Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36109
Title: An application of lean concept to structural steel fabrication process : a case study of steel box girder fabrication for a bridge project
Other Titles: การประยุกต์แนวคิดลีนกับกระบวนการประกอบเหล็กรูปพรรณ : กรณีศึกษาการประกอบคานเหล็กกล่องสำหรับโครงการก่อสร้างสะพาน
Authors: Worawat Sriudom
Advisors: Veerasak Likhitruangsilp
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Veerasak.L@Chula.ac.th, fcevcc@eng.chula.ac.th
Subjects: Iron and steel bridges -- Design and construction
Lean manufacturing
สะพานเหล็ก -- การออกแบบและการสร้าง
การผลิตแบบลีน
Issue Date: 2011
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This thesis presents an application of lean concept to a structural steel fabrication process through a case study of a box girder bridge project. Relevant data were collected from a fabrication factory in Thailand based on the requirements of a value stream mapping tool. The model of the existing process was analyzed by focusing on the total working time, which consists of process time and waiting time. Lean concept was then applied to improve the process. The process improvement encompassed conserving working performance, reducing waiting time, and eliminating bottleneck activity. Owing to the limitation that the process improvement cannot be implemented in the actual factory, a simulation model was adopted to verify the proposed guidelines. In the simulation model, various process improvement guidelines were represented by different trial cases. It was found that conserving working performance helps reduce process time, merging working activity can reduce waiting time, and increasing working station can eliminate bottleneck. Finally, this thesis provides a guideline of structural steel process improvement to reduce waste by maximizing workers performance and machine usage and reducing working time.
Other Abstract: งานวิจัยนี้เสนอการประยุกต์แนวคิดลีนกับกระบวนการประกอบเหล็กรูปพรรณโดยวิธีกรณีศึกษาของคานรูปกล่องโครงการก่อสร้างสะพาน ข้อมูลสำคัญได้เก็บจากโรงงานประกอบในประเทศไทยบนพื้นฐานที่จำเป็นของเครื่องมือ Value Stream Mapping แบบจำลองของกระบวนการที่มีอยู่ได้วิเคราะห์โดยการเน้นที่เวลาทำงานทั้งหมด ซึ่งประกอบด้วยเวลาทำงานที่เกิดผลลัพธ์ (Process Time) และเวลารอคอยการทำงาน (Waiting Time) แนวคิดลีนได้ประยุกต์ใช้หลังจากนั้นเพื่อปรับปรุงกระกวนการ การปรับปรุงกระบวนการได้รวมการรักษาสมรรถภาพในการทำงาน การลดเวลารอคอยการทำงาน และการกำจัดกิจกรรมคอขวด (Bottleneck) เข้าไว้ด้วยกัน เนื่องจากข้อจำกัดที่ว่า การปรับปรุงกระบวนการไม่สามารถทำให้เกิดในโรงงานจริง แบบจำลองเลียนแบบ (Simulation Model) จึงถูกเลือกใช้เพื่อตรวจสอบแนวทางปฎิบัติที่วางแผนไว้ ในแบบจำลองเลียนแบบ แนวทางปฎิบัติการปรับปรุงกระบวนการที่แตกต่างถูกทำหน้าที่แทนโดยกรณีการทดลองที่ต่างกัน พบว่า การรักษาสมรรถภาพในการทำงานช่วยลดเวลาทำงานที่เกิดผลลัพธ์ การรวมกิจกรรมการทำงานเข้าด้วยกันสามารถลดเวลารอคอยการทำงาน และการเพิ่มสถานีทำงานสามารถกำจัดคอขวดได้ ท้ายที่สุด งานวิจัยนี้จัดหาแนวทางปฎิบัติของการปรับปรุงกระบวนการเหล็กรูปพรรณเพื่อลดการทำงานที่เปล่าประโยชน์ (Waste) โดยการใช้สมรรถภาพคนงานและเครื่องจักรสูงสุด และการลดเวลาการทำงาน
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2011
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Infrastructure in Civil Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36109
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.81
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.81
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
worawat_sr.pdf9.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.