Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31553
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นงนิตย์ ศิริโภคากิจ | - |
dc.contributor.author | เพ็ญรุ่ง จุรีมาศ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2013-05-29T05:58:02Z | - |
dc.date.available | 2013-05-29T05:58:02Z | - |
dc.date.issued | 2528 | - |
dc.identifier.isbn | 9745660485 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31553 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 | en |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาทางด้าน การตลาดของธุรกิจบริการซักอบรีดโดยใช้เครื่อง ข้อมูลในการศึกษาได้จากการสัมภาษณ์ผู้เกี่ยวข้องในธุรกิจนี้ และเก็บข้อมูลจากบุคคล 3 กลุ่ม คือ เจ้าของร้านซักอบรีดโดยใช้เครื่อง จำนวน 51 ราย ลูกค้าผู้ใช้บริการซักอบรีดโดยใช้เครื่องในปัจจุบัน จำนวน 200 ราย และผู้บริโภคทั่วไป ทั้งที่เคยใช้และไม่เคยใช้บริการ จำนวน 450 ราย โดยประเด็นสำคัญที่มุ่งศึกษาคือ สภาวะตลาด การแข่งขัน และแนวโน้มของธุรกิจ ส่วนผสมทางการตลาด ทัศนคติ และพฤติกรรมของผู้บริโภค ผลจากการศึกษาพบว่า ในช่วงเวลา 1 – 2 ปีที่ผ่านมา ธุรกิจได้รับความสนใจจากผู้ลงทุนอย่างสูง มีร้านซักอบรีดโดยใช้เครื่องเปิดบริการเพิ่มขึ้นอย่างมาก โดยมีมูลเหตุจูงใจของการลงทุน เพราะเล็งเห็นว่าเป็นธุรกิจที่เหมาะกับสังคมและความเป็นอยู่ของคนกรุงเทพในปัจจุบันแนวโน้มของธุรกิจ จำนวนร้านเปิดบริการ จะยังคงเพิ่มขึ้น แต่ในสัดส่วนที่ลดลงกว่าที่ผ่านมาการแข่งขันทางการตลาดส่วนใหญ่เป็นการแข่งขันในระดับความต้องการขั้นพื้นฐาน คือแข่งกับธุรกิจอื่น ที่สามารถใช้ทดแทนกันได้ เช่น การซักด้วยเครื่อง การจ้างคนซัก และการว่าจ้างคนใช้ ส่วนการแข่งขันของกิจการจะเกิดขึ้นเฉพาะบางจุดที่มีร้านเปิดบริการมากเกินไป การดึงดูดลูกค้าจะเป็นลักษณะของการแยกลูกค้าตามพื้นที่ ปัจจัยสำคัญในการดำเนินธุรกิจนี้คือ ทำเลที่ตั้ง ซึ่งต้องกระจายให้เข้าถึงผู้บริโภคเป้าหมาย ในด้านของผลิตภัณฑ์ ซึ่งเป็นบริการที่จับต้องไม่ได้ จึงต้องเน้นความหลากหลายของบริการ รวมทั้งบริการพิเศษเพื่ออำนวยความสะดวกและดึงดูดลูกค้า เช่น รับส่งเสื้อผ้าถึงบ้าน ในการกำหนดราคาไม่ได้ต้นทุนเป็นหลัก แต่เป็นการตั้งราคาโดยอาศัยราคาตลาด กลยุทธทางการตลาดที่มักนำมาใช้ได้แก่การ ส่งเสริมการขาย เพื่อใช้แนะนำร้าน และกระตุ้นให้เกิดการซื้อซ้ำ สำหรับการวิเคราะห์ลูกค้าผู้ใช้บริการนั้น สาเหตุของการใช้บริการคือ ไม่มีเวลาว่างต้องการความสะดวกรวดเร็ว เกณฑ์ที่ลูกค้าใช้เลือกร้าน เน้นเรื่องทำเลที่ตั้งที่อยู่ใกล้บ้าน หรือที่ทำงาน เป็นสำคัญ ส่วนมูลเหตุจูงใจให้ยังคงใช้บริการต่อไป คือ บริการที่ดีของร้าน ซึ่งประกอบด้วย ความสะดวกรวดเร็ว การแยกเสื้อผ้าซัก การต้อนรับที่ดีของพนักงานและตรงต่อเวลานัด สำหรับผู้บริโภคทั่วไปทั้งที่เคยใช้และไม่เคยใช้บริการซักอบรีดโดยใช้เครื่อง มีความเห็นว่า งานซัก-รีดเสื้อผ้า เป็นงานบ้านที่เป็นปัญหามากที่สุด โดยผู้บริโภคส่วนใหญ่ยังคงเลือกใช้วิธีทำความสะอาดผ้าโดยการซักเองด้วยมือ ผู้บริโภคมีความคิดเห็นต่อธุรกิจนี้ว่าเป็นธุรกิจที่เหมาะสมกับครอบครัวที่มีภารกิจมาก รองลงมาคือ เป็นธุรกิจที่อำนวยความสะดวก และผู้บริโภคส่วนใหญ่ไม่เคยใช้บริการซักอบรีดโดยใช้เครื่อง โดยให้เหตุผลว่าสามารถซักเองตามวิธีการที่เคยซักมาก่อน แต่ก็ยังมีบางกลุ่มที่ให้เหตุผลว่าไม่มีร้านบริการในบริเวณใกล้บ้าน ปัญหาและอุปสรรค ในด้านของผู้ลงทุนมีหลายประการคือ ไม่มีการศึกษาความเป็นไปได้ของโครงการให้ดีก่อนลงทุน ไม่สร้างมาตรฐานของบริการ และในด้านของบุคลากรด้วย นอกจากนี้ยังมีข้อจำกัดทางด้านภูมิศาสตร์ ความไม่สม่ำเสมอของอุปสงค์ ภาวะเศรษฐกิจ และกฎระเบียบการเก็บภาษีอากร ข้อเสนอแนะ ของผู้ทำวิจัยต่อธุรกิจบริการซักอบรีดโดยใช้เครื่อง เห็นว่า ผู้ลงทุนควรเน้นสร้างความสะดวกในด้านเวลา สถานที่ และการใช้ให้เกิดขึ้นในร้านของตน เจ้าของร้านที่เปิดบริการควรรวมตัวกันเพื่อสร้างความเข้าใจ และทำให้ผู้บริโภคเห็นคุณค่าของการเลือกใช้บริการ เพื่อให้ตลาดของธุรกิจนี้ขยายตัวเพิ่มขึ้น ในขณะเดียวกันก็ควรสร้างมาตรฐานของบริการโดยเสนอบริการแบบเหมารถตู้ เน้นความสำคัญของการแยกผ้าซัก รวมทั้งความสะอาดและความเป็นระเบียบภายในร้าน พร้อมทั้งพัฒนาบุคลากรให้ได้มาตรฐาน มุ่งความพยายามทางการตลาด จูงใจให้ผู้บริโภคหันมาใช้บริการสำหรับผ้าชิ้นใหญ่ที่ซักเองลำบาก จนกระทั่งผู้บริโภคเลือกใช้บริการเป็นประจำ เพิ่มยอดขายด้วยการเสนอบริการเข้าสู่กลุ่มสถาบันต่าง ๆ เช่นเหมาซักเครื่องแบบของพนักงาน เป็นต้น รวมทั้งขยายสายผลิตภัณฑ์ โดยเสนอบริการซักแห้ง | - |
dc.description.abstractalternative | This Thesis is written in order to study marketing of Automatic Laundry Business. The information sources were collected by interviewing business who are directly in charge of laundry servicing field. And some of the data was disclosed by three closely groups of people as 51 shop laundry owners, 200 users and 450 trials non – users. Since mainly purpose is not only to study the marketing mix, competition and business trend but also to find out the consumer behavior The result of studying is that the investors paid much attention in this field during past two years. As there were lots of laundry shop open like bombing to arouse people seeing good prospect of investment. They have also concluded that it is proper to the life style of the Bangkokian. Though the business trend is increasing day to day, it is growing up in decreasing rate. Most of the competition is concerning about basic need of consumers whose demands can be satisfied by the substituted servicing like buying a washing machine for own use or recruiting a servant. Another thing is to compete with a lot of laundry shops around the same territory. The business will be run effectively when the investors consider seriously about location where must be set up scatterly neat potential consumers. In case of serving the untouchable product to the end users, the laundry owners must concentrate to the best service including special taking care to convince them such as free of charge transporting home service. Pricing policy is not depending upon costing method but it is changeable to the market situation. Promotion is basically used for the marketing strategy and is always to create the repurchasing demand. The analysis of laundering customers is to take service of laundry shops because there is not much time to take care clothes as well as they need more convenience. This is to comprise of main points that the clients will choose the location near their houses or offices. And whether the continuous activity will be come true or not, they will regard to service of a staff, to separate their clothes with others, to be convenient in location and the be punctual with their appointment. For used or non-used consumers suggest that wasing clothes is the most boring work in the house. The major group of people still choose hand-wash conservative method. They also talk about major need of business occurring so as to serve the demand of businessman and businesswoman, about minor requiring to serve them conveniently. Some says that they are not used to the washing laundry service. At the same time some mentions that there is no laundry shop near their house. There are many obstacles in investing a laundry business. Firstly, the investor does not study the possibility first ; secondly there is no standard of service including staff. Moreover, the limit of geographical territory, flexible demand, economic circumstances and tax regulation should not be thrown away. The researcher’s opinion towards to Automatic laundry business is that the owners have to create convenient time and location in their shops. They should harmonize in order to build up better understanding to the precious service. Meanwhile they would rather motivate the clients to wash their clothes separately including cleaning and ruling in the shop. More or less the laundry owners should train their staffs completely. They have to strive to motivate the clients need so that one day they will be their regular customers. Finally, they must not leave bulk orders behind their back by offering their servicing to the manager for the factory staffs welfare. | - |
dc.format.extent | 1542674 bytes | - |
dc.format.extent | 1073314 bytes | - |
dc.format.extent | 3827632 bytes | - |
dc.format.extent | 1098851 bytes | - |
dc.format.extent | 2058414 bytes | - |
dc.format.extent | 3576317 bytes | - |
dc.format.extent | 2638173 bytes | - |
dc.format.extent | 1517183 bytes | - |
dc.format.extent | 5928436 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การตลาดของธุรกิจบริการซัก อบ รีดโดยใช้เครื่องในเขตกรุงเทพมหานคร | en |
dc.title.alternative | Marketing of automatic laundry services in Bangkok Metropolitan area | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | บริหารธุรกิจ | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Penroong_ch_front.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch1.pdf | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch2.pdf | 3.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch3.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch4.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch5.pdf | 3.49 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch6.pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_ch7.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Penroong_ch_back.pdf | 5.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.