Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30479
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุรพล วิรุฬรักษ์-
dc.contributor.advisorอุดม อังศุธร-
dc.contributor.authorไพฑูรย์ เข้มแข็ง-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-04-05T08:54:44Z-
dc.date.available2013-04-05T08:54:44Z-
dc.date.issued2537-
dc.identifier.isbn9755840882-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30479-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537en
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาจารีตการฝึกหัดและการแสดงโขนของตัวพระราม นับแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน ปรากฏว่าไม่มีหลักฐานเด่นชัดแสดงให้รู้จารีตการฝึกหัด และการแสดงโขนของตัวพระราม ว่ามีองค์ประกอบสำคัญอะไรบ้าง ดังนั้นเรื่องนี้จึงน่าสนใจและเป็นประโยชน์ สมควรมีการวิจัย วิธีวิจัยใช้การสัมภาษณ์ทางลึกจากผู้ทรงคุณวุฒิ จากการสังเกตการณ์ และจากประสบการณ์ของผู้วิจัย ซึ่งได้รับการฝึก ได้แสดง และเป็นครูฝึกตัวพระรามมากกว่า 30 ปี ผลการวิจัยพบว่า ผู้ที่จะรับการฝึกหัดและแสดงเป็นตัวพระรามได้อย่างมีคุณภาพ จะต้องผ่านจารีตในการฝึกหัดอย่างมีขั้นตอนและมีความรู้ความเชี่ยวชาญดังต่อไปนี้คือ บุคลิกลักษณะที่เหมาะสมกับตัวพระราม ผ่านการฝึกหัดเบื้องต้นอย่างมีประสิทธิภาพ สามารถรำเพลงช้าปี่ รำเพลงหน้าพาทย์ รำตรวจพล รู้กระบวนการวิธีรบและขึ้นลอย ตลอดจนการตีบท ใช้บท ได้อย่างถูกต้องตามแบบแผน และจะต้องรู้จารีตในการใช้เวที ฉาก และอุปกรณ์อื่นๆ งานวิจัยนี้จะสามารถนำไปใช้เป็นแนวทางสำหรับการฝึกหัด และการแสดงเป็นตัวพระราม และตัวพระอื่นๆ อีกด้วย-
dc.description.abstractalternativeThis thesis aims at studying the traditional training and performance of Rama character in Khon masked play. Since there has been no evident or document which clearly described the training and performance traditions of Rama especially indicating various important elements. Therefore this subject is interesting and worth while to do research. Research methodology is to have depth interviews with .experts, to observe and glean from experience of the researcher who has been trainee, performers and teacher of Rama character for more than thirty years. The research findings indicate that the qualified trainee and would be performer for Rama has to go through training tradition step by step and he must have knowledges and skills as the followings. He must have the personality suitable to be Rama. He must be trained efficiently with basic technique. He must be able to perform dance Chapi, Na pat and troop reviewing. He has to know martial arts choreography and dance mudra up to the standard master pattern. And he has to understand the tradition of stage blocking, scenery and properties. This research can be utilised as a direction for training and performing Rama character as well as for other male roles.-
dc.format.extent1290738 bytes-
dc.format.extent790101 bytes-
dc.format.extent1994918 bytes-
dc.format.extent5054575 bytes-
dc.format.extent15331322 bytes-
dc.format.extent4519521 bytes-
dc.format.extent635991 bytes-
dc.format.extent508891 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleจารีตการฝึกหัด และการแสดงโขนของตัวพระรามen
dc.title.alternativeKhon tradition in Rama practice and performanceen
dc.typeThesises
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineนาฏยศิลป์ไทย-
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paitoon_kh_front.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch1.pdf771.58 kBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch2.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch3.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch4.pdf14.97 MBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch5.pdf4.41 MBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_ch6.pdf621.08 kBAdobe PDFView/Open
Paitoon_kh_back.pdf496.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.