Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29416
Title: หน้าที่ของมัสยิดต่อสังคมมุสลิมในภาคกลาง
Other Titles: Function for mosque for Muslim community in central Thailand
Authors: เสาวนีย์ จิตต์หมวด
Advisors: อารง สุทธาศาสน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง "หน้าที่ของมัสยิดต่อสังคมมุสลิมในภาคกลาง" เป็นการศึกษาเพื่อคำตอบว่า ในปัจจุบันมัสยิดยังคงทำหน้าที่ด้านศาสนา การศึกษา สังคม เศรษฐกิจและการเมือง เหมือนรูปแบบในสมัยของท่านศาสดามุฮำมัด( ค็อลฯ) หรือไม่ และชาวไทยมุสลิมมีความคาดหวังต้องการให้มัสยิดทำหน้าที่ในด้านใดในอนาคต การวิจัยนี้เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์ การสังเกต และการเข้าไปมีส่วนร่วมโดยใช้มัสยิดในภาคกลางทั้งในเมืองและชนบทจำนวน 10 แห่ง เป็นกลุ่มตัวอย่าง จำนวนประชากร 320 คน ในการนี้ผู้ศึกษาได้ออกแบบสอบถาม 2 ชุด คือสำหรับอิหม่ามและสัปบุรุษ ทั้งนี้ได้ใช้รูปแบบและเนื้อหาสาระหน้าที่ของมัสยิดในด้านต่างๆ จากสมัยของท่านศาสดามุฮำมัด( ค็อลฯ) เป็นหลักใหญ่ ประกอบกับหน้าที่ที่ปรากฏอยู่ในสังคมไทยมุสลิม ผลการศึกษาสรุปได้ว่า ประการที่ 1 มัสยิดในเมืองกับชนบททำหน้าที่ด้านศาสนา การศึกษา สังคม เศรษฐกิจและการเมือง ไม่แตกต่างกันในด้านเนื้อหา ส่วนในด้านปริมาณ มีความแตกต่างกันเพียงด้านเศรษฐกิจด้านเดียวเท่านั้น กล่าวคือ มัสยิดในชนบททำหน้าที่มากกว่ามัสยิดในเมืองทั้งนี้เพราะจากกลุ่มตัวอย่าง มัสยิดในชนบทส่วนใหญ่คงดำเนินงานเรื่องบัยตุ้ลมาล คือการเก็บรวบรวมและแจกจ่างซะกาตประจำปี รวมทั้งซะกาตฟิตเราะห์ ตลอดจนใช้เป็นที่ปรึกษาหารือในเรื่องการประกอบอาชีพ ประการที่ 2 เมื่อหน้าที่ของมัสยิดด้านต่างๆ ทั้งทางเนื้อหาและปริมาณ ไม่มีความแตกต่างกัน ฉะนั้น ระดับความรู้ทางศาสนา ทางสามัญ ฐานะทางเศรษฐกิจ และวัยของอิหม่ามจึงไม่มีความสัมพันธ์กับหน้าที่ด้านต่างๆ ดังกล่าว และประการที่ 3 ความคาดหวังให้มัสยิดทำหน้าที่ ด้านต่างๆ ในอนาคตมีความสัมพันธ์กับเขตเมืองและชนบทระดับการศึกษาทางสามัญ ความเคร่งครัดศาสนา วัยและอาชีพ แต่ไม่มีความสัมพันธ์กับเพศ ระดับความรู้ทางศาสนาและฐานะทางเศรษฐกิจ ส่วนสาระที่ชาวไทยมุสลิมทั้งในเมืองและชนบทคาดหวังต้องการให้มัสยิดทำมากที่สุด 2 ประการแรก เรียงตามลำดับคือ 1 ให้มีการสอนกุรุอานและศาสนาแก่เยาวชนเป็นประจำ 2 ให้มีการละหมาด 5 เวลารวมกันที่มัสยิด ฉะนั้นจึงกล่าวได้ว่า หน้าที่ที่สำคัญของมัสยิดส่วนใหญ่ยังคงรูปแบบมัสยิดในสมัยท่านศาสดามุฮำมัด( ค็อลฯ) ยกเว้นด้านเศรษฐกิจ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงขอเสนอแนะให้มัสยิดในเมืองทำหน้าที่ด้านเศรษฐกิจ โดยเฉพาะอย่างยิ่งการจัดตั้งบัยตุ้ลมาลมาพิจารณาปฏิบัติอย่างจริงจัง เพราะแท้จริง ทั้งระบอบเศรษฐกิจที่มีการกระจายตัวอย่างทั่วถึง และการให้การศึกษาที่ดีและถูกต้อง โดยเฉพาะอย่างยิ่งกับเยาวชน ต่างก็เป็นพื้นฐานที่สำคัญที่สุดในการพัฒนาสังคมและประเทศชาติ และท้ายสุดการไปร่วมละหมาดพร้อมกันที่มัสยิด ย่อมก่อให้เกิดผลดีติดตามมานานัปการ
Other Abstract: Since the inception of the Islamic state in Medina, Arabia, over 1400 years ago, the mosque', as Islamic center, has always been the heart of the Muslim community. While serving as a place of worship, the mosque has also become the most important Islamic institution which serves the educational, economic, political and social needs of the Muslim community. The purposes of this study were to : 1. determine whether significant differences exist between the prescribed functions of the mosque in contemporary central Thailand and the prescribed functions during the period of the Prophet Muhammad (peace be upon him). 2. determine whether the differences in the qualities of the Imam affect the performance of the prescribed functions of the mosque; and 3. perceive the expectations hold by Muslims in central Thailand regarding the prescribed functions of the mosque in the future. The rationale of the study was that effectiveness in fulfilling the functions of the mosque as prescribed by the Prophet Muhammad (peace be upon him) would help in better serving the Muslims within the community. Data were collected through the following methods : personal interviews; observation; and participation in Islamic activities offered at the mosque in central Thailand. Three hundred and twenty Muslims living in central Thailand were interviewed and served as the population of the study. In collecting the data, two sets of questionnaires were developed-one for the Imam and one for the general members of the mosque. The outcome of the study was summarized as follows : 1. There is no significant difference in principle of duties performed through mosques both in town and in up - country regions in relation to religious, educational, social, economic, and political functions. The only significant difference is in quantity due to economic conditions, i.e. mosques in up-country regions have more duties and activities than those in town. According to research findings, most mosques in up-country regions operate their functions as in the case of Baitulman, i.e. collection and distribution of yearly Zakat, including Zakat - ul - Fitr, as well as utilization as a place of meeting for discussion on occupation. 2. As there is no difference in principle and quantity, with the exception of that due to economic conditions as affecting quantity, levels of religious and general knowledge, economic status, and age of the Imam are therefore not related to the various functions of the mosques as referred to earlier. 3. The expectation for future functions of the mosque was examined in relation to mosques in town and up-country regions, as according to the general educational level, religious devotion, age, and occupation of communal dependents. However, no relationship existed between the degree of knowledge and economic status held by the Imam and the fulfillment of the functions of the mosque. Most Muslims in central Thailand expected the mosque's functions to be : teaching of Qur'an and general Islamic studies to the Muslim youth on a regular basis; and establishing five’- time daily prayers regularly. Based upon the results of the study, the following conclusions were made : 1 . Most mosques still maintain their functions as prescribed and practiced in the period of the Prophet Muhammad (peace be upon him). 2. There was no significant statistical difference concerning the performance of the mosque's functions, except as related to economic conditions. The results of this study were expected to be useful, especially to the Imams and leader at various levels in Thai Muslim communities who were responsible in maintaining the teaching and practice of Islam as ordained by Allah and His Prophet Muhammad (peace be upon him). In fact, an emphasis upon implementation of the Islamic standards could result in the growth and development not only in Thai Muslim communities, but in Thai society at large.
Description: วิทยานิพนธ์ (สค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: สังคมวิทยามหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สังคมวิทยาและมานุษยวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29416
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sawvanee_ji_front.pdf8.09 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch1.pdf9.73 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch2.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch3.pdf4.58 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch4.pdf15.08 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch5.pdf22.82 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch6.pdf11.61 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch7.pdf12.2 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_ch8.pdf5.27 MBAdobe PDFView/Open
Sawvanee_ji_back.pdf16.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.