Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36677
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNuttaporn Lawthong-
dc.contributor.authorBunhe Harth-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Education-
dc.date.accessioned2013-11-18T07:07:27Z-
dc.date.available2013-11-18T07:07:27Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36677-
dc.descriptionThesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2012en_US
dc.description.abstractThe objectives of this study were to: (1) Examine the appropriate indicators of internal quality assurance designed by ONESQA and OBEC for the school providing both general and vocational education systems. (2) Investigate the concerns and challenges in implementing indicators of internal quality assurance designed by ONESQA and OBEC for the school providing both general and vocational education systems. (3) Propose possible indicator model of internal quality assurance of the school providing both general and vocational education systems based on the findings of the implementation of that designed by ONESQA and OBEC. Researcher studied related documentation and constructed research instruments. The samples in this research study were, 5 school administrators, 71 teachers, 16 learners, and 6 parents, purposively selected. Data collection was conducted by interviewing and doing focus group discussion. Then, researcher conducted internal quality assurance and indicator selection by Stufflebeam Checklist. Data obtained was analyzed by utilizing content analysis. Analyzed data was enabled to propose possible indicator model of internal quality assurance of the school providing both general and vocational education systems. The results of the study revealed that (1) the appropriate indicators of internal quality assurance of the school providing both general and vocational education systems consisted of 41 indicators. (2) Teachers should be well-prepared in using indicators for internal quality assurance. Then, teachers should prepare guideline of indicator application for internal quality assurance. Teachers should be trained to understand about quality assurance. Teachers should be aware that quality assurance is a component of administration system. (3) Possible appropriate indicator model of internal quality assurance for the school providing both general and vocational education systems which have been developed were appropriate with this kind of school composed of 9 components which consisted of 41 indicators. The 9 components of indicators were the result of 2-dimension indicator separation. Those 2 dimensions are characteristic of indicator and type of education.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ (1) ตรวจสอบตัวบ่งชี้ที่เหมาะสมเพื่อการประกันคุณภาพภายในที่ออกแบบด้วย สมศ. และ สพฐ. สำหรับโรงเรียนที่เปิดสอนทั้งแบบสามัญและแบบอาชีวศึกษา (2) ติดตามปัญหาและอุบสรรค์ในการใช้ตัวบ่งชี้การประกันคุณภาพภายในที่ออกแบบด้วย สมศ.และ สพฐ.สำหรับโรงเรียนที่เปิดสอนทั้งแบบสามัญและแบบอาชีวศึกษา (3) เสนอโมเดลตัวบ่งชี้การประกันคุณภาพภายในที่เหมาะสมสำหรับโรงเรียนที่เปิดสอนทั้งแบบสามัญและแบบอาชีวศึกษาที่ออกแบบด้วย สมศ. และ สพฐ. ผู้วิจัยได้ศึกษางานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อนำมาสร้างเครื่องมือการวิจัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ คณะผู้บริหารโรงเรียนที่จัดการเรียนการสอนแบบสายสามัญ และแบบสายอาชีวศึกษาจำนวน 5 คน ครูผู้สอนจำนวน 71 คน นักเรียนจำนวน 16 คน และผู้ปกครองนักเรียนจำนวน 6 คน โดยใช้วิธีการคัดเลือกแบบเจาะจง ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ผู้วิจัยได้ทำการสัมภาษณ์ และจัดการสนทนากลุ่ม หลังจากนั้น ผู้วิจัยได้ทำการประเมินภายในโรงเรียน และตรวจสอบตัวบ่งชี้โดยใช้ Stufflebeam Checklist ส่วนในการวิเคราะห์ข้อมูลนั้น ผู้วิจัยใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา (Content Analysis) ข้อมูลที่ได้จากวิเคราะห์ ได้นำมาใช้ประกอบการเสนอโมเดลตัวบ่งชี้ที่เหมาะสมสำหรับการประกันคุณภาพภายในโรงเรียนที่จัดการเรียนการสอนแบบสายสามัญ และแบบสายอาชีวศึกษา ผลการวิจัยพบว่า (1) ตัวบ่งชี้ที่มีความเหมาะสมเพื่อการประกันคุณภาพภายในโรงเรียนที่จัดการเรียนการสอนทั้งแบบสามัญและแบบอาชีวศึกษามีจำนวน 41 ตัวบ่งชี้ (2) ครูควรมีความพร้อมในการใช้ตัวบ่งชี้เพื่อประกันคุณภาพการศึกษา และควรเตรียมเอกสารแนวทางการใช้ตัวบ่งชี้เพื่อการประกันคุณภาพภายในโรงเรียน รวมทั้งควรได้รับการฝึกอบรมเพื่อให้เข้าใจการประกันคุณภาพ นอกจากนี้ ครูควรตระหนักว่า การประกันคุณภาพเป็นส่วนหนึ่งของระบบการบริหารจัดการ (3) โมเดลตัวบ่งชี้การประกันคุณภาพภายในสำหรับโรงเรียนที่เปิดสอนทั้งแบบสามัญ และอาชีวศึกษาที่ได้พัฒนาขึ้น และที่มีความเหมาะสมนั้น มีส่วนประกอบ 9 ส่วน แบ่งออกเป็น 41 ตัวบ่งชี้ ซึ่งเป็นผลมาจากการจำแนกตัวบ่งชี้ 2 มิติ คือตัวแปรลักษณะตัวบ่งชี้ และประเภทการศึกษาen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2012.888-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectQuality assurance -- Cambodiaen_US
dc.subjectSchools -- Cambodia -- Quality controlen_US
dc.subjectVocational education -- Cambodia -- Quality controlen_US
dc.subjectประกันคุณภาพ -- กัมพูชาen_US
dc.subjectโรงเรียน -- กัมพูชา -- การควบคุมคุณภาพen_US
dc.subjectโรงเรียนอาชีวศึกษา -- กัมพูชา -- การควบคุมคุณภาพen_US
dc.subjectการศึกษาทางอาชีพ -- กัมพูชา -- การควบคุมคุณภาพen_US
dc.titleIndicator development of internal quality assurance of the school providing both general and vocational education systems: a case study of Kampong Chheuteal High School, Kingdom of Cambodiaen_US
dc.title.alternativeการพัฒนาตัวบ่งชี้การประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนที่จัดการเรียนการสอนทั้งแบบสามัญ และแบบอาชีวศึกษา: กรณีโรงเรียนกัมปงเฌอเตียล ราชาอาณาจักรกัมพูชาen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Educationen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineEducational Measurement and Evaluationen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorLawthong_n@hotmail.com-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2012.888-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bunhe_ha.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.