Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26179
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุจริต เพียรชอบ | |
dc.contributor.author | ชุลี ชัชวาลกิจ | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2012-11-26T09:48:25Z | |
dc.date.available | 2012-11-26T09:48:25Z | |
dc.date.issued | 2526 | |
dc.identifier.isbn | 9745625477 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26179 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1.เพื่อศึกษาสภาพการจัดกิจกรรมเสริมทักษะภาษาไทย ความคิดเห็นและข้อเสนอแนะของผู้บริหารครูภาษาไทย และนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในกรุงเทพหานคร 2.เพื่อเสนอโครงการจัดกิจกรรเสริมทักษะภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในกรุงเทพหานคร วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามจำนวน 3 ชุด สำหรับตัวอย่างประชากรที่เป็นผู้บริหาร 44 คน อาจารย์ภาษาไทย 116 คน และนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย 390 คน จากโรงเรียนรัฐบาล 20 แห่งในกรุงเทพหานคร ข้อมูลที่ได้นำมาหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน แล้วนำผลที่วิเคราะห์ได้มาสร้างโครงการ แล้วนำโครงการที่สร้างขึ้นไปให้ผู้ทรงคุณวุฒิพิจารณาเพื่อความเหมาะสม กิจกรรมเกี่ยวกับการใช้ภาษาในชั้นเรียนที่จัดในระดับมากมีดังนี้ กิจกรรมการฟังคือการฟังครูหรือเพื่อนเล่าเรื่อง การฟังรายงานของเพื่อนหรือกลุ่ม กิจกรรมการพูดคือการพูดหน้าชั้น กิจกรรมการอ่านคือ การอ่านแล้วตอบปัญหาจากตอนที่อ่าน และการฝึกอ่านในใจและจับใจความสำคัญ กิจกรรมการเขียนคือ การย่อความจากเรื่องราวที่ฟังหรืออ่านมา ส่วนกิจกรรมเกี่ยวกับหลักภาษาที่จัดอยู่ในระดับมากคือ การฝึกอ่านหรือเขียนคำยากหรือคำที่มักอ่านหรือเขียนผิดเสมอ การรวบรวมศัพท์หมวดต่างๆ และการฝึกแต่งคำประพันธ์ต่างๆ และกิจกรรมเกี่ยวกับวรรณคดีที่จัดในระดับมากคือ การถอดคำประพันธ์จากวรรณคดี และการทำรายงานค้นคว้าหาความรู้เพิ่มเติม กิจกรรมการใช้ภาษานอกชั้นเรียนที่จัดในระดับมากมีดังนี้ กิจกรรมการฟังคือ การฟังอภิปราย ปาฐกถา โต้วาทีหรือต่อกลอนสด และการฟังเพลงหรือดนตรี กิจกรรมการพูดคือ การจัดกิจกรรมเพื่อแก้ไขนักเรียนที่มีปัญหาในการพูดและการจัดอภิปราย หรือโต้วาที กิจกรรมการอ่านคือ การอ่านหรือค้นคว้าหาความรู้จากห้องสมุด กิจกรรมการเขียนคือ การประกวดการแต่งบทร้อยแก้งหรือบทร้อยกรอง การประกวดการเขียนคำขวัญ โฆษณาหรือจดหมาย และการจัดแสดงผลงานที่ชนะการเขียนในโอกาสต่างๆ ส่วนกิจกรรมเกี่ยวกับหลักภาษาที่จัดในระดับมาคือ การพิมพ์เอกสารแจกนักเรียน การแข่งขันสะกดคำยากหรือคำที่มักเขียนผิด และการแข่งขันต่อเติมคำพังเพยและสุภาษิต และกิจกรรมเกี่ยวกับวรรณคดีที่จัดในระดับมากคือ การจัดงานทางวรรณคดีหรือประเพณีไทย การสาธิตการอ่านร้อยแก้ว ร้อยกรอง หรือทำนองเสนาะและการศึกษานอกสถานที่ ปัญหาในการจัดกิจกรรมคือ ปัญหาในด้านเวลา สถานที่ อุปกรณ์ งบประมาณ และการขาดความสนใจของนักเรียน ข้อเสนอแนะจากผู้บริหารและอาจารย์ ได้แก่ ควรเตรียมโครงการจัดกิจกรรมล่วงหน้า แล้วกำหนดรายละเอียดในเรื่องเวลา อุปกรณ์ งบประมาณ สถานที่ บุคลากร และวิธีดำเนินการให้พร้อม การจัดกิจกรรมนั้นต้องน่าสนใจ และควรมีการจัดตั้งชุมนุมภาษาไทย จากผลการวิจัยดังกล่าว ผู้วิจัยได้เสนอโครงการจัดกิจกรรมเสริมทักษะภาษาไทย แล้วนำไปให้ผู้ทรงคุณวุฒิตรวจแก้ไขตามที่เห็นเหาะสม | |
dc.description.abstractalternative | The purposes of the study were: 1. To study the Thai language skill enrichment activities situation opinions and recommendations of administrations, Thai language teachers and the upper secondary school students in Bangkok metropolis. 2. To propose the Thai ;language skill enrichment activities project based on those findings. Procedures Three sets of questionnaires were sent to 44 administrators, 116 Thai language teachers and 390 upper secondary school students in 20 government schools in Bangkok metropolis. The collected data were analized, tabulated by means of percentage, means and standard deviation. The researcher proposed the project based on the findings and considered by jury of experts. Results Thai language usage in class activities which were organized at the high level were listening activities which were listening to their teachers and friends and listening to reports. Speaking activities were speaking in front of the class. Reading activities were reading and answering question, and reading comprehension. Writing activities were writing précis from listening and reading. Grammar activities at the high level were reading and writing the difficult or wrong spelling words, collecting group of vocabularies and writing proses and poetries. Literature activities at the high level were paraphrasing the poems from literature and writing reports. Out of class language activities which were organized at the high level were: listening to the song or music from the movies, television or radio. Speaking activities were: helping some students with problems in speaking and discussion or debate. Reading activities were reading and studying from the library. Writing activities were competing to write essays, poems, slogans, advertisings or letter writing and exhibitions of outstanding work of writing. Grammar activities which were organized at the high level were distributing sheets concerning Thai language structure to students, competing of the difficult or wrong spelling words and proverbs. Literature activities which were organized at the high level were celebrating Thai literature or Thai customs, demonstrating oral and choral reading and field trips. The problems confronted were lack of time, facilities, equipments, budget and lack of students’ interest in activities. Suggestion from administrators and teachers were: planning activity project ahead of time and fixing the details of time, equipments, budget, facilities, personnel and management of activities. The activities should be interesting and Thai club should be arranged. The project of Thai language skill enrichment activities based on the result of the study was proposed and then evaluated by jury of experts. | |
dc.format.extent | 525597 bytes | |
dc.format.extent | 525088 bytes | |
dc.format.extent | 1051416 bytes | |
dc.format.extent | 341142 bytes | |
dc.format.extent | 935896 bytes | |
dc.format.extent | 1161747 bytes | |
dc.format.extent | 762558 bytes | |
dc.format.extent | 1378135 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | โครงการเสนอเพื่อจัดกิจกรรมเสริมทักษะภาษาไทย ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในกรุงเทพมหานคร | en |
dc.title.alternative | A proposed project of Thai language skill enrichment activities at the upper secondary education level in Bangkok Metropolis | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chulee_Ch_front.pdf | 513.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch1.pdf | 512.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch2.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch3.pdf | 333.15 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch4.pdf | 913.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch5.pdf | 1.13 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_ch6.pdf | 744.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chulee_Ch_back.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.