Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29445
Title: สภาพและความต้องการสิ่งอำนวยความสะดวกในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย กรุงเทพมหานคร
Other Titles: States and needs for science teaching facilities in the upper secondary schools, Bangkok metropolis
Authors: ภานุวัฒน์ เหลืองนภา
Advisors: ธีระชัย ปูรณโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1. เพื่อศึกษาสภาพของสิ่งอำนวยความสะดวกในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย 2. เพื่อศึกษาความต้องการของครูวิทยาศาสตร์เกี่ยวกับสิ่งอำนวยความสะดวกในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพสิ่งอำนวยความสะดวกในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย ส่วนใหญ่มีพื้นที่สำหรับดำเนินกิจกรรมในห้องปฏิบัติการครุภัณฑ์ห้องวิทยาศาสตร์และสิ่งอำนวยประโยชน์ในห้องปฏิบัติการ ในปริมาณที่ไม่เหมาะสม ส่วนเอกสารสิ่งพิมพ์ประกอบการสอน วัสดุและอุปกรณ์โสตทัศนศึกษาจัดไว้ในสภาพที่ไม่ได้รับความสะดวก 2. ความต้องการของครูวิทยาศาสตร์เกี่ยวกับสิ่งอำนายความสะดวกในการสอนวิชาวิทยาศาสตร์พบว่า ครูวิทยาศาสตร์มีความต้องการเอกสารสิ่งพิมพ์ประกอบการสอนเป็นอันดับแรก รองลงมาคือ วัสดุประกอบการสอน วัสดุและอุปกรณ์โสตทัศนศึกษา ตามลำดับ ซึ่งมีความต้องการอยู่ในเกณฑ์ต้องการมาก
Other Abstract: The purposes of this study were as follows : 1. To study the states of science teaching facilities in the upper secondary schools. 2. To study the needs of science teachers for science teaching facilities. The results of this research showed that : 1. As for the majority of science teaching facilities in a laboratory of each upper secondary schools, the space for holding instructional activities, scientific equipments, and some utilities were insufficient quantity I besides, instructional printed papers, audio visual materials and equipments were situated in inconvenient locations, thus made it impractical for easy usage. 2. The needs of science teachers for instructional printed papers were at the highest priority. The nexts were instructional materials, audio visual materials and equipments respectively, Hence, their needs were great.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29445
ISBN: 9745763918
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panuwat_le_front.pdf7.12 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_ch1.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_ch2.pdf20.78 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_ch3.pdf3.77 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_ch4.pdf32.81 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_ch5.pdf11.79 MBAdobe PDFView/Open
Panuwat_le_back.pdf20.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.