Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26328
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Tharapong Vitidsant | - |
dc.contributor.author | Atsadayut Kaewsaiyoy | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Faculty of Science | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-27T03:39:42Z | - |
dc.date.available | 2012-11-27T03:39:42Z | - |
dc.date.issued | 2003 | - |
dc.identifier.isbn | 9741745494 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26328 | - |
dc.description | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2003 | en |
dc.description.abstract | To study hydrocracking process of used lubricating oil on different types of catalyst to investigate the using of used lubricating oil taken from automobile engine. The catalysts were Ni-Mo/AI₂O₃ and HZSM-5 catalyst. The hydrocracking process was performed in a microreacter at initial hydrogen pressure of 0 to 200 psi, reaction temperature range from 400 to 470°C, reaction time range from 30 to 120 minutes for Ni-Mo/AI₂O₃ and 30 to 90 minutes for HZSM-5 catalyst, amount of catalyst range from 0.0% to 5.0% by weight for Ni-Mo/AI₂O₃ and 0.0% to 0.6% by weight for HZSM-5 catalyst. The light oil product was analyzed by Simulated Distillation Gas Chromatography, (DGC). The experimental results showed the optimum conditions of the two catalysts at reaction temperature 450°C, initial hydrogen pressure 100 psi, reaction time 90 minutes for Ni-Mo/AI₂O₃ and 60 minutes for HZSM-5 catalyst, 1.0% by weight of Ni-Mo/AI₂O₃ and 0.5% by weight of HZSM-5. The light oil product yielded in case of using Ni-Mo/AI₂O₃ was 85.64%, the oil compositions were consist of 36.15% of Naphtha, 11.49% of kerosene, 11.21% of light oil, 8.77% of heavy gas oil and 18.02% of long residue. A slightly different results of light oil yielded and composition for two catalysts were observed. The light oil yield in case of using HZSM-5 was 85.46%, whereas oil compositions were consist of 34.87% of naphtha, 11.03% of kerosene, 11.49% of light gas oil, 8.73% of heavy gas oil and 19.34% of long residue. | - |
dc.description.abstractalternative | ศึกษาถึงกระบวนการแตกตัวด้วยไฮโดรเจนของน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้วบนตัวเร่งปฏิกิริยาที่แตกต่างก้น 2 ชนิด คือ นิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา และ HZSM-5 ลำหรับในการทดลองครั้งนี้ใช้ เครื่องปฏิกรณ์ขนาดเล็กขนาด 70 มิลลิลิตร โดยใช้ความดันแก๊สไฮโดนเจนที่ 0-200 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว อุณหภูมิ 400-470 องศาเซลเซียส เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยาสำหรับตัวเร่งปฏิกิริยานิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินาระหว่าง 30-120 นาที และ 30-90 นาที สำหรับตัวเร่งปฏิกิริยา HZSM-5 ในส่วนปริมาณตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้สำหรับนิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินาระหว่าง 0.0%-5.0% และ 0.0%-0.6% โดยน้ำหนัก สำหรับ HZSM-5 ตามลำตับ ผลิตภัณฑ์น้ำมันเบาที่ได้สามารถนำมาวิเคราะห์หาองค์ประกอบโดยเทคนิคแก๊สโครมาโตรกราฟี ด้วยวิธี Simulated Distillation Gas chromatography (DGC) พบว่า ทีอุณหภูมิ 450 องศาเซลเซียสความดันแก๊สไฮโดรเจนที่ใช้ 100 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา 90 นาที ตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้ 1.0% ของนิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา ให้ปริมาณน้ำมันเบาที่ได้ 85.64% ซึ่งประกอบด้วย แนฟทา 36.15% เคโรซีน 11.49% ก๊าซออยล์ชนิดเบา 11.21% ก๊าชออยล์ชนิดหนัก 8.77% และไฮโดรคาร์บอนสายโซ่ยาว 18.02% ในส่วนของตัวเร่งปฏิกิริยา HZSM-5 พบว่าให้ผลการทดลองที่ไม่แตกต่างมากนักเมื่อเทียบกับการใช้นิกเกิลโมลิบดินัมบนอะลูมินา คือที่อุณหภูมิ 450 องศาเซลเซียส ความดันแก๊สไฮโดรเจนที่ใช้ 100 ปอนด์ต่อตารางนิ้ว เวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา 60 นาที ตัวเร่งปฏิกิริยาที่ใช้ 0.5% ของ HZSM-5 ให้ปริมาณน้ำมันเบาที่ได้ 85.46% ซึ่งประกอบด้วย แนฟทา 34.87% เคโรซีน 11.03% ก๊าชออยล์ชนิดเบา 11.49% ก๊าชออยล์ชนิดหนัก 8.73% และไฮโดรคาร์บอนสายโซ่ยาว 19.34% ตามลำดับ | - |
dc.format.extent | 3441600 bytes | - |
dc.format.extent | 1571151 bytes | - |
dc.format.extent | 14249750 bytes | - |
dc.format.extent | 1661291 bytes | - |
dc.format.extent | 5716060 bytes | - |
dc.format.extent | 737318 bytes | - |
dc.format.extent | 7763853 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | en | es |
dc.publisher | Chulalongkorn University | en |
dc.rights | Chulalongkorn University | en |
dc.title | Hydrocracking of used luricating oil on Ni-Mo/Al₂O₃ and HZSM-5 catalysts | en |
dc.title.alternative | การแตกตัวด้วยไฮโดรเจนของน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้วบนตัวเร่งปฏิกิริยานิกเกิลโมลิบดินัม/อะลูมินา และ HZSM-5 | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | Master of Science | es |
dc.degree.level | Master's Degree | es |
dc.degree.discipline | Petrochemistry and Polymer Science | es |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | en |
Appears in Collections: | Sci - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Atsadayut_ka_front.pdf | 3.36 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_ch1.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_ch2.pdf | 13.92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_ch3.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_ch4.pdf | 5.58 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_ch5.pdf | 720.04 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atsadayut_ka_back.pdf | 7.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.