Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสันติ ถุงประเสริฐ
dc.contributor.authorพรเทพ เลิศเทวศิริ
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-02-27T04:45:56Z
dc.date.available2013-02-27T04:45:56Z
dc.date.issued2534
dc.identifier.isbn9745794007
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29148
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อศึกษาถึงองค์ประกอบในการออกแบบของเล่นเพื่อการศึกษาสำหรับเด็กปฐมวัยในทัศนะของผู้เชี่ยวชาญ กลุ่มประชากรที่ใช้ในการวิจัย เป็นผู้ เชี่ยวชาญที่ทำงานเกี่ยวข้องกับของเล่น เพื่อการศึกษาสำหรับเด็กปฐมวัย จำนวน 9 ท่าน โดยใช้วิธีการวิจัยอนาคตเทคนิค EDFR เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม ด้วยวิธีการสัมภาษณ์ 1 ครั้งและวิธีการตอบแบบสอบถาม 2 ครั้ง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณหาค่ามัธยฐานและค่าพิสัยระหว่างควอไดล์ ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มผู้ เชี่ยวชาญมีความคิดเห็นสอดคล้องกัน เกี่ยวกับหลักการแบ่งประ เภทของเล่มเพื่อการศึกษาสำหรับเด็กปฐมวัยว่า ควรแบ่งตามพฤติกรรมและพัฒนาการการเรียนรู้ของเด็ก ส่วนหัวข้อขององค์ประกอบในการออกแบบของ เล่นเพื่อการศึกษาสำหรับเด็กปฐมวัยมีดังนี้คือ 1. ความปลอดภัย เกี่ยวกับการใช้วัสดุที่แข็งแรงและเหมาะสม 2. โครงสร้างและประโยชน์ใช้สอย โดยคำนึงถึงวิธีการ เล่นกี่ชัดเจน 3. จิตวิทยาพัฒนาการเด็ก ควรคำนึงถึงพัฒนาการทางด้านร่างกาย สติปัญญา อารมณ์ และสังคม 4. วัสดุ ควรใช้ไม้หรือไม้อัด 5. รูปร่างและรูปทรง ควรคำนึงถึงวัตถุประสงค์การเล่นและการเรียนรู้ 6. กรรมวิธีการผลิต ควรคำนึงถึงความสะดวกและความปลอดภัยในการผลิต รวมทั้งข้อจำกัด ของวัสดุที่ใช้ 7. พื้นผิว ควรคำนึงถึงประเภทของของเล่น 8. สี ควรใช้สีที่ปลอดภัยจากสารพิษ 9. ขนาด ควรคำนึงถึงพฤติกรรมและพัฒนาการการ เรียนรู้ของเด็ก 10. น้ำหนัก ควรคำนึงถึงวัตถุประสงค์การออกแบบ 11. ลวดลายและภาพประกอบบนของเล่น ควรใช้ภาพประกอบที่เรียบง่ายและชัดเจน 12. สภาพแวดล้อม คติความเชื่อ และวัฒนธรรม ควรศึกษาถึงวิธีการเรียนรู้ของเด็ก และสภาพเศรษฐกิจ
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research was to study the design elements of educational toys for early childhood children according to experts' point of view. The population of this research are consisting of nine experts in the area of educational toys. The research technique is the EDFR (Ethnographic Delphi Future Research). The researcher constructed the interview form and questionnaires; conducted an interview and two times questionnaires. The obtained data in the third round were analyzed. From the result of this research, it was found that the consensus opinions of the experts, concerning the criteria of the educational toys, had to be best classified on the behavior and the learning development of the child. The topics of the design elements of educational toys for early childhood children were as following: 1. safety: the strength and appropriation of materials. 2. structure and function: clarity of playing method. 3. child development psychology: consideration of physical, intelligent, emotional, and social development. 4. material: consideration of wood and plywood. 5. shape and form: regarding to playing and learning objectives. 6. production process: consideration of safety and convenience in production line as well as material confines. 7. texture : regarding to sort of toy. 8. colour: consideration of non-toxic colour. 9. size: concerning to compliment to behaviour and learning development. 10. weight: regarding to designing objectives graphic and illustrate on toy: concerning to clear and simple presentation. 12. environment, belief and culture: concerning of the child learning methods and the economic condition.
dc.format.extent2973495 bytes
dc.format.extent3724471 bytes
dc.format.extent17424912 bytes
dc.format.extent2281302 bytes
dc.format.extent10503539 bytes
dc.format.extent4831005 bytes
dc.format.extent11737368 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleองค์ประกอบในการออกแบบของเล่นเพื่อการศึกษา สำหรับเด็กปฐมวัยในทัศนะของผู้เชี่ยวชาญen
dc.title.alternativeDesign elements of educational toys for early childhood children according to experts' point of viewen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineศิลปศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pornthep_le_front.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_ch1.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_ch2.pdf17.02 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_ch3.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_ch4.pdf10.26 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_ch5.pdf4.72 MBAdobe PDFView/Open
Pornthep_le_back.pdf11.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.