Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35640
Title: สภาพและปัญหาการนำภูมิปัญญาชาวบ้านมาใช้พัฒนาหลักสูตร ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดอุบลราชธานี
Other Titles: problems of implementation of popular wisdom in curriculum development in elementary schools under the jurisdiction of the Office of the Ubon Ratchatani Provincial Primary Education
Authors: อังกูล สมคะเนย์
Advisors: สวัสดิ์ จงกล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการนำภูมิปัญญาชาวบ้านมาใช้พัฒนาหลักสูตรในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดอุบลราชธานี ประชากรและกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยได้แก่ ศึกษานิเทศก์สำนักงานการประถมศึกษาจังหวัด/อำเภอและกิ่งอำเภอ จำนวน 25 คน ผู้บริหารโรงเรียน 308 คน ครูวิชาการโรงเรียน 308 คน เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้าง และศึกษาจากเอกสาร ผลการวิจัยคือ สภาพการนำภูมิปัญญาชาวบ้านมาใช้พัฒนาหลักสูตร พบว่า ศึกษานิเทศก์ ผู้บริหารโรงเรียนและครูวิชาการโรงเรียน ส่วนใหญ่เห็นด้วยและได้นำภูมิปัญญาชาวบ้านเกี่ยวกับการประกอบอาชีพท้องถิ่นมาใช้พัฒนาหลักสูตรในลักษณะการปรับกิจกรรมการเรียนการสอนหรือกิจกรรมเสริม ด้วยวิธีการเชิญเจ้าของภูมิปัญญาชาวบ้านที่เป็นช่างฝีมือหรือช่างเทคนิคชาวบ้านมามีส่วนร่วมในการพัฒนาหลักสูตร ปัญหาการนำภูมิปัญญาชาวบ้านมาใช้พัฒนาหลักสูตร พบว่า ศึกษานิเทศก์ ผู้บริหารโรงเรียนและครูวิชาการโรงเรียน มีปัญหาเกี่ยวกับ ด้านงบประมาณสนับสนุนไม่เพียงพอ ไม่ได้รับการสนับสนุนด้านนโยบายและการนิเทศติดตามผล ตลอดจนไม่มีความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับภูมิปัญญาชาวบ้านและการพัฒนาหลักสูตร
Other Abstract: The objective of this research was to study the state and problems of using the popular wisdom for curriculum development in primary schools under the Ubonratchatani Provincial Primary Education Office. The population and the sample were 25 provincial and district/subdistrict supervisors, 308 school administrators, and 308 academic teachers. The instruments used were questionnaires, interview forms, and document analysis forms. Research findings were as follows: 1. The majority of supervisors, school administrators and academic teachers agreed with using popular wisdom for curriculum development. Popular wisdom which mostly used ‘for curriculum development to suit local needs and situations was local occupations. It was specifically used for the improvement of teaching-learning or supplementary activities by inviting local handicraftsmen and village technicians to participate in curriculum development. 2. The problems faced by supervisors, school administrators and academic teachers in using the popular wisdom for curriculum development were that the allocated budget was inadequate, no due support on policy, supervision and follow up activities was made; and the lack of clear understanding in how to utilize popular wisdom for curriculum development, and how modify and develop curriculum to suit local needs and situations.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35640
ISBN: 9745814415
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ungoon_so_front.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_ch1.pdf5.95 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_ch2.pdf24.58 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_ch3.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_ch4.pdf28.65 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_ch5.pdf8.85 MBAdobe PDFView/Open
Ungoon_so_back.pdf30.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.