Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26328
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTharapong Vitidsant-
dc.contributor.authorAtsadayut Kaewsaiyoy-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Science-
dc.date.accessioned2012-11-27T03:39:42Z-
dc.date.available2012-11-27T03:39:42Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.isbn9741745494-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26328-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2003en
dc.description.abstractTo study hydrocracking process of used lubricating oil on different types of catalyst to investigate the using of used lubricating oil taken from automobile engine. The catalysts were Ni-Mo/AI₂O₃ and HZSM-5 catalyst. The hydrocracking process was performed in a microreacter at initial hydrogen pressure of 0 to 200 psi, reaction temperature range from 400 to 470°C, reaction time range from 30 to 120 minutes for Ni-Mo/AI₂O₃ and 30 to 90 minutes for HZSM-5 catalyst, amount of catalyst range from 0.0% to 5.0% by weight for Ni-Mo/AI₂O₃ and 0.0% to 0.6% by weight for HZSM-5 catalyst. The light oil product was analyzed by Simulated Distillation Gas Chromatography, (DGC). The experimental results showed the optimum conditions of the two catalysts at reaction temperature 450°C, initial hydrogen pressure 100 psi, reaction time 90 minutes for Ni-Mo/AI₂O₃ and 60 minutes for HZSM-5 catalyst, 1.0% by weight of Ni-Mo/AI₂O₃ and 0.5% by weight of HZSM-5. The light oil product yielded in case of using Ni-Mo/AI₂O₃ was 85.64%, the oil compositions were consist of 36.15% of Naphtha, 11.49% of kerosene, 11.21% of light oil, 8.77% of heavy gas oil and 18.02% of long residue. A slightly different results of light oil yielded and composition for two catalysts were observed. The light oil yield in case of using HZSM-5 was 85.46%, whereas oil compositions were consist of 34.87% of naphtha, 11.03% of kerosene, 11.49% of light gas oil, 8.73% of heavy gas oil and 19.34% of long residue.-
dc.description.abstractalternativeศึกษาถึงกระบวนการแตกตัวด้วยไฮโดรเจนของน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้วบนตัวเร่งปฏิกิริยาที่แตกต่างก้น 2 ชนิด คือ นิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา และ HZSM-5 ลำหรับในการทดลองครั้งนี้ใช้ เครื่องปฏิกรณ์ขนาดเล็กขนาด 70 มิลลิลิตร โดยใช้ความดันแก๊สไฮโดนเจนที่ 0-200 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว อุณหภูมิ 400-470 องศาเซลเซียส เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยาสำหรับตัวเร่งปฏิกิริยานิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินาระหว่าง 30-120 นาที และ 30-90 นาที สำหรับตัวเร่งปฏิกิริยา HZSM-5 ในส่วนปริมาณตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้สำหรับนิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินาระหว่าง 0.0%-5.0% และ 0.0%-0.6% โดยน้ำหนัก สำหรับ HZSM-5 ตามลำตับ ผลิตภัณฑ์น้ำมันเบาที่ได้สามารถนำมาวิเคราะห์หาองค์ประกอบโดยเทคนิคแก๊สโครมาโตรกราฟี ด้วยวิธี Simulated Distillation Gas chromatography (DGC) พบว่า ทีอุณหภูมิ 450 องศาเซลเซียสความดันแก๊สไฮโดรเจนที่ใช้ 100 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา 90 นาที ตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้ 1.0% ของนิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา ให้ปริมาณน้ำมันเบาที่ได้ 85.64% ซึ่งประกอบด้วย แนฟทา 36.15% เคโรซีน 11.49% ก๊าซออยล์ชนิดเบา 11.21% ก๊าชออยล์ชนิดหนัก 8.77% และไฮโดรคาร์บอนสายโซ่ยาว 18.02% ในส่วนของตัวเร่งปฏิกิริยา HZSM-5 พบว่าให้ผลการทดลองที่ไม่แตกต่างมากนักเมื่อเทียบกับการใช้นิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา คือที่อุณหภูมิ 450 องศาเซลเซียส ความดันแก๊สไฮโดรเจนที่ใช้ 100 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา 60 นาที ตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้ 0.5% ของ HZSM-5 ให้ปริมาณน้ำมันเบาที่ได้ 85.46% ซึ่งประกอบด้วย แนฟทา 34.87% เคโรซีน 11.03% ก๊าชออยล์ชนิดเบา 11.49% ก๊าชออยล์ชนิดหนัก 8.73% และไฮโดรคาร์บอนสายโซ่ยาว 19.34% ตามลำดับ-
dc.format.extent3441600 bytes-
dc.format.extent1571151 bytes-
dc.format.extent14249750 bytes-
dc.format.extent1661291 bytes-
dc.format.extent5716060 bytes-
dc.format.extent737318 bytes-
dc.format.extent7763853 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.titleHydrocracking of used luricating oil on Ni-Mo/Al₂O₃ and HZSM-5 catalystsen
dc.title.alternativeการแตกตัวด้วยไฮโดรเจนของน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้วบนตัวเร่งปฏิกิริยานิกเกิลโมลิบดินัม/อะลูมินา และ HZSM-5en
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Sciencees
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplinePetrochemistry and Polymer Sciencees
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
Appears in Collections:Sci - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atsadayut_ka_front.pdf3.36 MBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_ch1.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_ch2.pdf13.92 MBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_ch3.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_ch4.pdf5.58 MBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_ch5.pdf720.04 kBAdobe PDFView/Open
Atsadayut_ka_back.pdf7.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.