Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28402
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวลัย พานิช-
dc.contributor.authorวไลรัตน์ พุกนานนท์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-01-14T05:52:08Z-
dc.date.available2013-01-14T05:52:08Z-
dc.date.issued2534-
dc.identifier.isbn9745782807-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28402-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูสังคมศึกษาเกี่ยวกับการเรียนการสอนปัญหา โรคเอดส์ ด้านการจัดการเรียนการสอนในห้องเรียน และการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร ผู้วิจัยได้สร้าง แบบสอบถามความคิดเห็นครูสังคมศึกษา จำนวน 300 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษา จำนวน 37 โรง สังกัดกรมสามัญศึกษาในกรุงเทพมหานคร ซึ่งสุ่มด้วยวิธีการสุ่มแบบแบ่งขั้นหลายขั้นตอน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ วิธีการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังต่อไปนี้ 1. ความคิดเห็นของครูสังคมศึกษาด้านการจัดการเรียนการสอนปัญหาโรคเอดส์ในห้องเรียน ครูสังคมศึกษามีความเห็นว่า การจัดการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยเสนอโดยส่วนรวมเหมาะสมมาก ทั้งในด้าน แนวทางการจัดการเรียนการสอน วัตถุประสงค์ เนื้อหาวิชา การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ การเรียนการสอน และการวัดและประเมินผล เมื่อพิจารณารายละเอียดของแต่ละด้าน ปรากฏว่าเรื่อง ต่อไปนี้มีความเหมาะสมมากที่สุด คือ การสอนโดยสอดแทรกปัญหาโรคเอดส์กับรายวิชาที่เกี่ยวข้อง วัตถุประสงค์ของการเรียนการสอนที่ช่วยให้นักเรียนรู้และเข้าใจวิธีปฏิบัติตนในการป้องกันโรคเอดส์ที่ถูกต้อง และให้นักเรียนเข้าใจปัญหาโรคเอดส์ และผลกระทบที่มีต่อสังคม เนื้อหาวิชาเกี่ยวกับวิธีการป้องกันโรคเอดส์ การแพร่ระบาด การติดต่อของโรคเอดส์และปัญหาโรคเอดส์ที่มีผลกระทบต่อสังคม และการใช้วีดิทัศน์เป็นสื่อการเรียนการสอน 2. ความคิดเห็นของครูสังคมศึกษาด้านการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร ที่ผู้วิจัยเสนอโดยส่วนรวม เห็นว่าเหมาะสมมาก เมื่อพิจารณาในรายละเอียดปรากฏว่า การเชิญวิทยากรมาบรรยายเรื่องการป้องกัน โรคเอดส์ของวัยรุ่นมีความเหมาะสมมากที่สุด-
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study the social studies teachers' opinions concerning the instruction of AIDS problems. Through classroom instructional activities and extra-curricular activities. The researcher constructed a set of Questionnaires and sent to 300 social studies teachers selected by multi-stage stratified random sampling from 37 secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education in Bangkok Metropolis. The obtained data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation. The findings of the research were as follows: 1. The social studies teachers' opinions concerning the instruction of AIDS problems through classroom activities proposed by the researcher as a whole were very appropriate in all aspects: the instructional management, the instructional objectives, the content, the instructional activities, the instructional media and the measurement and evaluation. Considering in details of each aspect, it appeared that the following items were most appropriate: teaching by integrating AIDS problems with other relevant subjects, setting the objectives to help the students know and understand how to take care of themselves and to prevent themselves from AIDS correctly and to understand the AIDS problems and their impacts on society, the content of AIDS prevention and AIDS contagiousness as well as their impacts on society, and using video tape as instructional media. 2. The social studies teachers' opinions concerning the co-curricular activities proposed by the researcher as a whole were very appropriate. Considering in details, lecture on AIDS prevention for adolescents by resource person was most appropriate.-
dc.format.extent4294660 bytes-
dc.format.extent3600177 bytes-
dc.format.extent36429306 bytes-
dc.format.extent3339841 bytes-
dc.format.extent9080680 bytes-
dc.format.extent8918405 bytes-
dc.format.extent25074603 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleความคิดเห็นของครูสังคมศึกษาเกี่ยวกับการเรียนการสอนปัญหาโรคเอดส์en
dc.title.alternativeSocial studies teachers' opinions concerning the instruction of AIDS problemsen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Valairat_pu_front.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_ch1.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_ch2.pdf35.58 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_ch3.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_ch4.pdf8.87 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_ch5.pdf8.71 MBAdobe PDFView/Open
Valairat_pu_back.pdf24.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.