Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29166
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ทวีวัฒน์ ปิตยานนท์ | |
dc.contributor.advisor | สมหวัง พิธิยานุวัฒน์ | |
dc.contributor.author | สุภาวดี ตั้งบุปผา | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2013-02-28T03:47:12Z | |
dc.date.available | 2013-02-28T03:47:12Z | |
dc.date.issued | 2535 | |
dc.identifier.isbn | 9745816639 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29166 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความคลาดเคลื่อนของการประเมินค่าที่ใช้รูปแบบมาตรประมาณค่าและผู้ประเมินที่แตกต่างกัน โดยการให้นิสิตและผู้บริหารเป็นผู้ประเมินคุณลักษณะอาจารย์ที่ปรึกษากิจกรรมนิสิต มาตรประมาณค่าที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้มี 3 รูปแบบคือ แบบตัวเลข แบบบรรยาย และแบบกราฟิก ผลการวิจัยพบว่า 1. กรณีสถานการณ์ที่นิสิตเป็นผู้ประเมินคุณลักษณะอาจารย์ที่ปรึกษากิจการนิสิต พบว่ามาตรประมาณค่าแบบตัวเลขและแบบบรรยาย มีควมคลาดเคลื่อนเชิงปล่อยหรือกดคะแนนและมีความคลาดเคลื่อนแบบขัดแย้งในขณะที่มาตรประมาณค่าแบบกราฟิกมีความคลาดเคลื่อนเกิดขึ้นทั้ง 3 ชนิด คือ ความคลาดเคลื่อนเชิงปล่อยหรือกดคะแนน ความคลาดเคลื่อนจากปฏิสัมพันธ์ และความคลาดเคลื่อนแบบขัดแย้ง 2. กรณีสถานการณ์ที่ผู้บริหารเป็นผู้ประเมินคุณลักษณะอาจารย์ที่ปรึกษากิจกรรมนิสิตพบว่ามาตรประมาณค่าทั้ง 3 รูปแบบ มีความคลาดเคลื่อนเชิงปล่อยหรือกดคะแนนแต่ไม่มีความคลาดเคลื่อนอันเนื่องจากปฏิสัมพันธ์และความคลาดเคลื่อนแบบขัดแย้ง 3. สำหรับการเปรียบเทียบความคลาดเคลื่อนของการประเมินค่าระหว่างมาตรประมาณค่าและผู้ประเมิน พบว่า ผู้ประเมินที่เป็นนิสิต มีความคลาดเคลื่อนเชิงปล่อยหรือกดคะแนนสูงกว่าผู้ประเมินที่เป็นผู้บริหาร แต่ไม่มีหลักฐานที่ยืนยันได้ว่าระหว่างผู้ประเมินที่เป็นนิสิตกับผู้บริหาร ในการใช้มาตรประมาณค่าทั้ง 3 รูปแบบ มีความคลาดเคลื่อนอันเนื่องจากปฏิสัมพันธ์ และความคลาดเคลื่อนแบบขัดแย้ง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ | |
dc.description.abstractalternative | The research was aimed to compare the response errors that different (group of) raters responsed and different rating scale formats. The students and the administrators rated traits of student activity advisors. The tool used in the research was the rating scales consisting of 3 formats:numerical rating scale, descriptive rating scale and graphic rating scale. The findings could be summarized as follows: 1. Students as raters : It was found that the rating scales of numerical rating scale and the descriptive had Leniency Error and Contrast Error, whereas the rating scales of graphic had Leniency Error, Halo Error, and Contrast Error. 2. Administrators as raters : It was found that all rating scales had Leniency Error only. 3. To compare the response errors on different scales and different groups of raters : It was found that students as raters had higher Leniency Errors than administrators as raters. Besides, there was no evidence to confirm that students as raters had higher Leniency Errors than administrators as raters. Besides, there was no evidence to confirm that students as raters had different Leniency Errors and Contrast Errors from administrators as raters. | |
dc.format.extent | 4773891 bytes | |
dc.format.extent | 7254812 bytes | |
dc.format.extent | 10862556 bytes | |
dc.format.extent | 7810924 bytes | |
dc.format.extent | 12061831 bytes | |
dc.format.extent | 3317467 bytes | |
dc.format.extent | 13270392 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การเปรียบเทียบความคลาดเคลื่อนของการประเมินค่า ที่ใช้รูปแบบมาตรประมาณค่าและผู้ประเมินที่แตกต่างกัน | en |
dc.title.alternative | A comparison of rater response errors on different rating scales formats and different raters | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | วิจัยการศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supawadee_tu_front.pdf | 4.66 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_ch1.pdf | 7.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_ch2.pdf | 10.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_ch3.pdf | 7.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_ch4.pdf | 11.78 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_ch5.pdf | 3.24 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supawadee_tu_back.pdf | 12.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.