Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28970
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างมโนทัศน์ทางจริยธรรมกับพฤติกรรมทางจริยธรรม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The relationship between moral concept and moral behavior of prathom suksa six students in schools under the jurisdiction of the Bangkok metropolitan administration
Authors: สุภาพร สุขเจริญ
Advisors: ทิศนา เขมมณี
Other author: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างมโนทัศน์ทางจริยธรรมกับพฤติกรรมทางจริยธรรมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร ผลการวิจัยพบว่า 1) มโนทัศน์ทางจริยธรรมมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมทางจริยธรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) มโนทัศน์ทางจริยธรรมมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมทางจริยธรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เมื่อจำแนกตามเพศของนักเรียน อาชีพของผู้ปกครอง ระดับการศึกษาของผู้ปกครอง และการรับสื่อมวลชนของครอบครัว 3) นักเรียนที่มีการรับสื่อมวลชนของครอบครัวต่างกันมีมโนทัศน์ทางจริยธรรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) นักเรียนที่มีการรับสื่อมวลชนของครอบครัวต่างกัน มีพฤติกรรมทางจริยธรรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 นอกจากนั้น จากผลการวิจัยครั้งนี้ยังพบว่ามโนทัศน์ทางจริยธรรมไม่สัมพันธ์กับพฤติกรรมทางจริยธรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 เมื่อครอบครัวของนักเรียนมีการรับสื่อมวลชนอยู่ในระดับมาก
Other Abstract: The objective of this research was to study the relationship between moral concept and moral behavior of Prathom Suksa Six students in schools under the jurisdiction of the Bangkok Metropolitan Administration. It was found that 1) There was significant relationship between moral concept and moral behavior at the .01 level. 2) There was significant relationship between moral concept and moral behavior at the .01 level when classified by sex of students, parents’ occupation, parents’ educational levels and the number of mass media in the families. 3) There was a significant difference at the .01 level between moral concept of students having different numbers of mass media in the families. 4) There was a significant difference at the .01 level between moral behavior of students having different numbers of mass media in the families. In addition the research results showed that there was no significant relationship at the .001 level between moral concept and moral behavior of students having highest numbers of mass media in the families.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28970
ISBN: 9745691992
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supaporn_su_front.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_ch1.pdf7.36 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_ch2.pdf17.88 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_ch3.pdf7.73 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_ch4.pdf8.14 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_ch5.pdf11.86 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_su_back.pdf56.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.