดามกฎระเบียบที่ท่าอากาศยานกรุงเทพ ได้กำหนดไว้โดยผู้โดยสารจะต้องมาถึงสนามบินก่อนเครื่องบินออก 2 ชั่วโมง เพื่อให้ได้รับความสะดวกสบายในการเข้ารับบริการ การนำเงินตราออกนอกประเทศให้ถูกต้องตามประกาศของกรมศุลกากร และการกรอกรายละเอียดในใบสำแดงรายการสั่งของให้ถูกกต้องและครบถ้วน | |
dc.description.abstractalternative | This study had objectives to study about the methods of rendering convenient and security services to passengers as well as the problems that have arisen and become obstacles to operation of Airports Authority of Thailand. Owing to the limit of area prevalent at present and the decision to improve various activities must be considered in consonance with the development project of Bangkok International Airport which, as expected, shall have to invest about 5,000 million baht. This is the reason why the airport development could not be fully implemented, such as the improvement of departure and arrival lounges of international passengers in order to minimize the problem of narrowness this is a remedial workunable to accommodate passengers until the new airport will be complete Whereas the airport maintains changeable activities all the time, the size of buildings and other facilities that have been provided at a certain time may be inadequate and unsuitable as compared with the numbers of passengers and technological evolution, From the results of study, it can be concluded that : 1. At present the area of departure lounges of the internat¬ional passenger terminal is capable of rendering efficient service until the development project of Bangkok International Airport has been completely implemented. 2. At present the area of arrival lounges of the international passenger terminal is also capable of rendering efficient service up (B.E. 2530) and commencing to be at saturation point. 3. Car parking lots during peak hours, at the present time, are inadequate for the number of vehicles coming and departure from the airport. On account of such limit the circulation of vehicles in the vicinity of Bangkok International Airport has become inactive. 4. At the present moment, the inspection and passport control service for inbound and outbound passengers, during peak hours the rendered service has become very slack, due to a small number of channels available and the inadequate officials on duty each channel. 5. For the baggage claim during peak hours, the passengers, in fact, have to spend a lot of time because of the limition of areas and possessions- for several flights being arrange together at a single belt waiting line. These Problems can be solved, as follows: 1. By physical improvement. To improve check-in area as a check-in lounge and separate passengers from well wishes absolutely so that the latter will make use of the well wisher lounge prepared for rendering service. To install 2 more large size closed circuit television sets at the wall behind the immigration counter for inspecting out bound passengers and within the well wisher lounge. To expand area in the vicinity of the immigration lounge for checking passports of out-going or departure passengers with a view to solving problem of narrowness occurred during the rush hour. 2. By work system improvement .To notify information in vicinity of departure passengers, building to let the passengers arriving at the airport know what process and service they have to pass through. To arrange immigration officials to station regularly at every checking channel during 10.00 - 10.59 hours for departure passengers and 17.00 - 17.59 hours for arrival passengers. To increase efficiency in transporting baggages by determining checking table of rotating belt system for baggaes , determining measures for using such system and increase frequency in using container by decreasing capacity of transporting car for carrying baggages. To readjust rates of car parking to restrict time of service seekers owing to limiter parking lot To enact law with penalties for inflicting seriously those violators against safety measures. 3. By cooperation of passengers in complying with rules prescribed by the Bangkok International Airport, by the passengers shall have to arrive at the airport 2 hours before the aircraft taking off in order that it will be convenient for them in obtaining service, in taking currency out of the country according to the Notification of the Customs Department and in fulfilling details in declaration form correctly and completely. | |
dc.format.extent | 517282 bytes | - |
dc.format.extent | 470614 bytes | - |
dc.format.extent | 444902 bytes | - |
dc.format.extent | 1008285 bytes | - |
dc.format.extent | 1028158 bytes | - |
dc.format.extent | 408902 bytes | - |
dc.format.extent | 587004 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ท่าอากาศยานไทย -- การบริหาร | |
dc.title | การศึกษาการดำเนินงานของการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย ในการให้บริการด้านความสะดวก และปลอดภัยแก่ผู้โดยสาร | en |
dc.title.alternative | A study on operation of Airports Authority of Thailand in the facility and security services for passengers | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Varavud_Ti_front.pdf | 505.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_ch1.pdf | 459.58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_ch2.pdf | 434.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_ch3.pdf | 984.65 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_ch4.pdf | 1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_ch5.pdf | 399.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Varavud_Ti_back.pdf | 573.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.