Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31537
Title: การศึกษาสถานการณ์เชิงจริยธรรมและความตั้งใจกระทำพฤติกรรมจริยธรรม ของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช
Other Titles: A study of ethical dilemma and the intention to perform ethical behaviors of nursing students in psychiatric-mental health nursing practice
Authors: เพ็ญพรรณ พิทักษ์สงคราม
Advisors: จินตนา ยูนิพันธุ์
อรพรรณ ลือบุญธวัชชัย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานการณ์เชิงจริยธรรม ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช และศึกษาเปรียบเทียบความตั้งใจกระทำพฤติกรรมจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช จำแนกตามระดับการศึกษาประสบการณ์การดูแลผู้ป่วยจิตเวช เจตคติต่อผู้ป่วยจิตเวช ต่อการดูแลผู้ป่วยจิตเวช และคะแนนเฉลี่ยสะสม กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุขจำนวน 390 คน ที่ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง และแบบวัด 3 ชุด คือ 1) แบบวัดความตั้งใจกระทำพฤติกรรมจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น 2) แบบวัดเจตคติต่อผู้ป่วยจิตเวช และ 3) แบบวัดเจตคติต่อการดูแลผู้ป่วยจิตเวช แบบวัดทุกชุดผ่านการทดสอบความตรงตามเนื้อหา และความเที่ยงภายใน ผลการวิจัยที่สำคัญมีดังนี้ 1. สถานการณ์เชิงจริยธรรมที่เป็นปัญหาและที่พบมากที่สุด ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช คือ การเคารพสิทธิของผู้ป่วย 2. ค่าเฉลี่ยความตั้งใจกระทำพฤติกรรมจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช อยู่ในระดับต่ำ 3. ค่าเฉลี่ยความตั้งใจกระทำพฤติกรรมของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช ที่มีระดับการศึกษาต่างกัน และคะแนนเฉลี่ยสะสมต่างกันมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. ค่าเฉลี่ยความตั้งใจกระทำพฤติกรรมจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล ในการปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช จำแนกตามประสบการณ์การดูแลผู้ป่วยจิตเวช เจตคติต่อผู้ป่วยจิตเวช และต่อการดูแลผู้ป่วยจิตเวช ไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purposes of this research were to study the ethical dilemma in psychiatric-mental health nursing practice and to compare this intention to perform ethical behaviors of nursing students who had different level of education, level of experience in caring for psychiatric patients, attitude toward psychiatric patients and psychiatric-mental health nursing practice, and grade point average. Samples consisted of 390 nursing students, selected by multi-stage sampling techniques. Research instruments were structured interview, two attitude tests and one test which was developed by the researcher and was designed to measure the intention to perform ethical behaviors of nursing students. All tests were tested for content validity and internal reliability. Major results of this study were the followings: 2. The most commonly found ethical dilemma in psychiatric-mental health nursing practice was the situation regarding the observation of the patients’ rights. 2. The mean score of the intention to perform ethical behaviors of nursing students were at the low level. 3. The intention to perform ethical behaviors of the second and fourth year nursing students were significantly higher than that of the third year nursing students, whereas such behaviors of students who had moderate level GPA was significantly higher than that of the students who had high level of GPA, at the .05 level. 4. There were no difference between the said behaviors of nursing students who had different level of experience in caring for psychiatric patients, and attitude toward psychiatric patients and psychiatric-mental health nursing practice.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31537
ISBN: 9746339451
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Penphun_pi_front.pdf909.71 kBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_ch1.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_ch2.pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_ch3.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_ch4.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_ch5.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Penphun_pi_back.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.