Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2464
Title: การใช้สื่อมวลชนเพื่อสนับสนุนการปฏิบัติงานของมูลนิธิแพทย์อาสาสมเด็จพระศรีนครินทราบรมราชชนนี
Other Titles: Mass media usage by the Princess Mother's Medical Volunteer Foundation to support its mission
Authors: อโนชา กันสิทธิ์
Advisors: ศิริชัย ศิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Sirichai.S@Chula.ac.th
Subjects: สื่อมวลชน
มูลนิธิแพทย์อาสาสมเด็จพระศรีนครินทราบรมราชชนนี -- การประชาสัมพันธ์
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงรูปแบบการใช้สื่อมวลชน เพื่อการประชาสัมพันธ์กิจการของมูลนิธิแพทย์อาสาสมเด็จพระศรีนครินทราบรมราชชนนี หรือ พอ.สว. ตลอดจนศึกษาถึงเครือข่ายของบุคคล กลุ่มบุคคล และองค์กรสื่อมวลชนที่มีส่วนในการช่วยเหลือให้มูลนิธิเข้าถึงสื่อมวลชนได้ และการประเมินศักยภาพการใช้สื่อมวลชนของมูลนิธิ พอ.สว. ผลการวิจัยพบว่า มูลนิธิแพทย์อาสาสมเด็จพระศรีนครินทราบรมราชชนนีมีการใช้สื่อมวลชนเพื่อการประชาสัมพันธ์กิจการของมูลนิธิฯ โดยมุ่งเน้นการสร้างภาพลักษณ์ที่ดีของมูลนิธิฯ และการเสริมสร้างทัศนคติที่ดีให้เกิดขึ้นกับสาธารณชน โดยมีเครือข่ายบุคคลและกลุ่มบุคคล รวมทั้งองค์กรสื่อมวลชน มีส่วนช่วยเหลือให้มูลนิธิ พอ.สว. สามารถเข้าถึงสื่อมวลชน เพื่อให้ได้รับความร่วมมือในการเผยแพร่ข่าวสารได้ง่ายยิ่งขึ้น ทางด้านบทบาทของสื่อมวลชนในการสนับสนุนงานด้านการประชาสัมพันธ์ของมูลนิธิ พอ.สว. คือ บทบาทของการเป็นผู้ให้การสนับสนุน (advocates) ในด้านการเผยแพร่ข่าวกิจกรรมของมูลนิธิ พอ.สว.อย่างต่อเนื่อง แต่ทั้งนี้ภาพและเรื่องราวที่นำเสนอผ่านสื่อมวลชน เป็นภาพกิจกรรมของมูลนิธิ พอ.สว. ที่มุ่งเน้นในด้านการรักษาพยาบาล ไม่ใช่การรณรงค์ด้านสุขภาพหรือการป้องกันโรค ทั้งนี้การใช้สื่อมวลชนของมูลนิธิ พอ.สว.ประสบความสำเร็จตามวัตถุประสงค์ด้านการประชาสัมพันธ์ที่ตั้งไว้ โดยใช้ทรัพยากรน้อยที่สุด และส่งผลดีในระยะยาวในการทำให้สาธารณชนยอมรับ และมีทัศนคติที่ดีต่อองค์กร
Other Abstract: This is qualitative research are as follows. The objectives are to study the pattern of mass media usage in publicizing the work of the Princess Mother's Medical Volunteer Foundation including the network of individuals, groups and mass media organizations that enable the Foundation to get access to the mass media. The research also examines the efficiency of the Foundation in mass media usage. The finding of the research are as follows. The Princess Mother's Medical Volunteer Foundation makes full use of mass media to publicize its work, focusing in particular on building a positive image for the Foundation as well as maintaining a positive attitude among the public. A network of individuals groups and mass media organizations assist the Foundation to gain access to the mass media in order to facilitate the diffusion of news and information. As the regards the role of mass media in supporting public relations work of the Foundation, it is found that the mass media serve as useful advocates in publicizing its activities on a continuous basis. However, the image of the Foundation presented in the mass media is that of medical treatment rather than health campaign or prevention of diseases. Notably, mass media usage of the Foundation in so far as public relations work is concerned can be said to be quite successful. The least resources are used in achieving a long-term benefit. In sum, it can be said that the Foundation succeeds in winning public recognition and getting them to have a positive attitudes towards the organizations.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2464
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2003.1126
ISBN: 9741757239
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2003.1126
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anocha.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.