Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27876
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รุจิระ สุภรณ์ไพบูลย์ | |
dc.contributor.author | อุษณีษ์ วังตาล | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2012-12-17T09:53:35Z | |
dc.date.available | 2012-12-17T09:53:35Z | |
dc.date.issued | 2520 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27876 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2520 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง “การระเหยและผลของการระเหย” สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่สอง และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “การระเหยและผลของการระเหย” เป็นบทเรียนแบบโปรแกรมชนิดเส้นตรงแบบเรียงลำดับ (Straight Forward Linear Program) จำนวน 90 กรอบ และแบบสอบถามจำนวน 25 ข้อ ตัวอย่างประชากรได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย (ฝ่ายประถม) จำนวน 100 คน การทดลองเริ่มโดยให้นักเรียนทำแบบสอบก่อนเรียนบทเรียน แล้วให้เรียนบทเรียนแบบโปรแกรม เมื่อจบบทเรียนแล้วให้ทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียน นำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐานดังกล่าว ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “การระเหยและผลของการระเหย” มีประสิทธิภาพ 93.33/87.32 หมายความว่า นักเรียนสามารถตอบคำถามในบทเรียนได้อย่างถูกต้องโดยเฉลี่ย 93.33 และสามารถทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมได้ถูกต้องเฉลี่ย ร้อยละ 87.32 บทเรียนนี้มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานเล็กน้อย อย่างไรก็ตามเมื่อนักเรียนเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “การระเหยและผลของการระเหย” แล้ว นักเรียนมีพัฒนาการในการเรียนรู้เกี่ยวกับเรื่องนี้เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 | |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to construct a Science Programmed Lesson on “The Evaporation and Its Effects” for Prathom Suksa Two and to investigate the effectiveness of the Programmed Lesson base on the 90/90 standard. The Programmed Lesson on “The Evaporation and Its Effects” wasthe Straight Forward Linear Program which consisted of 90 frame and the twenty-five test items. The samples of the experiment were hundred students in Prathom Suksa Two of the Chulalongkorn University Demonstration School. The experiment started with the pre-test. Then the students were asked to work on the Programmed Lesson and finally they were given the post-test. From the data collected the Programmed Lesson was evaluated. The Programmed Lesson on “The Evaporation and Its Effects” indicated an evaluation of 93.33/87.32. This means that the student’s average score is 93.33 percent onanswering the questions in Programmed Lesson and the average score of the post-test is 87.32 percent. The effectiveness of the construction Programmed Lesson is little lower than the 90/90 standard. However, after learning the Programmed Lesson on “The Evaporation and Its Effects” the arithmetic mean of the pre-test and the post-test show significant difference at the level of .01. | |
dc.format.extent | 372444 bytes | |
dc.format.extent | 536170 bytes | |
dc.format.extent | 969958 bytes | |
dc.format.extent | 1386753 bytes | |
dc.format.extent | 462594 bytes | |
dc.format.extent | 320545 bytes | |
dc.format.extent | 948714 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง "การระเหยและผลของการระเหย" สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่สอง | en |
dc.title.alternative | Construction of a science programmed lesson on "The Evaporation and Its Effects" for prathom suksa two | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ประถมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Usanee_Va_front.pdf | 363.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_ch1.pdf | 523.6 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_ch2.pdf | 947.22 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_ch3.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_ch4.pdf | 451.75 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_ch5.pdf | 313.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Usanee_Va_back.pdf | 926.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.