Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41496
Title: การศึกษาสภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอนวิชาเคมีด้วยวิธีสืบสอบของครูมัธยมศึกษาตอนปลาย ในนครหลวงเวียงจันทน์ สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว
Other Titles: A study of state and problems of chemistry instruction using the inquiry method of upper secondary school teachers in vientiane captital, Lao's people democratic republic
Authors: ทนงสักดิ์ ชัยชนะปัญญา
Advisors: พิมพันธ์ เดชะคุปต์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Issue Date: 2549
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอนวิชาเคมีด้วยวิธีสืบสอบของครูมัธยมศึกษาตอนปลาย ในนครหลวงเวียงจันทน์ สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ตัวอย่างประชากร คือ ครูสอนวิชาเคมี จำนวน 89 คน และหัวหน้าหมวดวิชาวิทยาศาสตร์ จำนวน 27 คน ในปีการศึกษา 2549 เครื่องมือวิจัย คือ 1) แบบสอบถาม 2) แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยสรุปดังนี้ 1. สภาพการจัดการเรียนการสอนวิชาเคมีด้วยวิธีสืบสอบของครูมัธยมศึกษาตอนปลาย พบว่า ครูเคมีปฏิบัติการจัดการเรียนการสอนสืบสอบ แต่อยู่ในระดับน้อย การใช้สื่อการเรียนการสอนอยู่ในระดับน้อย ส่วนการประเมินผลการเรียนรู้ พบว่า ครูเป็นผู้ประเมินด้วยแบบสอบอย่างสม่ำเสมอ นอกจากนี้พบว่า วิธีสอนที่ครูเคมีปฏิบัติอย่างสม่ำเสมอมี 2 วิธี คือ วิธีสอนแบบบรรยายและสาธิต 2. ปัญหาการจัดการเรียนการสอนวิชาเคมีด้วยวิธีสืบสอบของครูมัธยมศึกษาตอนปลาย ในด้านการจัดการเรียนการสอนพบว่า ครูเคมีร้อยละ 51.8 ขาดความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนด้วยวิธีสืบสอบ ครูร้อยละ 31.04 ให้ความเห็นว่า ขาดแคลนสื่อ อุปกรณ์และเครื่องมือทางวิทยาศาสตร์ในการจัดการเรียนการสอนวิชาเคมี นอกจากนี้ครูเคมีร้อยละ 92.59 ให้ความเห็นว่า ครูขาดความรู้เกี่ยวกับการประเมินที่หลากหลาย
Other Abstract: The purposes of the research were to study the state and problems in chemistry instruction using the inquiry method of upper secondary school teachers in Vientiane Capital, Loa's people democratic republic. The research samples were 89 chemistry teachers who taught chemistry subject and 27 heads of science department in academic year 2006. The research instruments were 1) the questionnaires, and 2) the structured interview. The collected data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and content analysis. The results were summarized as follows: 1. State of chemistry instruction using the inquiry method of upper secondary school. It was found that chemistry teachers taught by using the inquiry method and using instructional media in low level. In learning assessment, chemistry teachers were the evaluators by using test form constantly. Moreover, it was found that chemistry teachers taught by using lecture, and demonstration method constantly. 2. Problems of chemistry instruction using the inquiry method of upper secondary school It was found that 51.8 percent of chemistry teachers lacked of knowledge and understanding in inquiry method; lacked of media, science aids and instruments (31.04%); and lacked of knowledge in using variety assessments (92.59%),
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาวิทยาศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41496
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.621
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.621
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanongsack_xa_front.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_ch1.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_ch2.pdf7.05 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_ch3.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_ch4.pdf4.68 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_ch5.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
Thanongsack_xa_back.pdf7.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.