Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27619
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สายใจ อินทรรัมพรรย์ | |
dc.contributor.author | สมชาย เทพแสง | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2012-12-13T09:34:15Z | |
dc.date.available | 2012-12-13T09:34:15Z | |
dc.date.issued | 2528 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27619 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยครูและนักเรียนร่วมกันวางแผนกับครูวางแผนการสอน ซึ่งสมมุติฐานในการวิจัยคือผลสัมฤทธิ์ของนักเรียนที่เรียนโดยครูและนักเรียนร่วมกันวางแผนสูงกว่าผลสัมฤทธิ์ของนักเรียนที่เรียนโดยครูวางแผนการสอน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนโรงเรียนสตรีเศรษฐบุตรบำเพ็ญระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 2 ห้องเรียน ซึ่งผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มทดลองมีนักเรียน 26 คน กลุ่มควบคุมมีนักเรียน 31 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ และแผนการสอนเรื่องลิลิตตะเลงพ่ายกับเรื่องพระบรมราโชวาท ผู้วิจัยให้กลุ่มทดลองเรียนจากแผนการสอนที่ครูและนักเรียนร่วมกันวางแผน และให้กลุ่มควบคุมเรียนจากแผนการสอนที่ครูวางแผน เมื่อ เรียนจบแต่ละเรื่องทดสอบทันทีเพื่อดูผลสัมฤทธิ์ และเมื่อเรียนเนื้อหาทั้งสองเรื่องจบแล้ว นำคะแนนของกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุมมาเปรียบเทียบโดยใช้ค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่าผลสัมฤทธิ์ในกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ความมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ .01 | |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this study was to compare Thai learning achievement of Mathayom Suksa five studenes between learning by teacher-student planning and teacher planning. The hypothesis of this study was student’s Thai learning achievement learning by the teacher-student planning was higher than these learning by the teacher planning. The samples of this study were two classes of Mathayom suksa five students in Satreesethabutrepen school which had no significant differences in the first semester Thai test scores. The experimental group had 26 students, the control group had 31 students. The instruments used in this study were the achievement test and lesson plans of “Lilitalengphai and Phrabaromrachowat”. The researcher used the teacher-student planning to the experimental and teacher planning to the control group. Achievement test were used by both groups after they finished learning lessons. The obtained scores of both group were compared by t-test. The result of this research concluded that the achievement of the experimental group was higher than the achievement of the control group at the .01 level of significance. | |
dc.format.extent | 449242 bytes | |
dc.format.extent | 513100 bytes | |
dc.format.extent | 706504 bytes | |
dc.format.extent | 439686 bytes | |
dc.format.extent | 239495 bytes | |
dc.format.extent | 380202 bytes | |
dc.format.extent | 2932374 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยครูและนักเรียนร่วมกันวางแผน กับครูวางแผนการสอน | en |
dc.title.alternative | A comparison of Thai learning achievement of mathayom suksa five students learning by teacher-student planning and teacher planning | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somchai_Th_front.pdf | 438.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_ch1.pdf | 501.07 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_ch2.pdf | 689.95 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_ch3.pdf | 429.38 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_ch4.pdf | 233.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_ch5.pdf | 371.29 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somchai_Th_back.pdf | 2.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.